Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA RASER

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA R

Jag å min lillesyrra delar på ett Newforest sto på 144 cm. Jag är 170 cm å väger 60 kg. Klart jag känner mig lite stor i bland men samtidigt är det en kraftig ras som pallar lite mer. Däremot undviker jag att hoppa henne utan håller mig till dressyr å joggingturer i skogen. Det som är jobbigas är ju längden på benen förstås! En välmusklad ponny kan bära upp mycke mer än man tror.

Sv: Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA R

KL

En kompis har en B-ponny på foder som sällskap till hennes andra häst. B-ponnyn är född -06 och kompisen började rida in henne i höstas tror jag det var.

Kompisen är 170 lång och väger ca 70 kg.

Är inte det lite mkt för en ponny av den strl med inga muskler att bära upp en ryttare?

Jag skulle inte ha satt mig upp å jag är 170 å väger 60 kg. Jag tkr jag känns för tung.. :S (jag har inte ridit ponnyn heller)

Skulle aldrig satt så tungt på en så liten ponny utan muskler. Speciellt inte att rida in, då har hästen ju inte hunnit vänja sig vid att ha någon på ryggen och kan säkert inte balansera upp så bra heller.

Mycket dumt gjort tycker jag, dels att det är en så liten, ung ponny, om den är 2-3 år har den ju inte växt färdigt än heller, och dels att den inte haft ryttare innan. Hade det varit en fullvuxen maxad och väldigt viktbärande b-ponny med bra muskler så hade den kanske orkat det. Men detta var bara dumt enligt mig.

Visste ridläraren eller inte om tjejens vikt? Du skriver olika i dina inlägg fattar jag det som. Om ridläraren ogillar tjejen har det ju inte med hennes vikt att göra? Eller menade du att hon ogillar tjejens elevens vikt?

Hur pass insatt är du? Vet du varför hon blev nekad och med vilken motivering? Om inte så kan du ju inte tycka så mycket i frågan.

Det kan ju faktiskt vara så att ridläraren frågade din kompis rakt ut hur mycket hon vägde, det är inte helt ovanligt. Eftersom hon nekade pga av vikt så är det väl ändå mest troligt att hon frågade eller att din kompis nämnde det.
Min kompis som väger ganska mycket är alltid noga med att fråga när hon har varit på turridning och liknande om de godtar hennes vikt på sina hästar och om de gör de så ser de till att ha en lämplig häst till henne. De flesta som väger lite mer är mycket väl medvetna om det, min kompis skäms inte men hon vet ju att hon väger lite mer än vissa andra. Inget konstigt alls.

Är jag för stor?

Hellu :D Nu vill jag att alla ska svara! :) Tycker ni att jag ser för stor/lång ut på denna ponnyn? Ja eller nej :crazy:
2009-04-12-235_36621468.jpg

Sv: Är jag för stor?

Okej tack för alla svar :) Jag är ca 160 och ponnyn är typ 133 eller nått :) Men känns mycke högre att rida :D

Okej tack för alla svar :) Jag är ca 160 och ponnyn är typ 133 eller nått :) Men känns mycke högre att rida :D

okok, jag är 168 och rider min ponny på 145, men som sagt hon är grovt byggd och känns också mkt större att rida! =)

men jag tycker inte alls du ser lång ut! rid på! =9

Jag tycker att du ser på gränsen till för lång ut:S

Det ser ju inte snyggt ut, men det är ju inte det viktigaste heller... Ser själv för lång/stor ut på min medryttar häst, men det går bra ändå! Jättevacker ponny förövrigt!

Senast ändrad:

Tycker sadeln ser ut att ligga på bogbladen, dvs för långt fram. Vilket gör att du hamnar längre fram mot halsen och inte mitt över hästen sas. Det bidrar till att du ser lång ut. För jo, jag tycker du ser för lång ut. Men jag tror inte hästen tar skada utav det, särskilt inte om du inte rider dagligen :)

Nej jag tycker det ser bra ut. Förutom sadeln som är för långt fram, som någon annan så fint påpekade.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

A
Hästvård Jag har länge dragit mig för att starta denna tråden, men måste få lite tips. Jag har en travare på 18 år som har spatt. Han har haft...
Svar
13
· Visningar
2 004
Senast: Atalantha
·
F
Träning Jag har nog bestämt mig nu. Att efter jul ska jag nog ta och hitta ett ardenner föl och satsa på. Vi alla blir ju äldre, så min...
2
Svar
22
· Visningar
4 404
Senast: neferra
·
  • Låst
Träning Jag släppte ner den gamla tråden för den blev lite lång. Det var länge sen, jag drog igång den förra och det var 938 svar i den. Nu...
51 52 53
Svar
1 040
· Visningar
84 228
Senast: Ängslig
·
  • Låst
Träning Jag släppte ner den gamla tråden för den blev lite lång och sen var det länge sen någon skrev något riktigt nytt i den. Men så fort den...
46 47 48
Svar
940
· Visningar
117 394
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar