Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA RASER

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA R

Tror absolut inte du är för stor.:laugh: Jag är ju några cm längre än du och min ponny är ju ungefär 137-138cm.:laugh:

Sv: Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA R

Ursäkta att jag skrev lite fel om att shettisar kan bära upp till 100kg,menade just att de orkar med 100kg,inte då på ryggen men från kärra

haha nej. det där jag skrev med hoppning var för att min kompis som jag skrev hoppade sin minishettis och tyckte det var ok, så skulle jag skriva här så hon fick se att hon inte ens kan hoppa en "stor" shettis.
Och när jag skrev det inlägget skrev jag aldrig ens att jag hoppat den, jag skrev OM man kunde hoppa den, ganska stor skillnad där va? haha.

Sv: Ponny elr häst?

Tjabba, jag är 1,65 cm & ganska "stor" & undrar om jag ska ha häst eller ponny? Vad tycker ni?

Det beror ju också på hur mycket du väger samt om det är en kraftig ponny. 165cm är inte för stort för att rida D-ponny iaf.

Och självklart är du inte för kort för att rida stor häst. Jag är endast 160cm och väger 47kg och har ridit hästar på 176cm men skulle aldrig köpa en så stor häst.

Med tanke på att välbyggda lite större islandshästar (motsvarande d-ponny) kan ta män som väger runt 90 kg så ska det ju gå jättefint!

Har du någonstans sett bevis på att hästen/hästarna inte tagit skada av det då?

haha nej. det där jag skrev med hoppning var för att min kompis som jag skrev hoppade sin minishettis och tyckte det var ok, så skulle jag skriva här så hon fick se att hon inte ens kan hoppa en "stor" shettis.
Och när jag skrev det inlägget skrev jag aldrig ens att jag hoppat den, jag skrev OM man kunde hoppa den, ganska stor skillnad där va? haha.

Jag tycker att din tråd (du kanske tänker på någon annan) i allra högsta grad handlar om dig och din/eran shettis. ursäkta OT.

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=920824

För Lång??

Jag är en tjej som är 177cm lång och väger 57kg.
Jag hade tänkt bli medryttare och har hittat en maxad
d-ponny som är 149 cm i mkh:confused: Jag tycker själv att jag
låter lite lång för ponnyn men det har tagit en evighet
att hitta en häst och det står precis där jag bor. Skriv
inte bara det beror på hur hästen ser ut, men tänk
en normalbyggd ponny+ jag är heeelt kär i ponnyn:love:

Sv: För Lång??

Har du ingen bild? Du är ju inte för tung iaf, men om du är för lång eller inte beror ju helt på hästen. Två normalbyggda hästar kan bygga upp helt olika, så det är svårt att svara.

Enklast är helt enkelt att testa och se efter, tycker du själv att det känns långt, så att balansen störs och benen hänger nere vid knäna, då är du för lång. Men känns det okej så är det förmodligen okej. Be en kompis eller någon som du litar på följa med och titta. Kanske en tränare eller någon annan duktig som ser hur längden påverkar.

Hello!
Jag rider en d-ponny på 145 cm i mankhöjd. Han är ganska nätt, har lite arab i sig. Jag själv är ca 162 cm och väger 52 kg. Är jag för stor? 8) Tacksam för svar!

Tycker absolut inte att du verkar vara för stor för att rida D-ponny. Utan du verkar vara helt lagom. Ungefär som mig fast jag är lite kortare och väger några kilon mindre.

Hej, har ni några bra tips till mig?
171 cm, närmare 60 kg och intresserad av en allroundhäst, helst ponny till familjen. Ska köra lite, rida "alla" discipliner på hobbynivå. Vill att barnen ska "växa i den" och ha glädje av den så tidigt som möjligt (de är små).
Haflinger är en favorit, andra roliga förslag?

Vad tycker ni - är det okej att komma med önskemål om häststorlek när man rider på ridskola? Jag är vuxen, men kort (157) och hyfsat lätt (52-55). Jag är ombörjare och inte så duktig på att rida, men jag tycker att det är fantastiskt kul. Mindre kul är dock att få hästar som ur mitt perspektiv är jättar, som jag har svårt för att sadla och som det ibland känns som om jag inte kan inverka så bra på.

Jag får ju oftast de lite mindre hästarna, men även "de större av de mindre" känns för stora för mig.

Tycker ni att det är okej att framföra önskemål till ridläraren att i möjligaste mån få rida små hästar? Är det orättvist mot de andra i gruppen? Får man ta det som ges om man rider på ridskola?

Kan tillägga att om jag skaffade egen häst skulle jag aldrig skaffa något över D-ponnymåttet.

Vet inte hur det funkar på din ridskola, men på många stället har man ju innan hästbytet möjlighet att önska häst. Då kan man ju ofta påverka en del.

Men jag tycker definitivt att du kan prata med din ridlärare och säg att du föredrar mindre hästar. Jag gillar också ponny, känner precis som du att jag inte kan hantera de stora på samma sätt, får inte alls samma kontakt och känsla på en stor häst.
Jag fick oftast ponnys och mindre hästar, men såklart fick jag även lite utmaningar, dvs stora hästar som min ridlärare trodde kunde passa och oftast var det riktigt kul omväxling, även om jag fortfarande gillar ponnys bättre.

Var skulle ni sätta längdgränsen på en ponny som är ca. 140 cm + i mankhöjd och lite åt det grövre hållet? :) Kan skicka med en bild.

17866_1231190778.jpg

Själv är jag 163 cm lång, låter det lagom? :) Har bara bilder på oss när jag har hoppläder, då är det kanske svårare att bedömma? ;)

Ser ingen bild men det låter som det kan vara alldeles lagom!

Jag är 13år. Är ca 165cm o väger ca 48 kg. Jag tränar o tävla en maxad C-ponny. Hon är ganska ädel, Tror ni de går bra?
main.html

Jag fattar ju inte detta med att lägga in bild, menmen :P Testar väl ;)

Skönt att höra! :D :bow:

Hej, har ni några bra tips till mig?
171 cm, närmare 60 kg och intresserad av en allroundhäst, helst ponny till familjen. Ska köra lite, rida "alla" discipliner på hobbynivå. Vill att barnen ska "växa i den" och ha glädje av den så tidigt som möjligt (de är små).
Haflinger är en favorit, andra roliga förslag?

En trevlig fjording eller Konik är ju oxå bra Ponnyer/hästar

Jag är 13år. Är ca 165cm o väger ca 48 kg. Jag tränar o tävla en maxad C-ponny. Hon är ganska ädel, Tror ni de går bra?
main.html

Jag fattar ju inte detta med att lägga in bild, menmen :P Testar väl ;)

Det går nog bra så länge du inte växer så mkt mer, och tanke på din ålder så kommer du snart ha vuxit ur henne. det viktigaste är väll egentligen vikten.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

A
Hästvård Jag har länge dragit mig för att starta denna tråden, men måste få lite tips. Jag har en travare på 18 år som har spatt. Han har haft...
Svar
13
· Visningar
2 004
Senast: Atalantha
·
F
Träning Jag har nog bestämt mig nu. Att efter jul ska jag nog ta och hitta ett ardenner föl och satsa på. Vi alla blir ju äldre, så min...
2
Svar
22
· Visningar
4 404
Senast: neferra
·
  • Låst
Träning Jag släppte ner den gamla tråden för den blev lite lång. Det var länge sen, jag drog igång den förra och det var 938 svar i den. Nu...
51 52 53
Svar
1 040
· Visningar
84 228
Senast: Ängslig
·
  • Låst
Träning Jag släppte ner den gamla tråden för den blev lite lång och sen var det länge sen någon skrev något riktigt nytt i den. Men så fort den...
46 47 48
Svar
940
· Visningar
117 392
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar