Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA RASER

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA R

Jag är lika stor som du och jag rider D-ponnys utan problem, även nättare typer. Sen är de ju aldrig bra att hästen inte bär upp dig bra, men de verkar du ju medveten och kan jobba på de. Men annars så är du säkert inte för tung eller lång. Testa och se hur de känns och utbilda hästen. Lycka till.

Sv: Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA R

Jag har en New Forest på ca 1.48 & jag är 1.77 väger ca 60 kg & rider han utan problem. Det enda är att jag kan känna mig lång på han. Men jag tycket det funkar bra! :) Så jag kan nog säga till alla er andra med D-ponnys att det är inga större problem att vara lång & rida d-ponny :D

Halloj!
Ska rida en shettis i sommar då min "riktiga" medryttarponny ska ha föl<3
Tror ni att jag är för lång elr tung? Jag väger runt 34-35 och är 146 lång. Jag är ganska balenserad eftersom jag rider mkt barbacka m.m
Det gäller ju bara över sommaren 3-4 gr i veckan. Men är det 0K ändå?

Känner du att du inte är obalanserad är det inga problem med din längd. Och 34-35 kg är troligtvis inga problem! Det beror ju på varje individ men känns det bra är det troligen det med. Men ta det försiktigt i början.

Min shettis rids ibland av min kusin som är 140 cm lång och han väger ca 40 kg. Det funkar utmärkt! Och min lillasyster på 135 cm och 24 kg rider också utan problem, vet även många andra som är längre än så (ungefär som du) och väger ungefär lika mycket som rider sina shettisar, men det beror ju på hur just din shettis är byggd!

Känner du att du inte är obalanserad är det inga problem med din längd. Och 34-35 kg är troligtvis inga problem! Det beror ju på varje individ men känns det bra är det troligen det med. Men ta det försiktigt i början.

Min shettis rids ibland av min kusin som är 140 cm lång och han väger ca 40 kg. Det funkar utmärkt! Och min lillasyster på 135 cm och 24 kg rider också utan problem, vet även många andra som är längre än så (ungefär som du) och väger ungefär lika mycket som rider sina shettisar, men det beror ju på hur just din shettis är byggd!
Okej tack för svaret :grin:
Ska kolla upp hur shettisen är byggd, har nämligen aldrid träffat hästen, men ska göra det snart. Ville bara ha lite "snabb-frågor" om det verkligen var rätt att rida en shettis med min längd och vikt:D

Jag rider en D ponny, 145 normalbygd new forest. Jag undrar då om jag är förstor med mina ca 50kg och 167cm? Kan påpeka att hon inte jobbar i den formen :angel: hon borde men vi jobbar på det. Orkar hon då bära mig?

Jag är precis lika lång och tung (lätt :angel:) som du, och jag rider d-ponny utan problem. Det enda är väl att jag kan känna mig lite lång på henne ibland, men hon störs absolut inte av det. Jobba på med att hon ska bära upp dig så blir det toppen ;)

Halloj!
Ska rida en shettis i sommar då min "riktiga" medryttarponny ska ha föl<3
Tror ni att jag är för lång elr tung? Jag väger runt 34-35 och är 146 lång. Jag är ganska balenserad eftersom jag rider mkt barbacka m.m
Det gäller ju bara över sommaren 3-4 gr i veckan. Men är det 0K ändå?

Min shettis(igen:p) är 98,6cm, alltså inte så jättestor. Rätt normalbyggd. Min son är 7 år, väger strax över 30 kg och är 135 cm lång. Jag räknar med att han kan då rida ännu nåt år om han inte sticker iväg väldigt..;)

24671486.jpg

kl

vet en shettis som blev riden av tjej på ca 65 - 75kg, hoppade bana på 60cm... så det finns helt tydligt inga gränser...:crazy:

jag tycker att man skall sträva till att ha en så liten vikt på hästens rygg som möjligt.
är man överviktig skall man inte rida .

va saatan??

sätter int ens upp en 95 kg på min D-ponny på 145 cm!!

vanvård??

undrar vilka hästar som klarar av att bära 95-100 kg? stora, svenska halvblod borde väl gå om de är stora och har bra kondis? tyvärr e de jag som väger så mycket ^^; funderar på att börja rida igen men vill gärna veta vad som skulle passa mig. jag e runt 169 cm lång. har ridit i tre år men slutade efter gymnasiet (gick hästhållning)

ska kanske ut och rida turridning på islandshäst med ett par kompisar till sommaren, skulle de kunna gå utan att bryta ryggen på dom?

Nordsvenskar!

Jag har en d-ponny på 145-148 cm. Jag är 160 cm lång och väger nog drygt 60 kg med ridkläder på. Tycker ni att det låter bra?
Ponnyn är otroligt pigg och glad :angel:

Jag tycker inte att någon med den vikten ska rida islandshäst men...

va saatan??
vanvård??

precis min tanke.

sålde min d-ponny till en kvinna som väger 70kg,
ponnyn är 147cm, mycket bra hållning - grov men ändå smäcker som ett fullblod..

vi tvekade länge ang. hennes vikt, men då hon mest rider försiktigt så tyckte vi att det var ok . dessutom hoppar hon inte.

Mammas kompis dotter som är 13 år, 155-165 cm lång och väger 40 kg rider en minishettis och ett russ i den "spinkigare" modellen (127 i mankhöjd). B-ponnyn (den enda jag har sett henne rida av dom två) vinglar och vägrar att fatta galopp och det är ju ett tecken på att ponnyn tycker att hon är för stor. Hon är väl för stor? Själv tycker jag att hon skulle behöva en C eller D-ponny...

Om ponnyn vinglar och det syns att det är på grund av ryttaren/dålig form på hästen så är det ju absolut inte ok. sen kan man juf fråga sig huruvida det går att rida en minishettis med den storleken på ryttare.

jag är 1.55cm lång och sköter ett gotlandsruss en b-ponnyoch jag väger 41 kg och han är 13 år gammal börjar jag bli förstor VVVVääällddiiigggttt tacksam för svar !![/B]

Jag skulle säga att det beror på hästen, hur balanserad den är. en balanserad häst klarar ju större ryttare än vad en obalanserad gör... jag är större än dig (168 och väger 49kg) och rider en ponny på drygt 130cm. Hon funkar jättebra och går finfint, me jag började ju rida henne redan när jag var "liten" så hon har ju vant sig allt eftersom. :P Du har ingen bild?

undrar vilka hästar som klarar av att bära 95-100 kg? stora, svenska halvblod borde väl gå om de är stora och har bra kondis? tyvärr e de jag som väger så mycket ^^; funderar på att börja rida igen men vill gärna veta vad som skulle passa mig. jag e runt 169 cm lång. har ridit i tre år men slutade efter gymnasiet (gick hästhållning)

ska kanske ut och rida turridning på islandshäst med ett par kompisar till sommaren, skulle de kunna gå utan att bryta ryggen på dom?

Jag är 170 cm, strax över 90 kg, rätt ok balans, rider på ridskola (börja! det är så kul). Så länge ridskolan har några hästar på >160 och musklade så klarar de oftast att bära dig. Beror dock hur snäll du är mot hästen med din viktfördelning ... det vore ju sjukt att bara folk under 60 kg skulle få rida! Det är i så fall ett oerhört nytt påfund

jag är 167 och väger 60 kg. min pålle mäter cirkus 138 cm.
vad tror ni? är jag för lång?

jag tycker att man skall sträva till att ha en så liten vikt på hästens rygg som möjligt.
är man överviktig skall man inte rida .
Jag håller helt med..

Jag tycker du ska träna först faktiskt.
Det finns massa annat kul man kan göra med hästar om man är för tung, tex köra, trickträna m.m.

Varför skulle de vara så väldigt viktbärande?
De är inte ens avlade för ridning till skillnad från halvblod.

Min nordsvensk är välmusklad och i bra kondition men ALDRIG att jag låter någon tung rida.

Jag tycker inte att någon med den vikten ska rida islandshäst men...
Håller helt med.

Långa/feta/alltför välmusklade människor, ja allt sådant som gör att man kan bli väldigt tung, har inget på hästar att göra.
Vissa hävdar att tänk på riddarna förr, de red med tunga rustningar osv osv. Men hur mycket visste man egentligen om hästar förr?
Nu har vi bra mycket mer koll på anatomi, skador, foder och allt sånt.
Då ska vi väl veta bättre.

Vad skulle du då säga att maxvikten för att kunna få rida skulle vara?
jag är 160 och väger 65 kg, håller på och försöka gå ner. mitt mål inom ngt år är väll och ligga på 55 kg.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

A
Hästvård Jag har länge dragit mig för att starta denna tråden, men måste få lite tips. Jag har en travare på 18 år som har spatt. Han har haft...
Svar
13
· Visningar
2 004
Senast: Atalantha
·
F
Träning Jag har nog bestämt mig nu. Att efter jul ska jag nog ta och hitta ett ardenner föl och satsa på. Vi alla blir ju äldre, så min...
2
Svar
22
· Visningar
4 404
Senast: neferra
·
  • Låst
Träning Jag släppte ner den gamla tråden för den blev lite lång. Det var länge sen, jag drog igång den förra och det var 938 svar i den. Nu...
51 52 53
Svar
1 040
· Visningar
84 228
Senast: Ängslig
·
  • Låst
Träning Jag släppte ner den gamla tråden för den blev lite lång och sen var det länge sen någon skrev något riktigt nytt i den. Men så fort den...
46 47 48
Svar
940
· Visningar
117 392
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar