Sv: Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA R
Är du dum eller?! 100kg på shettis?
Precis som elina8 sa används det ofta.
Enligt mig ska man sätta sig som ryttare max 60 kilo på en shettis (observera att om man väger så mycket ska man ju ändå fortfarande ha bra balans och ha längden "inne"). Annars tycker jag att ryttare upp till 150 cm kan rida shettis och väga kanske max 50 kilo. SJälvklart är det upp till varje individ men på ett ungefär. Det finns massor med undantag, självklart. Och att en shettis en ska bli riden (gäller ju alla hästar med självklart) Så ska de vara musklade nog för att klara av ridning.
Jag har suttit på min shettis En gång (läs: SUTTIT). Vad jag menar med suttit är att jag inte gått med han ens i skritt utan bara suttit mig på honom en gång i somras i kanske 15 sekunder(?). I vanliga fall rids han av min 7 årige lillasyster som är 128 cm lång och väger 24 kilo. Hon lär kunna ha honom ett bra tag till såvida hon inte SKJUTER i väg i längd eller bli obalanserad. Självklart rids han inte bara utan vi brukar löshoppa han, klättra med han, prmenera i grimma och grimskaft, trickträna, longera och framför allt KÖRA. (vilket han älskar
) Vad han tål i körningen (vilket enligt vissa är 100 kg) har jag ingen aning om men jag och min storasyster som väger ungefär lika mycket som jag kan sitta tillsammans i vagnen (som är ganska lätt).
Jag själv är 169 cm lång och väger ungefär 50 kilo. Jag rider nu mitt varmblod lite då och då som är 154 cm och jag kommer troligen aldrig växa ifrån henne. Jag skulle aldrig få för mig att rida shettis, däremot kanske en maxad b som minst (så länge den är grov och musklad) i ren skogsridning. Skulle aldrig hoppa med en varken a eller b ponny.
Nu är det ju som jag och alla andra sagt upp till varje individ. Men enligt många hade jag med min kroppsbyggnad (enligt vissa är jag bara ett smalt streck
) hade jag kunnat rida en musklad och grov bponny i alla gångarter 2 gånger i veckan. Själv sitter jag helst på minst c ponny. Men allra helst hästar runt 150. Innan hade jag en grov c ponny på foder och han kunde jag rida i alla gångarter samt hoppa hinder på ca. 60 cm utan problem. Dock var jag ju kanske bara 163 cm då, men jag såg snarare "för liten" ut än för stor. Om man nu ska välja något av det.
Jag säger så här för att sammanfatta mig:
Det finns inga nerskrivna regler på hur lång och tung du som max får vara för en ponny. Det är helt enkelt inte en ras eller ett mått du ska gå på när du ska rida en häst, utan du ska gå på hästen och dess förutsättnigar (och självklart dina egna förutsättningar) och vad du ska använda hästen till. Sedan spelar bara
sunt förnuft in.
ursäkta textbomb