Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA RASER

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 95 kg o rider russ

Nu har jag skrivit till henne på vänligt sätt o förklarat min syn visar sej väl vad hon anser o tycker.

Sv: Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA R

Är du dum eller?! 100kg på shettis?:eek:

Alltså shettisar har använts som gruvhästar under långa tider och långt fram under 1900 talet faktiskt, dessa hästar bar långt mycket mer än 100 kg dagligen.

Sala silvergruva hade flera sådana hästar i tjänst, och när de hade tjänstgjort färdigt blev de pensionerade. Tyvärr var de då blinda, men flera av dem levde under många år i pension ovan mark och som sagt deras störta last var att de inte kunde se mera.

Med det menar jag inte att shettis ska bära vuxet folk, men är det någon som sätter begränsningarna för hästen så är det faktiskt vi själva.

Sv: Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA R

Welsh Mountains bar ju vuxna män i bergen förr i tiden,så ja.. Men då,både de & gruvponnyerna är ju anpassade efter det..:grin: Iallafall var!

Sv: 95 kg o rider russ

Har en vän till en vän som rider sitt russ fast hon väger 95 kg.
Hon har också sk kompisar som sitter o rider hästen som både är långa o väger mer än 60 kg.
Hästen är 4 år o rids in på detta sätt. Hon har den dessutom bara på foder
Vad skulle du gjort i sådan här situation?

Jag har ett grovt russ eller hade beror på vad man tycker. Han är utlånad på foder nu och troligtvis på livstid. Han är ca 125 cm hög och grov och jag tycker max på honom är 60 kg. 90 kg är alldeled på tok för mycket.

Jag tyckte dock att han var i minsta laget för mig och jag hade inte skaffat en så liten häst om det inte varit så att han inte hade det bra där han var.

Han är nu hos en barnfamilj och har det bra som barnponny vilket jag tycker är bättre än att ha en för stor ryttare.

Hur mkt kan en fjordhäst ta i kilo ungefär?

Hur mkt kan en fjordhäst ta i kilo ungefär?

Med tanke på att fjordhästar kan vara långbenta, kortbenta, breda och tunna, stora och små, så är det svårt att säga.
Men överlag är de väl ganska viktbärande.

Okej, tusen tack :D

får inte bilderna att fungera? inte heller kan jag ta bort meddelandet?

När man rider in en häst ska man helst ha en liten ryttare på ryggen (beroende på hästens storlek). Det här glömmer många bort, och hästen får en väldigt svår chans att lära sig balansera ryttaren. Första ryttaren som sitter upp bör vara en liten ryttare, men som hästen ändå märker att det inte är en fjäder på ryggen. Min hästs förra ägare var väldigt liten. Hon är en islandshäst. Ryttaren var ca 160 cm lång och väger nog inte mer än 40 kg. MEN första ryttaren som satt upp var en tjej på 170 cm och vägde närmare 70-75. Har man möjlighet att låta en lätt ryttare sitta upp, så skulle jag ha tagit den chansen. Den grövre ryttaren borde istället rikta in sig på att leda hästen med den lätta ryttaren på. Sen behöver första ryttaren inte vara pinnsmal & väga 40kg - . Detta avgör man ju efter hästens storlek. Men man ska komma ihåg att vara rädd om hästens rygg :) Och att kasta upp en 95kilos på 4 årigt russ var verkligen oansvarigt. Hästen har antagligen inte växt klart, så ryggen kan få problem.

jag har själv en ponny i kat C som jag rider aktivt. hon är av den lite ädlare modellen och jag är ca 160, väger ca 40 kg. Det är inga problem för mig att rida henne och hon mår alldeldes förträfligt och är kanon kondition :laugh:

Har ett väldigt smäckert sto ( korsning med arab ).
är jag för stor. ? Jag är 168 lång och väger 57 kilo. hästen är 1.52 och har någelunda med muskler.

går jätte bra att rida, känner mig inte stor så. utan mer kanske att jag skulle vara för lång för henne. Men som sagt, ridningen fungerar jätte bra.

vill inte att folk ska gå runt och säga att jag är för stor för henne :/

*kl*
Ibland blir man ju mörkrädd..:( Min shettis är 98,6cm och rids av min 7åring, 30 kg. Jag skulle aldrig komma på tanken att sätta mig på honom själv!:mad:
100_2452.jpg
(ursäkta reflexandet:D)

Senast ändrad:

vill inte att folk ska gå runt och säga att jag är för stor för henne :/

Vad gör det dig att folk säger att du är för stor? De proportioner du nämnde tycker jag låter jättebra och det tror jag du vet också. Folk borde våga lita lite mer på sitt eget förnuft och känslan när man rider. Känns det bra, ja, då är det antagligen det också. :D

Jag tror inte heller du är för stor, låter lagom.

Du är absolut inte för stor!

Okej, bara för det kan jag ju passa på att fråga er vad ni tycker jag ska göra. Jag är snart 15 år, är ungefär 164 cm och väger ca 55 kg. Och jag funderar på om jag ska köpa stor häst eller en D-ponny. Men tycker ni att jag är för lång för en maxad D-ponny eller för tung? Vet inte hur jag ska göra :/

Du är absolut inte för lång/tung för en d-ponny. Sen om du trivs bättre på häst vet ju inte jag.:laugh:

en nordsvensk bruks som troligen ligger på 152 cm och musklad, hur mkt tycker ni att ryttarn kan väga, och den kanske rids några enstaka ggr i månaden och runt 30 min max 1 timme och resten tränas den i körning

Halloj!
Ska rida en shettis i sommar då min "riktiga" medryttarponny ska ha föl<3
Tror ni att jag är för lång elr tung? Jag väger runt 34-35 och är 146 lång. Jag är ganska balenserad eftersom jag rider mkt barbacka m.m
Det gäller ju bara över sommaren 3-4 gr i veckan. Men är det 0K ändå?

Senast ändrad:

Jag rider en D ponny, 145 normalbygd new forest. Jag undrar då om jag är förstor med mina ca 50kg och 167cm? Kan påpeka att hon inte jobbar i den formen :angel: hon borde men vi jobbar på det. Orkar hon då bära mig?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

A
Hästvård Jag har länge dragit mig för att starta denna tråden, men måste få lite tips. Jag har en travare på 18 år som har spatt. Han har haft...
Svar
13
· Visningar
2 004
Senast: Atalantha
·
F
Träning Jag har nog bestämt mig nu. Att efter jul ska jag nog ta och hitta ett ardenner föl och satsa på. Vi alla blir ju äldre, så min...
2
Svar
22
· Visningar
4 404
Senast: neferra
·
  • Låst
Träning Jag släppte ner den gamla tråden för den blev lite lång. Det var länge sen, jag drog igång den förra och det var 938 svar i den. Nu...
51 52 53
Svar
1 040
· Visningar
84 228
Senast: Ängslig
·
  • Låst
Träning Jag släppte ner den gamla tråden för den blev lite lång och sen var det länge sen någon skrev något riktigt nytt i den. Men så fort den...
46 47 48
Svar
940
· Visningar
117 392
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar