Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA RASER

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ponny elr häst?

Tjabba, jag är 1,65 cm & ganska "stor" & undrar om jag ska ha häst eller ponny? Vad tycker ni?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ponny elr häst?

öh kanske du ska berätta lite om dej först? :rofl:

finns dessutom några andra trådar om detta ämne i andra forum :D

Okej, men jag måsste värkligen veta vad andra tycker :S

har du ridit på ridskola innan?
isånnafall, tyckte du bäst om ponny eller häst? vad funkade du bäst med?

Det beror ju på vad du trivs med och en rad andra saker.

Jag är 162 och väger 50kg jag känner min islänning är perfekt höjdmässigt tycker jag. Hon är ca 132cm. Jag tycker de stora hästarna är för stora. Men det eror ju helt på vad man trivs med. Jag gillar ponnysar, medan vissa aldrig skulle vilja ha en ponny...

Häst,hade egen ponny men ska gå över till häst nu.. vill bara veta vad folk tycker om dee

Jag red på isisar när jag va 5 =) Väcker gamla minnen<33 Men jag hade ponny men ska gå över till häst nu

Det beror väl på hur hästen/ponnyn i fråga ser ut. Om du behöver något viktbärande så finns det ju många hästar i ponnymått som är mer viktbärande än somliga hästar av hästmått.

Om du behöver en viktbärande häst så kan du ju välja en mindre, men grövre häst. Vill du ha en smäckrare häst så bör du nog i så fall välja en lite större modell.

Det finns hästar för alla, jag tex föredrar mindre hästar, och om jag hade varit tung så hade det ju ändå gått att hitta en passande ponny som klarar av mer vikt.

Hur kommer det sig att du frågar?

Jo, mina kompisar tycker nt om att jag ska ha stor häst nu efter Lurina min gamla ponny. De tycker att jag ska ha D-ponny. Men nu rider jag ett Engelskt Fullblod på 160 cm som ee ganska klen.. Men dee funkar jättebra :D

Men tycker du att jag ee för kort att rida häst då??:confused:

Det är ju mycket beroende på vad din vikt ligger på, vilken ras du vill ha, vad du har för inriktning, tävlar du? Ålder? osv :) Jag själv är 167 cm och har en häst på ca 153 cm i mkh och trivs utmärkt.

Lycka till med ditt hästletande.

Hälst halvblod/fullblod. Allround, men ska nog mest satsa på dressyren..

Klart du inte är för kort för att rida stor häst! :D Hur gammal är du?

Jag och min kuse är 1,64 båda två, funkar utmärkt, men hon är ganska "kort" i modellen, halvblod/ connemarakorsning. Jag har också ridit kompis häst på 1,73, gick kanon- när man väl fått på prylarna och tagit sig upp. Så stor häst skulle jag nog inte orka ha själv, av rent praktiska anledningar.

Ifall en häst upplevs som "för stor" eller "för liten" är så himla olika beroende på både ryttare och häst. Så provrid och känn efter! :)

Ok, det är bestämt att jag ska ha stor häst. En häst på 1,72 som min morbrors sambo ägde känns nt svår...

Om jag säger som så, du kanske inte ska skaffa dig en B-ponny och kanske inte heller en shire på 190. Men hittar du en häst/ponny du gillar och tivs med som ligger någonstans därimellan så tror jag inte det ska vara några problem :)

du är absolut inte för liten iaf! :) jag är bara 158,5 och har en häst på 173.
Hitta en häst/ponny du trivs med, jag har ridit D ponnys som känns för stora, medans vissa på runt 160 känns för små. Det beror helt på hästen, hur den är byggd osv. :p

Är oxå 165 och när jag letade häst provade vi allt från stora d-ponnyer till 165 hästar. Det kändes ändå bäst på stora hästar (hade även haft en stor häst innan) och köpte en stor häst på runt 162, och hon är verkligen inte för stor, men är väldigt smäcker av sig.
Men beror ju på grovleken på hästen oxå, sen hur gammal är du ?

Tycker jag absolut inte.
När jag var liten red jag en bamsing till häst, då var jag väl knappt 160.

Nu är jag 167 och har bl.a. ridit en häst på 175. Denna hästen har ganksa långa ben och är inte så bred över ryggen, därför kommer jag åt jättebra med benen.
Däremot har jag ridit en annan häst som är lite drygt 160, och den känner jag mig jätteliten på. Men hade jag trivts bra med den hästen (kemin ska ju funka också) så hade jag säkert vant mig vid det också.

Bara man själv tycker att det känns bra så spelar det ju ingen rill vad andra tycker. Det är ju en smaksak och en vanesak.

Va kul att du hittat en häst redan, kommer säkert gå jättebra. Även om det känns ovant i början så ställer man ju om sig väldigt snabbt. :D Lycka till med hästen!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

A
Hästvård Jag har länge dragit mig för att starta denna tråden, men måste få lite tips. Jag har en travare på 18 år som har spatt. Han har haft...
Svar
13
· Visningar
2 004
Senast: Atalantha
·
F
Träning Jag har nog bestämt mig nu. Att efter jul ska jag nog ta och hitta ett ardenner föl och satsa på. Vi alla blir ju äldre, så min...
2
Svar
22
· Visningar
4 404
Senast: neferra
·
  • Låst
Träning Jag släppte ner den gamla tråden för den blev lite lång. Det var länge sen, jag drog igång den förra och det var 938 svar i den. Nu...
51 52 53
Svar
1 040
· Visningar
84 227
Senast: Ängslig
·
  • Låst
Träning Jag släppte ner den gamla tråden för den blev lite lång och sen var det länge sen någon skrev något riktigt nytt i den. Men så fort den...
46 47 48
Svar
940
· Visningar
117 386
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ny sits