Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA RASER

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA R

Ja det tror jag nog. :) Det är väl inte mer anstränagnde för hästen att ridas på en annan bana? ;)

Sv: Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA R

har aldrig krävt att nån måste köpa fina träns och nya sadlar, men de kunde ta bättre hand om det lilla de har.
har besökt relativt många länder och sett hur hästarna mått.
ofta misskötta.
visst händer det även i rikare länder med!
men vi är inte lika beroende av hästarna..

men det su skrev i ett inlägg var att vi har samma grund som de hade förr,
och att de väl visste hur hästarna orkade osv..

men jag tror att hästarna då bar alldeles för mycket, eftersom man tog det man hade!

:)

Hej!

Kan inte det här med forumtrådar, och är kanske helt fel ute men jag kör ändå.
Jag är i hästköpartagen och funderar lite på vad för häst jag ska ha!
Min fråga är om jag skulle kunna rida en stor och kraftig D-ponny eller liten häst på ca 155 cm med westernutrustning när jag är 159 cm lång och väger ca 62 kg? (håller på att gå ner i vikt)

tacksam för svar!

Jag är 168 cm lång och väger lite mer änn 50 kg...
Hur stor tycker ni att hästen som jag rider bör vara för att de ska va bra för den?

Jag är typ lika stor, och jag rider nätta D-ponnys som är alldeles lagom, skulle förmodligen kunna rida en grövre C-ponny med.
Min egen häst (en grov islänning är maxad B-ponny och han har inga preoblem med min vikt, känner mig inte lång på honom, däremot kände jag mig lång på en halvgrov C-ponny)

Lamafarm: Jag tror inte detta är några som helst problem, med samma förutsättning som alltid, att de inte är något fel på hästen och den rids på ett bra sätt.

Lamafarm; Du kan säkerligen ha en D-ponny!

Jag är 168 cm lång och väger lite mer änn 50 kg...
Hur stor tycker ni att hästen som jag rider bör vara för att de ska va bra för den?

Jag är ca. 170 och väger runt 55 kg. Jag har en D-ponny och ser ut såhär på min ponny;

RoslagenLAP1664a049.jpg

RoslagenLAP1664a031.jpg

Så en D-ponny är nog antagligen lagom för dig. Fast jag känner mig lång på smäckra D-ponnyer.

Ge mig tips och råd nu.

Jag är 174 lång och väger runt 85(:crazy:)
Tror ni jag kan rida en arab på 154?
Eller blir det helt galet?

Jag är 183 cm lång och väger 63 kilo..har tänkt köpa en fjording som är 142 cm..vad tycker ni om det?

Jag är 183 cm lång och väger 63 kilo..har tänkt köpa en fjording som är 142 cm..vad tycker ni om det?

Jag hade nog börjat fundera på längden då ja själv tycker det låter långt! ang vikten finns det inget att klaga på!

Jag vet att det är svårt, men, maken börjar bli intresserad av att börja rida tillsammans med mig. Problemet för min del är att jag inte vet vilken typ av häst (förutom att den skall vara superlugn) han borde ha. Vi har tittat lite på nordsvenskar och dylikt men är ändå lite osäkra. Han väger runt 100 kg och är 1,85 lång. Någon som kan hjälpa till?????

Låter lite väl långt. Du borde satsa på stor häst..

Kanske kan du hitta en lite högre,alt en korsning istället?
Jag tycker nog det blir lite väl långt,kanske kommer du känna dej
för stor efter ett tag i alla fall,och att då behöva byta hästen man älskar är
inte roligt alls :cry:

Jag är själv 180 cm och hade samma lilla häst(152 cm )i sex år.
Vi stortrivdes ihop,bortsett från att jag alltmer skulle vilja ha en lite större
häst.
Till slut köpte jag en betydligt större,lånade ut min lilla på foder,och har nu
beslutat sälja henne,trots att det tar emot lite :crazy:

Men jag tycker(nu när jag vant mej lite)att det känns mer stabiliserat med en stor häst och skulle inte välja en så liten häst igen.
Lycka till med framtida hästen,oavsett vad det blir...:)

Om ja väger 58-60 kg är jag för tung för en C-ponny som är 138,5 och lite kraftig?
upload.html

Halvblod finns ju i alla storlekar och utbildningsnivåer:) Kanske tom kan hitta nån som är inkörd, och din gubbe skulle nog känna sig rätt så tuff om han får ta med dig på en tur så småningom!:P
(Eller han kanske vill vara cowboy:D, då finns det ju en del westernhästar som verkar vara rätt så viktbärande, och dessutom så går det nog att hitta väldigt välutbildade och trevliga hästar inom det. Är dock inte så insatt i det området!)

Jag har ett travarsto på ca 155 cm, vad anser ni är max för henne att bära? Både som i ''okej'' kondition och som i riktigt hög kondition..

Om ja väger 58-60 kg är jag för tung för en C-ponny som är 138,5 och lite kraftig?
upload.html

Det tycker jag absolut inte är för tungt för en kraftig c-ponny! Det som kan bli problem är om du ska hoppa och är för lång men annars är vikten i sig inget hinder!

Jag vet att det är svårt, men, maken börjar bli intresserad av att börja rida tillsammans med mig. Problemet för min del är att jag inte vet vilken typ av häst (förutom att den skall vara superlugn) han borde ha. Vi har tittat lite på nordsvenskar och dylikt men är ändå lite osäkra. Han väger runt 100 kg och är 1,85 lång. Någon som kan hjälpa till?????

En grov Tinker kanske?

Vet att folk säker tfrågat samma sak,med samma vikt och längd. Men ska ev,. på ridläger och dår får man säga om man föredrar rider ponny, häst m.m.
Vore lite pinsamt o säga " vill rida a-ponny" och väga förmycket.
Kan jag:
Rida D-Ponny, bra kondition och typ "ridhäst"-typ,
Väger själv:
ca. 63kg, är 1. 64cm,
har ridit i snart 4, börjar samla hästen 8alltså inte superbra, om man säger så.:grin: )
vad tycker ni jag kan rida som minst, en vecka med två lektioner per dag?
Har inget problem me storhäst, men känner man vill ju komma upp på hästen själv...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

A
Hästvård Jag har länge dragit mig för att starta denna tråden, men måste få lite tips. Jag har en travare på 18 år som har spatt. Han har haft...
Svar
13
· Visningar
2 004
Senast: Atalantha
·
F
Träning Jag har nog bestämt mig nu. Att efter jul ska jag nog ta och hitta ett ardenner föl och satsa på. Vi alla blir ju äldre, så min...
2
Svar
22
· Visningar
4 404
Senast: neferra
·
  • Låst
Träning Jag släppte ner den gamla tråden för den blev lite lång. Det var länge sen, jag drog igång den förra och det var 938 svar i den. Nu...
51 52 53
Svar
1 040
· Visningar
84 228
Senast: Ängslig
·
  • Låst
Träning Jag släppte ner den gamla tråden för den blev lite lång och sen var det länge sen någon skrev något riktigt nytt i den. Men så fort den...
46 47 48
Svar
940
· Visningar
117 393
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar