Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA RASER

Status
Stängd för vidare inlägg.
jag 174 och hästen 165 ???

Jag har nu hitta en häst (föl) som jag är mycket sugen på. Det jag undrar över nu är om det kommer se konstigt ut då jag är ca 174cm och hästen troligen kommer bli runt 165.. Kommer jag se för stor ut eller vad tror ni?

Sv: jag 174 och hästen 165 ???

Absolut inte!:) 11 cm skillnad är ganska lagom tycker jag. Så behöver man inte titta under magen om det t.ex. kommer någon, utan kan istället titta över manken!;)

jag har nu en häst som är 180, så 165 känns lite litet kanske, eller det låter litet.
Undrar även över en till sak. Min moster är lite väl stor (hon väger nog närmare 90kg). Hon är jätte intresserad av hästar och vill så gärna rida. Vilken hästras skulle man kunna ge som försölag till henne?

Rida som träna, hoppa etc eller rida som skritta ut i skogen etc? Vid första alternativet skulle jag nog välja en nordsvensk, annars klarar säkert vilket halvblod som helst att bära 90 kg i lättare ridning, säkert mer. Hästar är inte gjorda av porslin!

Det är nog inga problem att sätta upp din moster på ett halvblod! Kanske inte hoppa några höga höjder, men rida ut i skogen och dressyrträna och lite gymnastikhoppning är absolut inte några problem!

Nej, jag tror hon är sugen på att rida ut i skogen (hon vägrar rida på bana)..

Min moster har varit väldigt duktig inom ridning förr, men efter en låång tids sjukdom och annat jobbigt har hon lagt på sig lite extra. Nu vill hon så gärna komma igång och jag vet faktiskt inte vilken häst jag ska ge som förslag.

Min moster har varit väldigt duktig inom ridning förr, men efter en låång tids sjukdom och annat jobbigt har hon lagt på sig lite extra. Nu vill hon så gärna komma igång och jag vet faktiskt inte vilken häst jag ska ge som förslag.

I och med att det är en sannolikt duktig och balanserad ryttare tror jag att de flesta hästraser kan bära henne väl. Ja om vi bortser från de spädare individerna och ponnyer då kanske.

Sedan beror det som sagt var på hur hon tänkt rida. Rätt stor skillnad att träna hoppning mot att skritta långa turer i skogen om man säger så.

Till dess hon har tappat ett par överflödskilon kan hon ju också tänka på att hon kanske inte behöver rida tre timmar åt gången - eller i vart fall inte om hon är tveksam till om hästen kan bära henne. Men å andra sidan är inte 90 kg så himla mycket - många välväxta karlar väger ju så och de rider ju utan större funderingar såvitt jag kan förstå.

Vill hon vara säker på att hästen orkar henne bör hon ju leta efter en individ snarare än en ras. En kortryggad häst av lite grövre modell till exempel...

Lägg av.:crazy: Klart du inte kommer se för stor ut.:laugh:

Min häst är 1.54 och jag är 1.71
Jag ser inte stor ut på henne.

Sv: Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA R

men snälla!! jag är längre än du och rider D-ponny ju :o jag känner mig dum när folk oroar sig över 9 cm :cool:

Sv: Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA R

Min stallkompis (en välväxt man) hade ett ganksa litet och nätt halvblod på kanske 160. Under 165 iaf. Och det gick alldeles utmärkt. Han red även en arab på ca 155, också den nätt i kroppen. Båda hästarna var i bra form och välmusklade.

Jag skulle gissa på att han vägde 85-95 nånting. Sen kan jag tillägga att han har hoppat 120 och rider i full fart i skog och mark. Inget lullandes i skritt utan rejäla arbetspass i rätt högt tempo. Hästen var i fin form och kondition och hade inte minsta problem med detta. Ofta kunde de rida ut i 2-3 timmar (inga skrittrundor det heller utan rätt bra, varierat tempo)

Jag tror att hon kan rida de flesta halvblod om hon har ridit en del och vet vad hon gör i sadeln. Man bör ju inte ta den klenaste lilla saken, men är den i bra form så behöver det ju inte vara någon bjässe till häst som är så bred att den inte kommer genom stalldörren :p

Jag rider b-ponny på somrarna också :eek: Iofs är dom välmusklade dom också och uppfödda på ett stuteri, och jag har jobbat lite med min vikt, så väger inte riktigt så mycket som ja gjorde när jag red shettisen.
Men ägaren till shettisen tyckte att jag lugnt kunde rida hästen. Är det inte ägaren som bestämmer det ändå? Jag skulle ju inte rida om jag känner att hästen inte orkade. Och sen KUNDE ingen annan rida henne, för dom fick inte stopp på henne. Hon bara sprang, men med mig gick hon fint och löd.. Är inte detta rätt då?

HOSTHOST! Jag red en shettis i våras som var 1,07cm i mankh och jag vägde då 50-55kg och var 1,60cm lång! :eek: Ägaren till shettisen sa att det enda problemet egentligen var min längd men det gjorde inget eftersom jag bara skrittade omkring i skogarna för att motionera honom max 1gång i veckan!
Tycker ni att jag var alldeles för stor/fet för honom?:o

Om du är 160 lång och väger strax över 50 så är det en omöjlighet att du är FET i alla fall. Sedan hur mycket en shettis orkar bära det vet inte jag men jag tror att det oftast faktiskt märks på hästen om den har besvärligt att bära eller inte.

När min häst var alldeles i början av sin inridning hade han till exempel lite svårt för att balansera mig men inte lilltjejen som red ett par gånger och som väger kanske 30 kg mindre. Då avstod jag från att rida till dess att jag stärkt upp honom genom annat arbete och se, sedan har han inte haft några som helst problem med att balansera både sig själv och mig.

Inte alldeles för stor, men för stor för att rida regelbundet tycker jag. Motioneras hästen något mer än den gången i veckan som du red den?

och du har typ en shire?:angel:;)

Nej inte typ en shire. Jag HAR en shire :rofl: En liten en och en ung en men jo visst är han av shireras allt!

Shiren sägs ju vara oerhört viktbärande men en av sakerna jag alltså ville få fram med mitt inlägg är att även en häst av en RAS som anses viktbärande måste vara tränad för att hitta balansen i sig själv och under ryttare för att faktiskt kunna bära ryttare på ett bra sätt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

A
Hästvård Jag har länge dragit mig för att starta denna tråden, men måste få lite tips. Jag har en travare på 18 år som har spatt. Han har haft...
Svar
13
· Visningar
2 004
Senast: Atalantha
·
F
Träning Jag har nog bestämt mig nu. Att efter jul ska jag nog ta och hitta ett ardenner föl och satsa på. Vi alla blir ju äldre, så min...
2
Svar
22
· Visningar
4 404
Senast: neferra
·
  • Låst
Träning Jag släppte ner den gamla tråden för den blev lite lång. Det var länge sen, jag drog igång den förra och det var 938 svar i den. Nu...
51 52 53
Svar
1 040
· Visningar
84 227
Senast: Ängslig
·
  • Låst
Träning Jag släppte ner den gamla tråden för den blev lite lång och sen var det länge sen någon skrev något riktigt nytt i den. Men så fort den...
46 47 48
Svar
940
· Visningar
117 384
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar