Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA RASER

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA R

Din längd : din ponnys mankhöjd
upp till 120 cm : Lägre än 112 cm
120-130 cm : 112-127 cm
130-145 cm : 127-137 cm
145-160 cm : 137-148 cm
160-170 cm : 148 cm och högre. Kan gå över till stor häst.

Hittade gamla anteckningar från ridskole tider. Hoppas ni förstår:D

Senast ändrad:
Sv: Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA R

Enligt dessa anteckningar så är jag för lång för min ponny :D
Jag känner mig ganska lagom.

Stella4-13.jpg

081108-36529.jpg

De behöver ju inte stämma, men på ett ungefär.
Jag tycker du o din ponny ser helt perfekta ut! Snyggt :)

Din längd : din ponnys mankhöjd
upp till 120 cm : Lägre än 112 cm
120-130 cm : 112-127 cm
130-145 cm : 127-137 cm
145-160 cm : 137-148 cm
160-170 cm : 148 cm och högre. Kan gå över till stor häst.

Hittade gamla anteckningar från ridskole tider. Hoppas ni förstår:D

Ohh, då är jag på tok för lång för min D ponny. Är lite över 170 cm och rider en ponny på 145 cm. Kraftig ponny. Jag har långa ben men kort överliv. Mina ben är nedanför magen när jag rider dressyr men inte i hoppning. Han verkar inte bry sig om det om amn säger så. Varken jag eller hästen känner av det. Kanske i längsta laget, men det funkar :D

HejHej.
Jag är Ca:165 cm lång och väger 55 kg

Min polle är ca:150 cm hög(inte slutmätt) Han är en new forest och har grund kondition.

Fråga: När blir jag för lång/tung för honom? Vill inte gå runt och oroa mig i onödan att jag snart blir för lång/tung för han.. :cool:

Går det bra om jag lägger upp en bild på honom? :bump:

32698_1225908132.jpg

Bilden är från i sommras. Han står lite konstigt, men ändå :p

När du typ blir över 175 cm lång :angel: :D

Är jag för tung för min islänning?
Han är runt 145 i manken och är 8 år jätte kraftig
Jag är 13 år och väger ca 50 kg och är 160:crazy::confused:

Tror jag definitivt inte.
Jag är 167, väger ca 50 och rider min islänning på 128 utan problem. Barbacka kan jag känna at benen blir lite långa, men annars har det inte varit några som helst problem. Min kille skulle säkert orka upp till ca 70 kg med, om det var en balanserad ryttare.

Det är värre med en obalanserad ryttare på 50 kg än en balanserad på 70.

Du lär ju knappast vara för lång heller om du är 160 och hästen 145.

jag fyller 15 i september, är 173 cm lång och väger 53 kg.
jag rider ett arabsto som jag skulle tro är kanske 156cm i mkh
jag är inte riktigt säker, jag upplever att mina ben är jättlånga för den här hästen, men andra
jag pratar med säger nä, och vissa andra säger nJjJä. så ja vet inte hehe..

den här bilden var 2007, jag red in hästen då.
barbacka, hon var 3 år, jag 12
hon har blivit mycke större nu, men jag har ju åxå blivit längre (var ungefär 168 cm då)

men vad tkr ni?

35.jpg

Foto waldorff

jag har just nu ett kallblods sto som är ett år.
hon är min framtida rid- och kör-häst, framförallt ridhäst.
hennes mamma :150 cm
hennes pappa: 155 cm
hon är nu 143 cm fram /146 cm bak, växer mycket hela tiden tkr jag. Jag hoppas
att hon blir stor så att jag kan behålla henne länge oh träna henne.

Tja benen är väl kanske lite i längsta laget, men det behöver ju inte vara ett problem. Du är ju inte för stor i övrigt, så om du inte tycker det känns fel eller konstigt själv så är det inga problem.

Jag tror inte att du kommer få samma problem med kallblodet, hon kommer ju vara lite grövre och då kommer din ben ha mer att hålla om, så de kommer nog inte bli lika långa på henne. Inget man vet säkert, men det är ju mest troligt att hon kommer bli ganska mycket grövre än araben.

Jag tycker inte att det ser så fel ut på araben och jag tror att kallblodet kommer bli alldeles perfekt.

Hur lång och tung kan man vara för att rida / köra minishettisar?

Sv: Behöver hjälp!

Jag har en shetlandsponny som är 98 cm hög om jag minns rätt. (eller så är det 96 cm, men det spelar inte så stor roll). Jag undrar om ni tror att jag på 45 kilo kan rida han trots att jag är lång (169 cm) för att bygga upp muskler eftersom lillasyster kanske vill tävla senare (hon är dock bara 6 år och lagom för han) Men eftersom inte hon klarar av ridningen riktigt fulländat, klarar han av mig och att jag rider han typ 2-3 gånger i veckan i hagen och kanske hoppar något hinder på typ 30 cm (han klarar av 100 cm i löshopp!) Jag kör ju han åxå självklart för att bygga upp muskler men då vi håller på att renovera vår rockard så måste jag ju kunna hålla han igång på något sätt. Så min fråga är alltså, kan jag på 45 kilo och 169 cm rida en shettis med normal-mycket muskler 2-3 gånger i veckan och hoppa några lååååga hinder? Eller anser ni det är för tungt? Jag har inte hållit på med shettisridning så länge så jag är inte så insatt, har mest ridit varmblod.

Och, bygger jag upp rejäla muskler med hjälp av ridning, löshopp och körning, tror ni att jag kan fortsätta rida honom regelbundet sedan?

Och om jag är på gränsen, vad kan man använda för att det inte ska bli lika jobbigt för han? Ska jag ex. rida barbacka, med sadel och stötdämpande pad OSV. Tipsa gärna!

och tack på förhand, jag vill ju så gärna kunna rida min älskling som är tokig i hoppning! (kan tyvärr inte få in bild på han, men kolla min presentation)

Jag håller med Petra där lite grann.
Du är alldeles för lång men vikten är ok.
Hoppa skulle inte jag göra om det hade varit min häst.
I ditt läge hade jag ridit små rundor i skogen , tömkört honom mycket, kört vagn.
Tror inte du kan göra så mycket mera tyvärr.
När du rider på honom kan du ju ha gelepad, det har jag för att jämna ut trycket, väldigt nöjd med den finns att köpa i de flesta ridsportsaffärer.
:)lycka till

Du är inte för tung, vi var ett gäng förra året som skulle prova rida isläning å så har vi en tjej som är stor, så vi ringde å fråga vad max vikten var, tro de eller ej 90kg, så du kan vara hur lugn som helst

Jag undrar en sak, ja är 158cm o väger strax under 60kg o rider lite lugnt på ett rätt viktbärande russ på 124cm. Är de ok tycker ni? Eller väger ja för mycket? För han verkar inte ha nå problem med de o ja ser inte så jätte lång ut på honom..

Lägg in bild så blir det lättare att bilda sig en uppfattning. :)

*KL*

Jag har för mig att jag skrivit här förut, men orkade inte leta rätt på inlägget. ;) Hur som helst, 163.5 cm lång är jag, väger väl mellan 50-55kg, och rider en maxad C-ponny (140.0 cm) som är åt det grövre hållet. Välmusklad tycker jag hon är, jag har inte heller vare sig långa ben eller överkropp, tycker ni jag är lagom? :laugh:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

A
Hästvård Jag har länge dragit mig för att starta denna tråden, men måste få lite tips. Jag har en travare på 18 år som har spatt. Han har haft...
Svar
13
· Visningar
2 004
Senast: Atalantha
·
F
Träning Jag har nog bestämt mig nu. Att efter jul ska jag nog ta och hitta ett ardenner föl och satsa på. Vi alla blir ju äldre, så min...
2
Svar
22
· Visningar
4 404
Senast: neferra
·
  • Låst
Träning Jag släppte ner den gamla tråden för den blev lite lång. Det var länge sen, jag drog igång den förra och det var 938 svar i den. Nu...
51 52 53
Svar
1 040
· Visningar
84 228
Senast: Ängslig
·
  • Låst
Träning Jag släppte ner den gamla tråden för den blev lite lång och sen var det länge sen någon skrev något riktigt nytt i den. Men så fort den...
46 47 48
Svar
940
· Visningar
117 394
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar