Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA RASER

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA R

Tycker du inte ser för stor ut men du kan behöva rida honom med mer undertramp så att han bär upp dig bättre iaf och inte lägger så mkt tyngd på framdelen :) Viktigare än att längd och vikt stämmer :)

Sv: Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA R

Det ser bra ut tkr jag :)

Inte ens i närheten av för stor. Ser jättebra ut.

Vad bra! :) Har varit lite orolig till och från och speciellt nu när hon inte är fullt igång. Hon är bara 155cm (om hon inte växt vilket hon inte borde) och jag är 174 cm lång..

Ja hon borde väl klara ungefär vad min pålla klarar dvs upp till ca 70 kg och en längd upp till 175 cm om hon arbetar korrekt :)

Vad bra! :) Har varit lite orolig till och från och speciellt nu när hon inte är fullt igång. Hon är bara 155cm (om hon inte växt vilket hon inte borde) och jag är 174 cm lång..

Hästen ser fint ut och du är inte för lång. Jag är lika lång som du (väger 67 - 68 kg) och rider en häst som endast är 148 cm, welsh cob. Tävlar i western.

Nej du ser verkligen inte för stor ut!
passar super fint ihop :D

Iinte är du för lång. Själv är jag 1.95, väger ca 95. Rider dagligen ett varmblod på 1.58, hopptävlar denna också.

Ett par ggr i veckan rider jag en quarter på 1.50. Mest Western.

Ibland också en fjording på 1.40. På den sistnämnda känner jag mej lite lång. men vikten har jag inte ens funderat över. Inte hästen heller vad det verkar. Han går i fin form, galopperar gärna o länge.

Har oxå haft mindre hästar på tillridning. ingen ägare har ifrågasatt min storlek.

Ingen häst har skadats eller mått dåligt heller.

För ett par år sen jobbade jag på ranch i USA, många av cowboysarna där var stora klumparkillar på runt 130 kilo. Hörde aldrig att nån av dom funderade på om hästarna orkade jobba (mest quater)
och det hände att man satt i sadeln uppemot 8 timmar/dag

Pjoska inte för mkt med hästarna är mitt råd.

Jag har i min närhet samma storleksförhållanden. Liten b + ryttare 150. Ryttaren är definitivt förlång och då är denna pålle ändå ganska kraftigt byggd.

För tung är du inte men jag förstår kommentarerna du fått.

Någon som tänker på att det inte är givet att grova ponnyer/hästar tar stora ryttare? Det finns flera grova ponnyer/hästar med svaga ryggar, men som ändå får bära tungt bara för att ryttaren tror sig om att hästen orkar. Det finns också smäckrare ponnyer med starka ryggar.
Jag själv försepråkar proportionerliga ekipage där ryttaren själv är så vältränad och i så god balans som möjligt.

jag tycker om hästen har stark rygg, har bra med muskler så spelar dt ingen roll om det är en grovt byggd häst eller inte.;)

vill även höra vad ni tycker om islandshästar, deras ryttares maxvikt osv!

Vilken utav Gotlandsruss och Welsh Mountain tror ni är mest viktbärande? Russen ser ju starkare ut, men det kanske inte stämmer om man tänker på att vuxna karlar red WM förr i tiden?

Shettis/A ponny

Hej!
Jag undrar Vilken viktklass det gäller shettis/A ponny. (hon är blandras):confused:

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Shettis/A ponny

viktklass? :crazy:
ska ni tävla brottning med henne? :angel:

NÄ Jag undrar allså VAD MAN SKA VÄGA VAD MAX ÄR PÅ HENNE fattar du nu då.
:mad:

Wow, ta det lungt så ska vi nog kunna reda ut detta. :)

Vad jag vet så är det inte vikten som man utgår ifrån, utan åldern på ryttaren.
Någon kunnigare får rätta mig om jag har fel.

Citat ur: TR1 Mom 111
För ryttare på kat A- och B-ponny är de övre åldersgränserna i
hoppning 13 år och i dressyr, fälttävlan och terrängritt 14 år.

Här håller jag med dig absolut. Undrar vidare om det finns NÅGON alls när inne som håller med Ellaan? Vore intressant att veta.

Det hoppas jag verkligen inte att det finns.
Jag har själv en liten shettis hingst född 07 och jag skulle inte tänka tanken på att någon skulle få sitta på honom inte ens min lilla fyra åriga son, dom är ju inte ens lite färdig växta!!!

Till Ellan eller vad du nu hette...
Visst min är också född på stuteri och har gått på lösdrift tills han var 10 mån, men de jag köpte honom av skulle aldrig rida in ponnysarna så tidigt de är seriösa och mycket bra uppfödare:bow:.

Nu hoppas jag ju att du skämtade just för att få igång oss som anser att det är rent djurplågeri det du beskriver.

Ursäkta om det blev svår läst, har svårt att skriva när jag blir upprörd!

Vilken utav Gotlandsruss och Welsh Mountain tror ni är mest viktbärande? Russen ser ju starkare ut, men det kanske inte stämmer om man tänker på att vuxna karlar red WM förr i tiden?

det beror helt på! jag har ridit många kraftiga gotlandsruss och jag är 160 lång och väger 64 kg. men vi har också ett russ som inte är så kraftigt men det har hänt att både jag och min storasyster har ridit på henne nån gång. man märker nog om hästen tycker att det är jobbit. ( hon hade inte orkat springa så fort och så långt annars...)
sen har det också hänt att jag fått sitta upp på vår kluns till shettiskille när lillsyrran inte klarar av honom, men det är ytterst korta stunder och väldigt sällan.
vad det beträffar welsh mountain vet jag inte har inte ridit någon. men gotlandsrussen är väl lite högre?

howhowhow det var väl inget att hetsa upp sig för? :rofl:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

A
Hästvård Jag har länge dragit mig för att starta denna tråden, men måste få lite tips. Jag har en travare på 18 år som har spatt. Han har haft...
Svar
13
· Visningar
2 004
Senast: Atalantha
·
F
Träning Jag har nog bestämt mig nu. Att efter jul ska jag nog ta och hitta ett ardenner föl och satsa på. Vi alla blir ju äldre, så min...
2
Svar
22
· Visningar
4 404
Senast: neferra
·
  • Låst
Träning Jag släppte ner den gamla tråden för den blev lite lång. Det var länge sen, jag drog igång den förra och det var 938 svar i den. Nu...
51 52 53
Svar
1 040
· Visningar
84 228
Senast: Ängslig
·
  • Låst
Träning Jag släppte ner den gamla tråden för den blev lite lång och sen var det länge sen någon skrev något riktigt nytt i den. Men så fort den...
46 47 48
Svar
940
· Visningar
117 394
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar