Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA RASER

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA R

Absolut inte för stor för den hästen. Hur länge du kan rida beror väl på hur fort du växer och hur stor du blir. Helt omöjligt att säga.

Sv: Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA R

Hej!
Jag är på jakt efter ny häst till våren och vill ha en kallblodstyp. Jag är 175 cm lång å väger ca 64 kg (har haft egen häst i flera år och tränar (hopp lr dressyr på hobbynivå) 1 gång i veckan). De flesta kallblod är ju inte så höga i mankhöjd men när man hittar någon som är över 160 så blir d så himla mkt häst! Kan jag regelbundet rida en häst (kallblod) runt 155 i mankhöjd?

Hej!
Jag är på jakt efter ny häst till våren och vill ha en kallblodstyp. Jag är 175 cm lång å väger ca 64 kg (har haft egen häst i flera år och tränar (hopp lr dressyr på hobbynivå) 1 gång i veckan). De flesta kallblod är ju inte så höga i mankhöjd men när man hittar någon som är över 160 så blir d så himla mkt häst! Kan jag regelbundet rida en häst (kallblod) runt 155 i mankhöjd?

Ja det tror jag. Jag är 170 cm, väger 53 kg och rider min häst på 150 cm (fullblodskorsning) utan några som helst problem :laugh:

Jag är född 95 och har haft en C-ponny sen förra våren. Han är 136 cm i mkh o ganska kraftig men rätt små ben. När växer man ur en C-ponny egentligen? Ska jag rida c-ponny tills jag blir arton lr ska jag rida d-ponny innan jag övergår till stor häst?

Varför inte bara köpa ny häst när du vuxit ur din gamla? Om du vuxit ur den innan du fyllt arton kan du väll köpa en stor häst på en gång? (bara onödigt att köpa häst för att ha i ett år och sedan sälja igen). Detta tycker iaf jag

Hej hej!
Jag är 170cm lång och väger runt 70 kg. Jag har alltid fungerat bäst med de mindre hästarna, i ridningen då. Jag funderar därför på hur stor häst jag behöver om jag ska ha en häst jag rider regelbundet. Alla säger olika, vissa säger att en D-ponny i bra form skulle passa bra och andra att det måste vara en stor häst. Så, hur liten häst skulle klara mig? (vill ju självklart inte att hästen ska fara illa på något sätt) Skulle bli jätte-glad för svar och råd! :)

Det finns säkert många D-ponnys som klarar dig, både vikt och längdmässigt.
Du kan säkert hitta många nättare typer också (typ arab eller liknande) som klarar dig, men då finns ju risken att du känner dig lång, på en tunnare häst känns ju ens ben längre.
Men om du trivs med lite grövre hästar tror jag att det hade passat hur bra som helst. Finns jättemånga raser att välja bland som är grövre men ändå oerhört smidiga som du kan hoppa med också (vilket är svårt på riktigt tunga hästar). Några raser som är grövre men smidiga är fjording, nordsvensk, irish cod, frieser (underbart fina) och såklart islandshästen om du är sugen på det. Finns hur många som helst.

Annars finns ju många blandraser som är lite grovre, har sett många i ponnystorlek som är tex halvblod-New Forest. Det skulle nog också vara ett bra alternativ.
Så jag tyckerhelt klart att du kan satsa på en D-ponny, du kan ju välja en kroppstyp som du tycker passar dig bra, för huvudsaken är ju att det känns bra. Och känns det bra så är det oftast lagom med, med undantag såklart.

Lycka till!:)

Tack så jättemycket för det utvecklade och bra svaret! :)
Vad glad jag blev! Var rädd att jag skulle få svaret att en D-ponny var för liten.

Känns mycket lättare nu, för nu vet jag vad jag ska leta efter, storleksmässigt.
Sedan om jag väljer en nättare eller grövre tror jag får komma av sig själv, det blir nog naturligt när jag får prova mig fram.
Men som du säger vill jag nog ha en häst som är smidig även om den är grov, hoppning är ju så himla kul!

Nu blir det att speja efter D-ponnys! (Vilket jag gjorde tidigare med, men eftersom jag inte var säker på om det skulle gå så blev det inte lika kul)

Tack igen för svaret! Det hjälpte verkligen! :)

Man säger ju att shettisar skall bära upp till 100kg,eller att de har kraft till det(inte då sjuka eller omusklade).
Jag rider min ponny som är 137cm hög,jag är 168cm och väger 58kg ungefär.Min medryttare är längre än mej och väger mer.Ponnyn är kraftig och har bra muskler..Jag anser att han tål den vikten!

Sv: Ponny elr häst?

Jag är 172,5 cm och väger 55 kg, jag har en som är 159 cm (dock 4 år kanske växer någon cm) och en som är 170 cm. Jag ser inte stor/liten ut på någon av dom.
Det beror på hur duktig ryttare man är. Rider du rätt så kan du ha en mindre häst utan att se stor ut.

Om du fort växer så skulle jag nog satsa på häst om jag vore dig. Främst för att slippa sälja den när du blir längre.

eftersom du bara är elva år kommer du troligen att växa mer. Därför skulle jag om jag va du, välja en häst, inte ponny. Jag är 1.68, ca 55 kg och har i princip vuxit klart, lägger kanske på mig några kilon, men jag ska köpa en överväxt connemara på ca 1.52
Henne känner jag mig inte ett dugg stor på eftersom hon är kraftig och har ganska högt ansatt hals. Så som sagt, det beror helt på dig, och hästen osm individ, och vad du gillar för typ av häst/ponnyer. :D

Är du dum eller?! 100kg på shettis?:eek:

Detta är ett påstående som används flitigt när det gäller hur mycket en shettis orkar dra med vagn. Tyvärr är det väldigt många okunniga hästmänniskor som hör detta och misstolkar det så att de tror att det gäller ridning.
Det var därför som en gammal skolkompis till mig (ca 70 kg och 170 cm) satte sig på sin lillasysters shettis som är ca 80 cm i manken. Galenskaper!:mad:

Precis som elina8 sa används det ofta.

Enligt mig ska man sätta sig som ryttare max 60 kilo på en shettis (observera att om man väger så mycket ska man ju ändå fortfarande ha bra balans och ha längden "inne"). Annars tycker jag att ryttare upp till 150 cm kan rida shettis och väga kanske max 50 kilo. SJälvklart är det upp till varje individ men på ett ungefär. Det finns massor med undantag, självklart. Och att en shettis en ska bli riden (gäller ju alla hästar med självklart) Så ska de vara musklade nog för att klara av ridning.
Jag har suttit på min shettis En gång (läs: SUTTIT). Vad jag menar med suttit är att jag inte gått med han ens i skritt utan bara suttit mig på honom en gång i somras i kanske 15 sekunder(?). I vanliga fall rids han av min 7 årige lillasyster som är 128 cm lång och väger 24 kilo. Hon lär kunna ha honom ett bra tag till såvida hon inte SKJUTER i väg i längd eller bli obalanserad. Självklart rids han inte bara utan vi brukar löshoppa han, klättra med han, prmenera i grimma och grimskaft, trickträna, longera och framför allt KÖRA. (vilket han älskar :angel:) Vad han tål i körningen (vilket enligt vissa är 100 kg) har jag ingen aning om men jag och min storasyster som väger ungefär lika mycket som jag kan sitta tillsammans i vagnen (som är ganska lätt).

Jag själv är 169 cm lång och väger ungefär 50 kilo. Jag rider nu mitt varmblod lite då och då som är 154 cm och jag kommer troligen aldrig växa ifrån henne. Jag skulle aldrig få för mig att rida shettis, däremot kanske en maxad b som minst (så länge den är grov och musklad) i ren skogsridning. Skulle aldrig hoppa med en varken a eller b ponny.

Nu är det ju som jag och alla andra sagt upp till varje individ. Men enligt många hade jag med min kroppsbyggnad (enligt vissa är jag bara ett smalt streck :rofl:) hade jag kunnat rida en musklad och grov bponny i alla gångarter 2 gånger i veckan. Själv sitter jag helst på minst c ponny. Men allra helst hästar runt 150. Innan hade jag en grov c ponny på foder och han kunde jag rida i alla gångarter samt hoppa hinder på ca. 60 cm utan problem. Dock var jag ju kanske bara 163 cm då, men jag såg snarare "för liten" ut än för stor. Om man nu ska välja något av det.

Jag säger så här för att sammanfatta mig:
Det finns inga nerskrivna regler på hur lång och tung du som max får vara för en ponny. Det är helt enkelt inte en ras eller ett mått du ska gå på när du ska rida en häst, utan du ska gå på hästen och dess förutsättnigar (och självklart dina egna förutsättningar) och vad du ska använda hästen till. Sedan spelar bara sunt förnuft in.
ursäkta textbomb:angel:

Ska lägga till en sak med. Min kompis som är 165 cm , och väger ungefär lika mycket som mig (dvs omkring 50 kilo) red tillsammans med sin kompis som är 160 cm och väger kanske lika lika mycket min kompis MINISHETTIS i höstas och HOPPADE han med :mad::cry: Lixom vad tänker man med?:confused:
Sedan klagar samma kompis på att jag är ALLDELES för stor för grova cponnyer och hon är förstor för sin häst 152 cm, samtidigt tycker hon det är ok att rida och hoppa sin minishettis regelbundet. hmm...

dock har hon inte gjort det mer nu, alla blev förbannade på henne. Konstigt?:angel:

Hej! Jag har fått i uppdrag att rida några vi känners nya ponny. Dom vill att jag ska dressyr/hoppa henne ca 1 gång i veckan. Jag rider henne i ridhus och tränar ganska hårt. Hon är en föredetta tävlingsponny och mitt uppdrag är att hålla henne i form. Hon går i rätt form i alla gångarter och bär upp sig bra. Korsnings ponny med bla. arab/russ/welsh. hon är ganska groov men inte så mkt. 138 cm hög och jag är 160 oh väger ca 50 kg. jag känner mig väldigtlång på henne eftersom jag annars rider min storhäst och ett varmblod. På bilder mm ser jag inte stor ut. Nu vill jag veta om ni tycker jag är för lång eller för tung.

Tycker inte alls du låter för lång! Har du bra balans kan du växa iaf 8 cm till utan att oroa dig! Jag var lite längre än du och red en ponny i samma storlek 4 ggr i veckan, han var också ganska grov men en f.d tävlingsponny och även han kunde gå i form osv. och jag red han också i alla gångarter + dressyr och hopp utan problem, för att han skulle behålla sin kondis på äldre dagar. (han var 18 år, men pigg som en 7 åring)

feliand, är det samma shettis som du skrev att du ville hoppa i en annan tråd? För att din syrra inte klarade av den? Vad jag vet är det ganska svårt att hoppa stillastående....

det beror helt och hållet på vad du föredrar för typ av häst. jag rider fjording och kan rida det hela livet, så det finns ponnyer som vuxna kan rida tex. haflinger, fjordhäst, islandshäst... men om du vill tävla så kan man inte tävla med ponnyer när man är över 18. det finns många ponnyer som känns som ett stort halvblod och det finns hästar som känns som ponnyer... om tävlandet och 18"årsgränsen" inte spelar så stor roll för´dig tycker jag att du ska välja ras i första hand. ras är smaksak så det är bara du som vet vad du gillar för typer av hästar.:laugh:

Häst helt klart, så du slipper byta upp dig sen .

*kl*

Jag är 163, normalvikt, och min häst är ett halvblod på 158, och jag tycker att vi ser väldigt lagom ut tillsammans :grin: Personligen så tycker jag att allt under 155 känns för litet, haha.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

A
Hästvård Jag har länge dragit mig för att starta denna tråden, men måste få lite tips. Jag har en travare på 18 år som har spatt. Han har haft...
Svar
13
· Visningar
2 004
Senast: Atalantha
·
F
Träning Jag har nog bestämt mig nu. Att efter jul ska jag nog ta och hitta ett ardenner föl och satsa på. Vi alla blir ju äldre, så min...
2
Svar
22
· Visningar
4 404
Senast: neferra
·
  • Låst
Träning Jag släppte ner den gamla tråden för den blev lite lång. Det var länge sen, jag drog igång den förra och det var 938 svar i den. Nu...
51 52 53
Svar
1 040
· Visningar
84 228
Senast: Ängslig
·
  • Låst
Träning Jag släppte ner den gamla tråden för den blev lite lång och sen var det länge sen någon skrev något riktigt nytt i den. Men så fort den...
46 47 48
Svar
940
· Visningar
117 389
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar