Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA RASER

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA R

Nu tänker jag regelbundet och inte en gång för att rida till eller så. Jag tar ett värde för en liten och en för stor och generellt sätt. Tunnare kan ju behöva lättare och grövre kan kanske klara ännu mer
a-ponny: 30-40kg max
b-ponny: 45-55kg max
c-ponny: 50-65 max
d-ponny: 60-75kg

Jag var tvungen att sätta dit bokstäverna som tryckfelsnisse tagit bort. Jag kan faktiskt stava egentligen. :o

Sv: Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA R

jo, fast nu trivs jag ju ändå inte med min kropp och har pendlat mkt i vikt. Min kropp trivs bäst på 50-52 medans JAG trivs bättre om jah väger en 44-45. Sen vet jag att det kanske inte är det bästa men det är max vad jag får väga för att tycka om min kropp.

jo, fast nu trivs jag ju ändå inte med min kropp och har pendlat mkt i vikt. Min kropp trivs bäst på 50-52 medans JAG trivs bättre om jah väger en 44-45. Sen vet jag att det kanske inte är det bästa men det är max vad jag får väga för att tycka om min kropp.

44-45 e inte en sund el normal vikt.....

Det beror helt klart på hur man ser ut och hur lång man är... En vän till mig är 155 och väger nog runt 45 kg. Hon är smal, vältränad och frisk, då är hon alltså inte sund och normal?
Är man 160 så är det däremot nog lite i underkant.

Hur vet du det? Jag är några cm längre, ca 163cm. Väger cirkus 46kg. Och jag är både sund och j*vligt nöjd med min kropp. Har snygga former och ser högst "normal" ut. Äter alltid bra och mycket. Men det är på den vikten min kropp stannar(skulle inte gå att gå upp i vikt hur mycket jag än försökte), och det har jag inget emot eftersom jag trivs kanon där. Har både en snygg kropp och hur mycket energi som helst.

Därimot är det självklart att jag inte tycker att tjejer som är smala ska sattsa på att gå ner i vikt. Och absolut inte för att kunna rida en speciell hästras. Men tänk på vad du säger innan du skriver en massa skit som ändå inte stämmer in på alla och när du inte ens sett personen IRL.

/Tjalfe- som är trött på gnäll om att man är onormal bara för att vågen visar en viss siffra

Senast ändrad av en moderator:

Det ser väl ok ut!

Bortsett från lädrerna :angel:

Är man för stor för en shettis som är för vuxen till kat b. (ca 110-115 cm)
om man väger typ 30kg o e nästan 150 cm. jag är liten till växten, för att va 13 år. min kompis mamma säger att jag är för stor för min b-ponny o att jag måste köpa ny. men är jag verkligen det. det är ju som man säger, shettisen kan men inte växa ur!:mad:
elr. nån mer som håler me? :confused:

Kl

Kan en ryttare på 170cm och 68kg
Rida en maxad grov c-ponny connemara i bra kondition och muskler??

Jag har en ganska robust stor C-ponny, connemara. Och jag skulle ALDRIG sätta upp någon med den vikten på honom. Men då är han mattes lilla porslinshäst också.:o:love: Max 60kg på honom säger jag och då ska man också rida bra och i balans och inte vara jätte lång.

Jag skulle inte sätta upp en så tung ryttare på min välmusklade stora d-ponny, så på en C-ponny, nej.

okej då har jag fått mina tankar bekräftade :)

Ja:P
Men ja:P
MEn när jag rider stor häst (dom flesta) känner jag mig som myggan själv..:angel:
Men vi ponny, typ D så är det bara såå :love:
Jag på stor häst:
http://i39.tinypic.com/wtir9h.jpg
Ni får medge at jag ser lite liten ut:grin:

Men det skumma är att på bilden här under ser jag ganska okej ut..
http://i43.tinypic.com/r2wcwp.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Hur hög är den hästen då?

Tycker med du ser lite liten ut på första, helt ok på andra.

Om denna är typ 160 eller nåt så kanske en maxad D eller en på typ 150 hade varit lagom.

Denna hästen var ju rätt grov med, vilket gör att man ser mindre ut, speciellt benen.

Om man tvekar på det, om man tror att man väger för mycket, så gör man säkert det oxå, och då finns det ingen anledning att utsätta hästen för det!

Hur pass viktbärande är ett gotlandsruss?

Jag gissar på att hon är ca. 1.60-1.65 ; jag är ju själv ca. 1.63-1.65 så:P Men ja, hon är rätt grov :) Tyckte det var lite kul med at på två olika bilder ser jag olika förliten/lagom ut^^ [Tror du fattar7ser att det är samma häst:P )

Beror väl på hur stor den är? Hur den är byggd och i vilken kondition den är.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

A
Hästvård Jag har länge dragit mig för att starta denna tråden, men måste få lite tips. Jag har en travare på 18 år som har spatt. Han har haft...
Svar
13
· Visningar
2 004
Senast: Atalantha
·
F
Träning Jag har nog bestämt mig nu. Att efter jul ska jag nog ta och hitta ett ardenner föl och satsa på. Vi alla blir ju äldre, så min...
2
Svar
22
· Visningar
4 404
Senast: neferra
·
  • Låst
Träning Jag släppte ner den gamla tråden för den blev lite lång. Det var länge sen, jag drog igång den förra och det var 938 svar i den. Nu...
51 52 53
Svar
1 040
· Visningar
84 228
Senast: Ängslig
·
  • Låst
Träning Jag släppte ner den gamla tråden för den blev lite lång och sen var det länge sen någon skrev något riktigt nytt i den. Men så fort den...
46 47 48
Svar
940
· Visningar
117 393
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar