Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA RASER

Status
Stängd för vidare inlägg.
För stor för ponny???

Hej! jag ska snart köpa en häst. min fråga är, vad ska jag satsa på för storlek på hästen???? :) Jag är 168 cm och väger 57 kg.
ska jag satsa på en ponny???? :):)

Sv: För stor för ponny???

Om jag hade varit du så hade jag satsat på en häst. Nu vet jag ju inte hur gammal du är, men en ponny växer du ju ur och kan inte tävla den om du är över 18år. :)

Beror helt på åldern! Är du ett par år under 18 och vill tävla ponny, köp en stor d-ponny. Annars kan du lika gärna köpa en häst. Dú är ju verkligen inte för stor för d-ponny, men om du växer fort och fyller 18/ har fyllt 18 passar nog en mindre storhäst bra. Kanske 155-160 cm? Eller en islandshäst eller vad som. :)

Om jag vore som dig så skulle jag skaffa en liten storhäst (ca 155-160cm). Dessutom, om du har en storhäst så slipper du dels tänka på att sälja ponnyn när du nått den åldern, och dels den övergången från ponny till storhäst (som många tycker är svår).

Beror som sagt på hur gammal du är.
Jag är själv vuxenryttare och har en maxad lite grövre D-ponny som jag haft i 12 år.
Trivs alldeles utmärkt med honom :)

Jag skulle satsat på en mindre häst om jag var du. Är själv 1,70 på ca 57 kg. Jag har en häst på 158 som passar perfekt. Risk finns att du växer ur din ponny, eller känner dig stor, ser stor ut.

Sv: Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA R

Runt 170cm lång och +- 70 kg, skulle jag kunna rida en maxad C-ponny? Hästen är rätt så grov men omusklad för tillfället. Connemara.

Ponnyn ska säljas i höst då min syster har tröttnat på ridningen och hästen. Hästen är förtillfället ur kondition & omusklad, tanken är att jag ska rida igång henne och hjälpa henne att bygga muskler. Men funkar det, somsagt är jag runt 170 & väger +- 70kg. Kan fixa bild.

okeej tack för alla svar :D, jag är 14 år.
jag kommer inte växa något mer :):)

Senast ändrad av en moderator:

okeej tack för alla svar :D, jag är 14 år.
jag kommer inte växa något mer :):)

Med största sannolikhet kommer du att växa lite till.
Man är inte färdigväxt vid 14 år.
Men om du vill ha en häst som du ska behålla i vuxen ålder och inte är tävlingsintresserad kan jag varmt rekommendera en stor D-ponny som är viktbärande.

Jag tycker att du är för stor för att rida ponny. Om du ska köpa en häst tycker jag att du ska satsa på minst 155 cm.

Jag hade en medryttare som är 171 och min ponny är 148cm och de såg inte dåligt ut. Så jag tkr att du kan rida stora d-ponnyer.

Beroe vell lite på hur ponnyn är byggd("spinkig" grov).

"Man är inte färdigväxt vid 14 år."

Vissa är det, det beror på när man fick sin mens. Många av mina kompisar som är fjorton är färdigväxta.

Jag är 164 och väger 55 kg. Jag rider både C och D ibland. Men min huvudhäst är en Liten häst, dvs 152 i mkh.
Jag tycker att du ska satsa på en stor D-ponny. Mycket beror ju på hur ponnyn bär upp dig! De 3 hästar jag visar nertill är det ej så stor skillnad på, men de bär mig olika.

C-ponny
9209106.jpg

D-ponny
5881253.jpg

Min häst
20127109.jpg

Med största sannolikhet kommer du att växa lite till.
Man är inte färdigväxt vid 14 år.
Men om du vill ha en häst som du ska behålla i vuxen ålder och inte är tävlingsintresserad kan jag varmt rekommendera en stor D-ponny som är viktbärande.

okeej.... :)

Senast ändrad av en moderator:

Jag är 164 och väger 55 kg. Jag rider både C och D ibland. Men min huvudhäst är en Liten häst, dvs 152 i mkh.
Jag tycker att du ska satsa på en stor D-ponny. Mycket beror ju på hur ponnyn bär upp dig! De 3 hästar jag visar nertill är det ej så stor skillnad på, men de bär mig olika.

C-ponny
9209106.jpg

D-ponny
5881253.jpg

Min häst
20127109.jpg
tycker du ser bra ut på alla ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

A
Hästvård Jag har länge dragit mig för att starta denna tråden, men måste få lite tips. Jag har en travare på 18 år som har spatt. Han har haft...
Svar
13
· Visningar
2 004
Senast: Atalantha
·
F
Träning Jag har nog bestämt mig nu. Att efter jul ska jag nog ta och hitta ett ardenner föl och satsa på. Vi alla blir ju äldre, så min...
2
Svar
22
· Visningar
4 404
Senast: neferra
·
  • Låst
Träning Jag släppte ner den gamla tråden för den blev lite lång. Det var länge sen, jag drog igång den förra och det var 938 svar i den. Nu...
51 52 53
Svar
1 040
· Visningar
84 228
Senast: Ängslig
·
  • Låst
Träning Jag släppte ner den gamla tråden för den blev lite lång och sen var det länge sen någon skrev något riktigt nytt i den. Men så fort den...
46 47 48
Svar
940
· Visningar
117 394
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar