Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA RASER

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA R

Jag tror du har rätt, iaf delsvis. Klart att man inte ska vara för stor, men jag tror inte att det är bra att vara för liten heller om man känner själv att man inte klarar av det. Sen säger ju inte storleken så mycket om man kan rida i form eller inte men det är ju en helt annan sak.

Jag vet att när jag var yndre, kanske en 14-15. år och började rida stora hästar då och då på ridskolan så hade jag jättesvårt för att få dem att samla sig och korta upp sig. Halvhalter är ju en viktig sak, och det får jag inte alls att funka på stora hästar. Detta kanske inte märktes så jättemycket i dressyren, mer än att det inte var någon toppenform på hästen, men i hoppningen så blev det ju väldigt tydligt. Jag kunde inte korta och länga så som jag behövde för att klara avstånden och då blir det ju verkligen "farligt". Nu hoppade vi ju inga höjder, men vi kom ju helt fel på i stort sett varje hinder när jag hade en häst som gärna galopperade på och jag inte klarade av att korta upp.

Sen att hästen inte bär sig som den ska kan ju i längden inte vara särskilt bra det heller, även om det är en liten ryttare på ryggen.
Väljer man mellan en på 50 kg som inte kan rida hsäten rätt och en på 70-80 som rider hästen bra, så hade jag nog föredragit den tyngre, förutsatt att det inte är en alldeles för liten häst såklart.

Sv: Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA R

hej! Jag har bara en snabb fråga. Vad tycker ni viktgränsen går för en ganska kraftig C-ponny på 1.35 cm? Jättetacksam för svar!

om den är riktigt kraftig borde man kunna väga mellan 65-70 kg utan att det blir några problem. vad är det för ras?

okej. hon är en blandning mellan knabstrup och welsh/new forest eller något liknande, kommer inte riktigt ihåg...

kl

tycker de är lite väl mycke drabbel om storlekar hit å dit de är ju sånn himla skillnad...

jag rider på ridskolan en tinkerkorsnin på kanske 1.64 och känner mig inte de minsta stor. men på kompisens som är 1.69 känner ja mig väldigt lång....

jo, det har väl och göra med steglängd, bredd över rygg osv.:) Jag ville bara veta ungefär vad ni alla tror. Sen så får man ju använda lite hästvett själv också.:p

Jag är runt 170 cm & väger 46-47 kg, skulle jag kunna rida min systers cponny (136 cm) om hon tex är sjuk? Har balans oså, ridit i mer än 10 år.. vad tkr ni? :)

*kl*
Jag känner mig lite lång på min tjej vad tror ni,
Jag är 182cm väger 67kg. hon är en ridtravare på ca 160cm. jag har långa ben vilket jag tycker är det största problemet.. men egentligen, vi rider bara i skogen och tränar för "husbehov" självklart vill vi bli bättre i samspelet men jag har inga ambitioner att tävla.vad tycker ni?

Viktmässigt så är det säkert inga problem, men du kommer nog bli ganska lång, beroende på hur hästen är byggd.
På en lite kraftigare c-ridponny (135-140) kände jag mig jättelång (är 167), men på min islänning på 128 som är grov så känner jag mig inte alls lika lång. Så det beror ju mycket på hur hästen ser ut.

Det kommer säkert påverka hur du rider, alltså balans och så, men är det bara någon gång då och då så är det säkert ingen fara alls.

släng in ett kort till att börja me!

jag tävlade mitt varmblod upp till 1 meter lokalt ingen sa något mer än berömm
Jag är 178 hon 157

Hej! Undrar om ni tycker att jag är för stor på en 148 cm travare? Jag är 178 cm lång och väger runt 68 kg. jag tycker själv att hon bär upp mig bra! Hon blir knappt trött och vill alltid galoppa ^^ tacksam för svar! =)

jag tycker inte det låter som något problem, hästen verkar ju inte må dåligt av det.:) men lägg upp ett foto, så tror jag att fler lägger en kommentar.;)

hmm fundera på en sak kan man bli för lång för en häst?
alltså det säger sig ju självt att jag ca 1,80 inte kan rida en shettis men jag menar en komis till mig nästan lika lång rider på en islänning som inte något vidare hög i manken.men jag menar det att ja väger runt 52kg skulle inte försöka sätta mig på en b-ponny för att det känns som jag blir helt mal placerad men kan man rent praktiskt sätt växa i från en häst på ca 150?
tex min travare 1,55 i manken med mig på ryggen,är jag för "stor"?
har kompisar som sagt att det ser gätte kul utt...men kan ja växa ifrån henne?

Någon som tänker på att det inte är givet att grova ponnyer/hästar tar stora ryttare? Det finns flera grova ponnyer/hästar med svaga ryggar, men som ändå får bära tungt bara för att ryttaren tror sig om att hästen orkar. Det finns också smäckrare ponnyer med starka ryggar.
Jag själv försepråkar proportionerliga ekipage där ryttaren själv är så vältränad och i så god balans som möjligt.

Jag håller med. Antar att du kanske syftade på mitt tidigare inlägg eller?

Iså fall... ja hursomhelst tänkte jag mest på att ponnyn är robust byggd vilket innebär att om ryttaren är lite för stor hamnar benen ändå hyfsat. Däremot synts det ju tydligt på ryttarens överkropp.

*kl*
Jag känner mig lite lång på min tjej vad tror ni,
Jag är 182cm väger 67kg. hon är en ridtravare på ca 160cm. jag har långa ben vilket jag tycker är det största problemet.. men egentligen, vi rider bara i skogen och tränar för "husbehov" självklart vill vi bli bättre i samspelet men jag har inga ambitioner att tävla.vad tycker ni?

Hej! Undrar om ni tycker att jag är för stor på en 148 cm travare? Jag är 178 cm lång och väger runt 68 kg. jag tycker själv att hon bär upp mig bra! Hon blir knappt trött och vill alltid galoppa ^^ tacksam för svar! =)

hmm fundera på en sak kan man bli för lång för en häst?
alltså det säger sig ju självt att jag ca 1,80 inte kan rida en shettis men jag menar en komis till mig nästan lika lång rider på en islänning som inte något vidare hög i manken.men jag menar det att ja väger runt 52kg skulle inte försöka sätta mig på en b-ponny för att det känns som jag blir helt mal placerad men kan man rent praktiskt sätt växa i från en häst på ca 150?
tex min travare 1,55 i manken med mig på ryggen,är jag för "stor"?
har kompisar som sagt att det ser gätte kul utt...men kan ja växa ifrån henne?

Lägg in bilder så är det lättare att bedöma. Tycker inte det verkar vara några större problem för någon av er av rida era hästar.

Jag tycker att man är för lång om ens längd stör hästen. Det blir ju mycket svårare med balansen när man är längre. Så om man vinglar så kommer ju hästen att behöva balansera upp det, vilket kan bli jobbigt för den. Men har man bra balans så ska det ganska mycket till innan man blir för lång.

Sen så tycker inte jag att det handlar om bara mankhöjden. En nättare häst bli det ju benen mycket längre på, än en grov häst med bred och djup bröstkorg. Då har man ju mer att hålla om, och benen blir inte lika lång. Överkroppen däremot är ju alltid lika lång, oavsett hur hästen ser ut.

Jag känner mig större på en liten D-ponny, som är väldigt smäcker, än på min islänning som är maxad B-ponny. Just för att han är grövre och jag har mer häst att hålla om med benen. Jag har inga direkta problem med balansen, men jag tränar regelbundet balansen och rider mycket barbacka för att det inte ska bli ett problem heller.

Undrar en sak. En gamal ridlärare till mig nekade en 26 årig tjej (vän till mig) som ville börja rida där på hennes ridskola. Men det fick hon inte för att hästarna skulle inte klara hennes vikt.

Blev lite fundersam på detta och frågar därför andra som kan mer om ämnet.

De har alltså mest vanliga halvblod (165 i mankhöjd, och vanlig ridhästmodell), en del av dem är korsningar med halvblod/angloarab och ingen av ridhästarna i stallet är viktbärande eller ska jag kanske säga "av den grövre modellen".

Tjejen som ville börja rida är kanske 170 lång och väger kanske 80. Hon ser kraftig ut, men jag vet inte jag har så svårt att avgöra hur mycket hon väger, men skulle tippa på 80 kg.

Är det sanning i det ridläraren sa eventuellt? jag har nämligen ingen aning.

Om ridläraren (som förhoppningsvis har en del koll på hur just de hästarna funkar och vad de klarar av) nekade tjejen att få rida hästarna så har hon nog tänkt på hästarna i första hand. Ingen vettig ridlärare nekar en betalande elev av den anledningen, om det inte är så att det helt enkelt inte är lämpligt för denne att rida just de hästarna. :)

Det är ju svårt att uppskatta vikt på det sättet, jag skulle väl gissa att ridläraren har tagit reda på tjejens vikt innan hon nekade henne med vikten som skäl.

En kompis till mig tycker jag inte är särskilt stor, hon är gansk stor både lång och ganska grov, men inte särskilt överviktig. Har några trivselkilon. Jag vet att jag gissade att hon vägde kanske 75 nånting. Det visade sig senare att hon vägde nästan 100 kg. Hon vägde mellan 95 och 100 och det hade jag aldrig kunnat gissa.

Nu menar jag inte att din kompis väger mer än man tror, men det kan mycket väl vara så. Och det är ganska många som har en viktgräns på mellan 80-100 kilo.

Däremot tycker jag att de flesta välmusklade hästar borde klara iaf 80 kg. Men det är nog mycekt en prinsipsak med för ridskolan. Säger de att det är ok att en person på 80-90 kg rider där en gång i veckan (vilken man kan tycka inte är så farligt, en timma i veckan liksom.) så säger de ju även att det är ok att alla som rider där väger så mycket. Vilket kan betyda att det är flera varje dag som väger så pass mycket, och det kanske ridläraren bedömt är för mycket belastning för hästarna.
Har de valt att dra den gränsen är det ju lika för alla.

Okej, tja jag vet inte, hon kanske väger betydligt mer än vad jag uppskattade det till. Det är inte så att jag vet precis, bara gissade, och det behöver inte alls stämma.

Nej ridläraren kände inte till denna tjej och har så vitt jag vet aldrig träffat henne tidigare, så att hon skulle ha tagit reda på hennes vikt i förtid tror jag inte.

Men sen är den här ridläraren en sån där märkvärdig en med fördomar, en sån där som inte vill ha med travare på ridlektionerna. Kanske har hon fördomar emot kraftigt byggda människor också? Att anledningen till att hon avisade henne var för att hon ogillade henne. Men verkar ologiskt, måste ju få ett dåligt rykte till slut och tappa kunder?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

A
Hästvård Jag har länge dragit mig för att starta denna tråden, men måste få lite tips. Jag har en travare på 18 år som har spatt. Han har haft...
Svar
13
· Visningar
2 004
Senast: Atalantha
·
F
Träning Jag har nog bestämt mig nu. Att efter jul ska jag nog ta och hitta ett ardenner föl och satsa på. Vi alla blir ju äldre, så min...
2
Svar
22
· Visningar
4 404
Senast: neferra
·
  • Låst
Träning Jag släppte ner den gamla tråden för den blev lite lång. Det var länge sen, jag drog igång den förra och det var 938 svar i den. Nu...
51 52 53
Svar
1 040
· Visningar
84 228
Senast: Ängslig
·
  • Låst
Träning Jag släppte ner den gamla tråden för den blev lite lång och sen var det länge sen någon skrev något riktigt nytt i den. Men så fort den...
46 47 48
Svar
940
· Visningar
117 394
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar