Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA RASER

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA R

Långa/feta/alltför välmusklade människor, ja allt sådant som gör att man kan bli väldigt tung, har inget på hästar att göra.
Vissa hävdar att tänk på riddarna förr, de red med tunga rustningar osv osv. Men hur mycket visste man egentligen om hästar förr?
Nu har vi bra mycket mer koll på anatomi, skador, foder och allt sånt.
Då ska vi väl veta bättre.

Man visste tillräckligt ca 700 år före kristus för att kunna räkna ut bra foderstater som gjorde att hästarna orkade längre, man visste tillräckligt för att veta att det främjar hästens hälsa och välmående att borsta hästen och att det är viktigt att hålla efter hovarna.
Så tekniskt sett så är det samma gammla kunskap vi sitter med idag. Jag tycker dock att alltför tunga människor inte bör rida, enbart för hästens hälsa, men å andra sidan så är människor nuförtiden väldigt pjåkiga. man får tänka på hästens hälsa först och främst, alla hästar är olika och tål olika mycket.

Sv: Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA R

hej! Angelsheart! Jag håller med den som föreslog att du ska börja på ridskola, det är för det första väldigt roligt att rida i en grupp med andra vuxna och för det andra så vet ridläraren vilka hästar som klarar av din vikt och den ser hur det fungerar eftersom man ser på hästen om den tycker det är för tungt eller ej. Tycker absolut att du ska börja rida det är en rolig motionssport och det finns MÅNGA hästar som klarar av din vikt helt perfekt! Islandshästarna däremot är jag lite skeptisk till men ring till det stället ni ska till och fråga! Kanske dom har en lite större häst eller nått. Annars finns det kanske turridning med andra hästraser, här där jag bor (falkenberg) finns ett ställe med nordsvenskar och ardenner hästar som har turridning i underbara bokskogar helt fantastiskt på våren!
Hoppas du hittar en bra lösning som passar dig! Många kramar!!

håller inte helt och hållet med dig där.

700år före kristus, vilka länder syftar du på då?
eller världsdelar?

om man ex tittar på arabländerna bär hästarna där många gånger alldeles för mycket, likaså är de ofta rätt magra. ofta ser man väldigt tungt lastade kärror med..

och de har länge använt hästar!

tror inte heller att utveckling går bakåt från 700år e kr
dock kan mängden varor som forslas på en kärra möjligen ha ökat.

sen tager man vad man haver.

på island finns bara små hästar. därför har de blivit tvungna att bära tungt, just för det att det inte finns nån större modell, fastän de många gånger bär tungt

om både häst och ryttare har dålig balans är det ingen bra kombination.
som dotzie sa, så är det kanske ingen vidare ide att rida en minishettis!?

jag är 156cm/43kg, rider min welsh hingst ca 124cm och 5år
dock har jag bra balans och ponnyn i sig är ändå rätt kraftig, iaf inte spinkig.
han gör galopplyften från stillastående och hoppar gärna.

här märker man hur stor skillnad det kan vara då det gäller hästarnas och ryttarnas exteriör´o. balans

min unga ponny har inga problem med mig fastän jag är större och han mindre än det ekipage du skrev om.

Det var visst ännu tidigare än 700talet före kristus. Urklipp från artikeln "Hästens domesticiering" på Wikipedia.

Hästen som kör- och riddjur

De gamla egyptierna körde med tvåspann redan 1600 f.KrMan vet inte varför människan kom på idén att rida hästarna. Teorier har lagts fram om att renskötarna hade ridit renarna och på så vis även satt sig på hästen men inga konkreta bevis finns för detta, förutom sadlar från nomaderna som kunde använts enbart på renar eller tillverkats i hopp om att kunna tämja hästen så småningom. Den mest sannolika teorin var att boskapshållarna insåg fördelen med att sköta hjorden från hästryggen då hästen var snabbare än människan, samt att människan inte hade lika stor uthållighet och kunde därför driva boskap under både längre tid och längre avstånd.

Släpor, vagnar och kärror utvecklades även för att kunna utnyttja hästen till packning och resor för flera personer samtidigt. Men framförallt ökade även krigföringen när man kunde transportera vapen och rida hästarna i strid, och de hästar som var för små för att ridas kunde nu användas till vagnarna. Utvecklingen av vagnen ledde bland annat till att nya platser kunde koloniseras. Egyptierna koloniserade bland annat dalgångarna vid Eufrat och Tigris. Ekerförsedda hjul på vagnar har funnits sedan 2500 f.Kr i Mesopotamien. Egyptierna hade avancerade häststridsvagnar som kördes med tvåspann (två hästar förspända framför vagnen) redan 1600 f.Kr och under 1300-talet f.Kr. hade Kina fulländade vagnar som inte förändrats mycket under alla århundradena.

Med hjälp av vagnen spreds även kelterna i Europa. Under dessa tider när hästkulturen utvecklades uppfanns även bett, sadlar och olika slags seldon som körselar och träns. Runt år 1000 f.Kr. började man även tillämpa skötsel av hästen med borstar och hovvård. Sannolikt märkte man att hovarna växer på hästarna och att hästar med för långa hovar fick svårt att gå. Det var hettiterna som först började med omfattande hästvård. Dokumentationer har även visat att man redan på 1300-talet f.Kr. hade foderstater mycket lika våra moderna foderstater med hö, säd och lusern. Det som är mest intressant var att man hade kunskapen i att utfodra hästen efter den mängd träning eller jobb hästen genomförde, för att på så sätt hålla dem i perfekt kondition.

Hej.
Jag rider en A ponny!!
Han är väl 107 cm i mankhöjd.
Gränsar till en B ponny.
Själv är jag 163 cm lång och väger 44.5 kg.
Han tar 55 kg. Längden är väl lite lång, men vikten är de inte nåra problem med. Han är grov, har bra kondition. Korsning mellan Shettis och Russ. Så han är inte klen :D

Han tar 55 kg.
Har han sagt det?

Jag tror iofs en shettis klarar 50-60 kg stadig packning.
Problemet är när det ska upp en ryttare som på den vikten garanterat är alldeles för lång!!=obalans.

Hej!
Ännu en fråga om vikt och längd.
Det e såhära,ja slutade rida min d-ponny för ca 1.5 år sedan för jag var för stor för henne,ca 80 kg å 170 cm på en New Forest på 144 cm och min lillasyster tog över henne.Men nu så har min lillasyster tröttnat och jag då jag har gått ner i vikt till 62 kg på två månader(ska ner till 58) så undrar jag om jag kan börja rida och tävla henne igen,endast dressyr då alltså...vad tycker ni? Vill verkligen inte sälja henne och men samtidigt vill jag inte låta henne bara gå här hemma utan och ridas.

ja viist använde de dem, men nog for hästarna säkert illa då med.
just som denna tråd hadlar om, vikt o. längd

eftersom de ännu idag rider på för små hästar så gjorde de säkert det förr med.

och tyvärr , fastän hästen kan vara livsviktig missköts edn väldigt ofta, om man ser på gamla öststater och andra dåligt utvecklade länder.
fy fan vad jag har deras inställning.
(jo, jag är rasist:devil:)

Jag tror absolut du kan rida din dp ponny!

Fast jag är övertygad om att islandshästar (och andra grova ponnyraser tex russ) orkar en hel del faktiskt.
Problemet är att de nuförtiden ska avlas till sportigare modell=orkar inte lika mycket, men får ändå bära lika mycket.

De riktigt gamla islandshästarna orkade nog en del.

Araber är också viktbärande hästar, och araberna är väldigt noggranna med sina hästar. (var förr iaf) Deras hästar var ofta "viktigare" än fruarna.

Vilken bra tråd!
Här kanske jag kan få lite hjälp!
Jag ska börja söka medryttare till mitt sto, hon är cirka 152-155 cm och jag är väldigt osäker på vad jag ska sätta som maxvikt.
Själv väger jag runt 50 kg och har satt en maxvikt på 65 kg men det kanske är överdrivet lågt?

va bra,tack för svar:P

va saatan??

sätter int ens upp en 95 kg på min D-ponny på 145 cm!!

vanvård??

Min sommarhäst i somras var en New Forest på 147,8cm och var 22år, välmusklad, användes på ridskola(såldes nu i höstas) och jag lät min låtsaspappa som älskar hästar rida honom EN gång 1km och eftersom min låtsaspappa väger 90kg och är 176cm lång trodde jag att hästen skulle protestera men han sjönk inte ens ner med ryggen när han satt sig upp och skrittade helt oberört fram. Det tyder bara på hur mycket en häst kan orka bara ryttaren har hyfsad balans, gångarten är OK(min låtsaspappa fick testa trav 30m) och att hästen är välmusklad och i god kondis. ;)

Nu får ju ni självklart tycka vad ni vill men på bilden jag tog såg hästen stor ut gentemot mannen eftersom hästen var såpass robust och "stor" i kroppen.
:bow:

Hur mycket tror ni att ett varmblod på ca 155cm, välkonditionerad, välmusklad kan bära? Valacken är 5år, tränas för trav och är inte inriden ännu men jag har tänkt börja rida han han lite smått men vill höra vad ni tycker om det. Jag är 1,65cm lång och väger 60kg, välbalanserad ryttare. Så, är jag för stor eller är det bara att rida på? :confused:

ja viist använde de dem, men nog for hästarna säkert illa då med.
just som denna tråd hadlar om, vikt o. längd

eftersom de ännu idag rider på för små hästar så gjorde de säkert det förr med.

och tyvärr , fastän hästen kan vara livsviktig missköts edn väldigt ofta, om man ser på gamla öststater och andra dåligt utvecklade länder.
fy fan vad jag har deras inställning.
(jo, jag är rasist:devil:)

Vikt och längden har ju ingenting om vården att göra. En häst kan ridas av en för stor människa, som ändå tar hand om den väl, lika mycket som en liten ryttare kan ta väl hand om sin häst. Det jag ville poängtera var att vi inte vet så mycket mer idag, som människorna gjorde då. Forskningen läggs på annat och man vet forfarande ganska lite om hästarna då andra saker i världen prioriteras. hursomhelst så kan man ju knappast kräva att hästarna ska skötas lika bra i fattigare som här. De få slantar som de människorna kan tjäna ihop lägger dem på mat och inte ett extra träns eller en sadel som vi gör här. Vissa saker prioriteras, och man ser till att själv överleva innan man tar hand om djuret. Men som någon sa så är det nog inte arabhästarna som har det värst; i vissa länder innehar de ett enormt värde och är snarare statussymboler än packåsnor.

Jag tror absolut att du kan rida din ponny utan problem. :) Det är ju synd om hon bara ska gå och skrota, då kan hon lika gärna sysselsättas lite. :)

Ja precis vad jag tycker,men finns ingen risk att hon skadar ryggen då för hon är inte i kondition för tillfället?

Börja med att arbeta upp hennes muskler med tömkörning då, och sedan att vänja henne vid ridningsarbetet kortare stunder som du sedan ökar på ju mer muskler hon får. Hur mycket vägde din syster när hon red? :P

okej,men tror du jag kan tävla henne sen då när hon e i kondition igen? Hon vägde mellan 50 å 55 kg!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

A
Hästvård Jag har länge dragit mig för att starta denna tråden, men måste få lite tips. Jag har en travare på 18 år som har spatt. Han har haft...
Svar
13
· Visningar
2 004
Senast: Atalantha
·
F
Träning Jag har nog bestämt mig nu. Att efter jul ska jag nog ta och hitta ett ardenner föl och satsa på. Vi alla blir ju äldre, så min...
2
Svar
22
· Visningar
4 404
Senast: neferra
·
  • Låst
Träning Jag släppte ner den gamla tråden för den blev lite lång. Det var länge sen, jag drog igång den förra och det var 938 svar i den. Nu...
51 52 53
Svar
1 040
· Visningar
84 228
Senast: Ängslig
·
  • Låst
Träning Jag släppte ner den gamla tråden för den blev lite lång och sen var det länge sen någon skrev något riktigt nytt i den. Men så fort den...
46 47 48
Svar
940
· Visningar
117 393
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar