Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA RASER

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA R

Tycker du kan rida D-ponny, men annars är ju pall ett bra hjälpmedel som man borde använda sig av, även på D-ponnys;)

Kan ju vara ett alternativ annars, ifall de nu blir häst.

Sv: Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA R

Tycker det ser jätte fint ut!:laugh:

Det går ju, men tycker du inte det KÄNNS förlitet? Din överkropp är ju lång i förhållande till ponnyn. Benen ser dock bättre ut.

Jag har ett travarsto på ca 155 cm, vad anser ni är max för henne att bära? Både som i ''okej'' kondition och som i riktigt hög kondition..

Beror ju på hästens storlek och extriör, hur mkt den är riden och hur väl den samlar sig. Hurivda den är i balans eller ej.

Har du ingen bild?

Jag håller inte alls med! Tycker det ser jätte bra ut, tycker inte att överkroppen ser för lång ut. Men då är jag ju iofs van att rida ponny själv så.:angel:
Gotthard: Jag tror du känner bäst själv.:laugh:

Självklart gör hon som hon vill. Men hon frågade och jag svarade. Jag skrev att det såklart går, vikten är inga problem men jag tycker hon är lång. Jättebra ser det absolut inte ut men jag tror inte ryttaren rider sönder ponnyn.

Senast ändrad:

Du behöver inte försvara dig, jag har inte trott att du försökt säga att hon inte får rida den. Sa bara till henne att hon nog känner bäst själv, att det är svårt för oss andra att avgöra vad hon trivs bäst med.:laugh:

Jag tycker det ser bra ut, men alla kan ha jätte olika syn på det där har jag märkt.

Hej, jag undrar om jag som är ca 165 cm och väger 48 kg kan fortsätta rida en grov c-ponny på ca. 137 cm? Hästen heter Pelle och är 4 år, han växer alltså fortfarande. Svara gärna via Pm :)
Lite bilder på oss:
http://www.pixbox.se/pic_show_id26087481.html
http://www.pixbox.se/pic_show_id26087599.html

/Jenny

Det ser bra ut!
typotux_023.gif

Denna tråd blev då snurriga folk säger till höger o vänster.

Nu undrar jag hur mycket vikt får dom olika ponny bära.

Kan ni ge lämplig vikt svaret. bry er inte om häst storlek o massa.
Jag vill ha ett lämpligt cirka.

A-ponny
B-ponny
c-ponny
D-ponny

Denna tråd blev då snurriga folk säger till höger o vänster.

Kan ni ge lämplig vikt svaret. bry er inte om häst storlek o massa.

A-ponny
B-ponny
c-ponny
D-ponny

Självklart beror det ju på ryttarens längd, vikt och ponnyns kropp. Är ponnyn grov eller är den mer åt det ädlare hållet.

Jag själv har en D-ponny på 146cm, ganska grov korsning connemara/cob på 146cm. Och jag är 160cm lång, väger 48kg och fyller 21 år.
Och jag kan också rida mindre C-ponnyer då jag inte är speciellt stor.

Jag tycker du är alldeles för lång och lite tung. OM jag haft en shettis hade jag nog satt ca 35kg viktgräns. Inte för att jag tror att de inte KAN bära tyngre utan för att jag inte ser någon anledning att kånka runt på för tung/stor last när det finns mindre ryttare och även större pållar.

hej jag är 160 och väger ca 52kg vad kan jag rida? försöker gå ner i vikt.
men kan man vara för lätt för någon ras?

Senast ändrad av en moderator:

Nu har jag ju inte sett dig, men jag har svårt att tänka mig att du behöver gå ner i vikt.

Om man ser till en normalgrov häst skulle jag gissa att du kan rida C-ponny.

Jag tycker inte att man kan bli för liten för en häst, sen kan det vara så att man trivs bättre på lite mindre eller mer proportionerlig häst. Så känner jag, jag trivs mycket bättre på mindre hästar och ponnys. Men det är nog mycket vana med. Fast jag känner själv att jag rider bättre på mindre hästar, tycker jag når om bättre och får bättre kontakt. Men jag kan ju rida stora hästar med.

Det är en smakfråga helt enkelt.

jo, jag vill nog ner i vikt... även om folk kanske ser mig osm smal. Hursomhelst rider jag mest islandshästar, frågan är villken storlek man kan rida.
Någongång vill jag testa på nordsvensk också. Men även typ en Connemara och gotlandsruss lockar...fast antar att jag är alldeles för stor för ett russ.

Jag rider med islänning, jag är 167,5 och väger 50 kg. Min islänning är 128 i mkh och av den grövre modellen. Jag känner mig inte särskilt lång på honom, har man dålig balans så märks de tydligt. Så de är väl de största problemet.

Annars blir ju inte islänningar så värst mycekt mindre, så du skulle säkert kunna rida en som var maxad B iaf, de beror ju på hur den är byggt. När de är grövre så kan man ju vara lite längre eftersom benen inte blir så långa, överkroppen gör ju ingen skillnad, men har man balansen så lär de inte bli några större problem.

Om du hittar ett grovt russ som är C-ponny eller eventuellt maxad B, så kan du säkert rida den. Har inte riktigt koll på hur höga russ blir, men de är ju oftast lite grövre, så de klarar nog en del.

men tänk om man är för tung? Idealhöjd mellan 123-126 cm står det på en hemsida.... känns som jag ska ner tll 45kg eller något för att hästen ska orka om den ligger på 123.

nä nu blir jag orolig för dig.
Jag är 1.60 väger över 55. Jag rätt så smal nog.
Går jag ner under 50 så är jag under medelviktn plus då
börja kroppen ta stryck. Du vill väl må bra även när du äldre.
Du ska då inte gå ner till 45 kg tycker jag.
Man gå inte ner för passa en hästras.
bättre accepter man blir äldre man måste upp till störra hästar o inte tvärt om.
Annars komma din kropp inte ens orka med hålla in en häst om nåt händer.
Satsa på ha en bra vikt, så hästen känner av dig o rid på en som passa dig istället. :)

Ha sett alltför många smal tjejer som inte orka med sina hästar.
På grund av viktnergång tar öven muskler stryck.

men tänk om man är för tung? Idealhöjd mellan 123-126 cm står det på en hemsida.... känns som jag ska ner tll 45kg eller något för att hästen ska orka om den ligger på 123.

Rid då connemara istället! ^^ Russ är roliga, men jag har aldrig upplevt dem som särskillt stabila. (å andra sidan har de russ jag "ridit" varit otränade, och jag är ju lång också). Jag tycker inte att du ska satsa på att gå ner i vikt. Du är precis på gränsen mellan normalviktig och underviktig (enligt BMI då, stämmer ju inte alltid vad man trivs med, men ändå) och det är ju ganska bra! Lägre än så borde du inte gå frivilligt iaf. Jag är 168 och väger prick 49kg, därmed har jag ett BMI på 17, vilket är ganska redig undervikt. Jag har inte valt att se ut så, och kan inte göra något åt det. Skolsyster har varit på mig sedan 4an, men jag kan äta hur mycket onyttig mat som helst utan att gå upp i vikt. Jag mår bra med min vikt, men skulle aldrig vilja gå ner mer!! Den vikten man trivs med ska man försöka ha, men inte ändra den bara för att man är rädd att skada ponnyn. Det finns många ponnysorter som du kommer kunna rida lätt som en plätt, satsa då inte på det minsta du kan få tag på. :)

denna tråd blev då snurriga folk säger till höger o vänster.

Kan ni ge lämplig vikt svaret. Bry er inte om häst storlek o massa.

nu tänker jag regelbundet och inte en gång för att rida till eller så. Jag tar ett värde för en liten och en för stor och generellt sätt. Tunnar kan ju behöva ättar och grövre kan kanske klara ännu mer
a-ponny 30-40kg max
b-ponny: 45-55kg max
c-ponny: 50-65 max
d-ponny:60-75kg

1010101010

tack så mycket för dit svar pernilla_s :bump:
precis var ute efter. Så man ah ett cirka. :laugh:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

A
Hästvård Jag har länge dragit mig för att starta denna tråden, men måste få lite tips. Jag har en travare på 18 år som har spatt. Han har haft...
Svar
13
· Visningar
2 004
Senast: Atalantha
·
F
Träning Jag har nog bestämt mig nu. Att efter jul ska jag nog ta och hitta ett ardenner föl och satsa på. Vi alla blir ju äldre, så min...
2
Svar
22
· Visningar
4 404
Senast: neferra
·
  • Låst
Träning Jag släppte ner den gamla tråden för den blev lite lång. Det var länge sen, jag drog igång den förra och det var 938 svar i den. Nu...
51 52 53
Svar
1 040
· Visningar
84 228
Senast: Ängslig
·
  • Låst
Träning Jag släppte ner den gamla tråden för den blev lite lång och sen var det länge sen någon skrev något riktigt nytt i den. Men så fort den...
46 47 48
Svar
940
· Visningar
117 393
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Random bildtråd med text V