Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA RASER

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA R

Jag har ett varmblod på 161 cm, inte tanig men inte jättegrov,och jag väger 85-90 kg. Ser absolut inget problem i det när han är musklad och jag rider honom i balans:confused:

Skillnad om det var en omusklad häst och jag inte hade balans,om vi skulle arbeta på banan eller liknande... då skulle jag kanske välja en annan häst.

Sv: Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA R

Inte alldeles för stor, men för stor för att rida regelbundet tycker jag. Motioneras hästen något mer än den gången i veckan som du red den?

Njaa, asså shettisen hade en hyfsad kondis innan jag började rida han sen hade han blivit riden hela sommaren av min kompis(vi red ut med han och min sommarhäst) så att han blev ganska musklad så han pallade ju att ha mig på ryggen men inte galoppera så mycket. Men trava kanske 100m gick väl bra :)

Han stod bara som sällskapshäst då jag började ta hand om honom så jag red honom ungefär 1gång i veckan i skogen (1h = 45skritt,15mintrav ungefär) och 2dagar promenad samt varannan veckas tömkörning/löshoppning. :laugh: han blev alltid så glad att få komma ut i skogen! :love:

Var det jag tänkte med. Oavsett om hästen är stor eller liten är det viktigt att den är bra tränad innan man ger sig på någon ridning.:laugh:

HejHej.
Jag är Ca:165 cm lång och väger 55 kg

Min polle är ca:150 cm hög(inte slutmätt) Han är en new forest och har grund kondition.

Fråga: När blir jag för lång/tung för honom? Vill inte gå runt och oroa mig i onödan att jag snart blir för lång/tung för han.. :cool:

Går det bra om jag lägger upp en bild på honom? :bump:

32698_1225908132.jpg

Bilden är från i sommras. Han står lite konstigt, men ändå :p

Ser nu en bild :D, underlättar ju om man går in på Bdb ;) Du ser varken för lång eller för tung ut på honom och kommer inte bli det heller.

Ser nu en bild :D, underlättar ju om man går in på Bdb ;) Du ser varken för lång eller för tung ut på honom och kommer inte bli det heller.

Det var härligt att höra :idea: :p

Tack för ett intressant inlägg för en vetgirig!
Jag var tidigare helt okunnig om viktfrågan, har börjat rida igen efter 12 års uppehåll (under denna tiden har jag bland annat lagt på mig vikt :( ). Är 170 cm och väger 93 kg.

Första hästen jag hade var 164 cm och skapligt musklad, då kom frågan aldrig upp. Men då han byttes ut fick jag mig tilldelad en 4-åring, påbörjad inridning, 154 cm.
Min reaktion var att jag kände mig stor, och talade då om för tränaren vad jag vägde.
Hon såg chockad ut (ja vem är inte det:angel: )och sa att inga hästar på ridskolan fick bära mer än 75 kg. Hur som helst provade hon hästen, lät mig sedan sitta upp och sa att det inte var någon fara.
Jag tycker själv inte att jag har bra balans, men ok, helt kass är jag väl inte ... Men detta känns ändå inte bra, jag tycker själv inte att detta känns smart då hästen eg. är under inridning.
Sedan blir jag besviken över att det då inte finns någon häst för mig ... ska jag sluta då eller?! Dessutom är jag besviken över att behöva betala för att rida in en häst åt dem ... tråkigt att det inte kan finnas utbildat häst-material, men det finns inte pengar till.

Jag försöker att härda ut och hoppas på en lösning! (ridningen går rätt bra ändå, hästen utvecklas)

Men som sagt, det finns ju fler i denna vikt-klassen. Det är ju i alla fall internationellt inte bara en sport för tonårs-tjejer!

Enligt min egen erfarenet så är ju faktiskt speciellt ponnier bra på att säga ifrån om dom tycker det är jobbigt med vikten. Sen är ju en bra välutpassad sadel extremt viktigt i sammanhanget. Känn med jämna mellanrum på ryggen om ponnyn/hästen är öm eller har tryckskador. Är ryggen hel o fin o du brukar kanske knata runt i på den. Då är de definitivt ingen fara. Och tänk på islänningen, så liten och tål så mycket. tror vi ridmänniskor har börjat bli lite väll överbeskyddande om våra små djur

Enligt min egen erfarenet så är ju faktiskt speciellt ponnier bra på att säga ifrån om dom tycker det är jobbigt med vikten. Sen är ju en bra välutpassad sadel extremt viktigt i sammanhanget. Känn med jämna mellanrum på ryggen om ponnyn/hästen är öm eller har tryckskador. Är ryggen hel o fin o du brukar kanske knata runt i på den. Då är de definitivt ingen fara. Och tänk på islänningen, så liten och tål så mycket. tror vi ridmänniskor har börjat bli lite väll överbeskyddande om våra små djur

:eek:

Varför ska hästen behöva säga ifrån/få tryckskador/Vara öm, innan man inser att ryttaren är för tung?
Helt sanslöst!

Jag avskyr uttrycket - Ja men tänk på vad islänningarna för tåla.
Rättfärdigar det att man får vara för tung för sin häst, bara för att några hästar tål den vikten?
Är det därmed okej att göra något på en person bara för att det är okej för någon annan, än den man planerat att göra något med?

Jag håller med dig... Jag lovar att ingen utav mina hästar(ponnier) skulle säga ifrån om någon som skulle vara för tung skulle sitta upp. Och då gäller det att man själv inser det.
Var som med min fjording. För några år sen tyckte jag att han började gå LITE konstigt. Men han var fortfarande lika pigg och framåt och gjorde allt jag bad honom om. Åkte iaf in med honom och upptäckte då att han hade en väldigt allvarlig senskada som troligtvis gjorde riktigt ont.
Och det är ett tecken på att det inte är säkert att hästar säger ifrån oavsett om något gör ont/är obehagligt.
Kanske var en dålig jämförelse men ändå.

Ja hästar är väldigt duktiga på att dölja smärta. Min kan trava som en prinsessa och endå vara halt = vi åker till veterinär ofta, för att hela tiden försäkra oss om att hon är ok.

:eek:

Varför ska hästen behöva säga ifrån/få tryckskador/Vara öm, innan man inser att ryttaren är för tung?
Helt sanslöst!

Jag menade snarare så att man märker ett första tecken INNAN den blir m. Även en häst som ser ut och borde vara viktbärande kan ha en klen och ömtålig rygg, så de bör ju göras på alla hästar emellanåt.

Och ja menade inte att en islänning borde bära vad somhelst.
Dom är viktbärande, lika så shettisar, och de andra flesta raser av samma typ "kroppsbyggnad"

Du skrev "Känn med jämna mellanrum på ryggen om ponnyn/hästen är öm eller har tryckskador"
Antingen så är hästen öm eller inte. Vad för tecken påvisar att ömhet kan uppstå?

Det kan vara så lätta saker som ojämn belastning, felutpassad sadel, för mycket ansträngning av ryggen om hästen är otränad.

Går du inte igenom din häst med jämna mellanrum?
Jag är i allafall noga medatt min häst inte är öm och har ont någonstans?

Jo det är klart att vi går igenom min ponny ofta, hon åker regelbundet till klinik.
Däremot så är en felutpassad sadel ingen lätt sak, utan en mycket allvarligt sak.
Så jag ser till att min ponny har en bra sadel och en ryttare som sitter så rakt som möjligt.

Vad för tecken påvisar att ömhet kan uppstå? tecken är ju inte att sadel är felutpassad, eller ojämn belastning, det är orsaker till att ömhet uppstår.

Tecken o tecken, en häst kan precis som vi bliöm av det mesta överansträngning,tryck eller någonting anna. Du märker ju om hästen reagerar om du trycker lätt o drar händerna längst ryggen. Vidreaktionkan du ju böra fundera på varför, de finns ju 100 orsaker till varför den kan ha blivit öm. Men de här handlade ju ifrån början om ifall man var för tung för en häst/ponny och är din häst helt okej i ryggen o du rider den och misstänker att du är för tung, så är det nog ingen fara. det enda jag ville få fram var att det är bra att känna efter,

*KL*

Jag har nyligen börjat i en kurs som heter "hästsport". Vi pratade en del om hästens instinkter sist gång, och vår lärare förklarade då att hästar döljer smärta/skador för att rovdjur inte ska se att de är lätta byten. Hon sa också att en häst kan ha ett brutet ben, och springa ändå, ifall det skulle krävas för dess överlevnad. Hon betonade också att islandshästar har högre smärttröskel än andra hästar, då det är en så "renavlad" ras har de sina forntida instinkter och egenskaper mer bevarade gentemot andra raser.

Kanske så att vi tror att islandshästar i så många fall är mycket starkare än andra raser, för att de inte visar påverkan på samma sätt? Jag vet ingenting om islandshästar, men stämmer detta som vår lärare sa så kan det ju förklara en del kanske.

"Tecken o tecken, en häst kan precis som vi bliöm av det mesta överansträngning,tryck eller någonting anna. Du märker ju om hästen reagerar om du trycker lätt o drar händerna längst ryggen."

Ja precis, då kan man inte se tecken på om hästen skulle kunna bli öm, som du säger. Reagerar hästen med smärta när man trycker på den så är den öm.

Det är ju du som tjatar om tecken inte jag, vart får du det ifrån? Läs ordentligt

Du skrev "Jag menade snarare så att man märker ett första tecken INNAN den blir m." "m." tolkar jag som "öm."

Därav min fråga, hur känner man igenom en häst och märker ett första tecken innan den blir öm?

Jag anser att jag läst och tolkat så gott det går.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

A
Hästvård Jag har länge dragit mig för att starta denna tråden, men måste få lite tips. Jag har en travare på 18 år som har spatt. Han har haft...
Svar
13
· Visningar
2 004
Senast: Atalantha
·
F
Träning Jag har nog bestämt mig nu. Att efter jul ska jag nog ta och hitta ett ardenner föl och satsa på. Vi alla blir ju äldre, så min...
2
Svar
22
· Visningar
4 404
Senast: neferra
·
  • Låst
Träning Jag släppte ner den gamla tråden för den blev lite lång. Det var länge sen, jag drog igång den förra och det var 938 svar i den. Nu...
51 52 53
Svar
1 040
· Visningar
84 227
Senast: Ängslig
·
  • Låst
Träning Jag släppte ner den gamla tråden för den blev lite lång och sen var det länge sen någon skrev något riktigt nytt i den. Men så fort den...
46 47 48
Svar
940
· Visningar
117 386
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ny sits