Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA RASER

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: För stor för ponny???

okej tack, men tror du det skulle se dumt ut om jag red på en ponny som är 148 cm och jag är 168?

Som sagt, C-ponnyn jag rider på är inte ens maxad;) Så nej det ser inte dumt ut! Men skulle satsa på en slutmätt maxad och lite kraftigare. Du är ju 4 cm längre än mig;)

Jag red en exmoor ponny lite i höstas(bytte med en kompis ibland när vi red ute). Han va maxad C o jag kände mig verkligen enorm på honom! (jag är 1,73.)

Som sagt, C-ponnyn jag rider på är inte ens maxad;) Så nej det ser inte dumt ut! Men skulle satsa på en slutmätt maxad och lite kraftigare. Du är ju 4 cm längre än mig;)
japp det är jag :P

Senast ändrad av en moderator:

En freiser/welsh cob korsning, 159 i mkh. Han passar mig perfa ;) Men det där var som sagt bara några få gånger^^

Frågan är väl vad du gör med hästen! Vill du tävla tycker jag du ska satsa på ponny för det är nog roligare att tävla mot jämngamla.
Vill du "bara" rida i skogen och träna lite kan du kanske köpa en stor häst som du slipper sälja efter några år.

Är du 14 kan du lugnt köpa en ponny :). Fyller själv 18 snart så när vi letade häst letade vi mest på stor häst, är själv 165 och har ett fullblod på runt 162 cm, och hon är då verkligen inte för stor för mej, tkr hon känns liten ibland ;)

Men provred även d-ponnyer som jag inte kände mej för stor på, mkt beror ju på byggnaden på hästen...

Frågan är väl vad du gör med hästen! Vill du tävla tycker jag du ska satsa på ponny för det är nog roligare att tävla mot jämngamla.
Vill du "bara" rida i skogen och träna lite kan du kanske köpa en stor häst som du slipper sälja efter några år.
jag hade tänkt mig att tävla i hoppning :d

Är du 14 kan du lugnt köpa en ponny :). Fyller själv 18 snart så när vi letade häst letade vi mest på stor häst, är själv 165 och har ett fullblod på runt 162 cm, och hon är då verkligen inte för stor för mej, tkr hon känns liten ibland ;)

Men provred även d-ponnyer som jag inte kände mej för stor på, mkt beror ju på byggnaden på hästen...
jo det beror ju ganska mycket på hur hästen är byggd, jag hade nog tänkt mig en lite grövre häst, så du tror inte att det kommer se dumt ut med tanke på att jag är ganska så lång ???

Någon som kan lägga ut bilder på när dom rider en d ponny??
(ryttaren ska vara ganska så lång) :):)

Tror absolut inte du kmr se för lång ut :) du är ju absolut inte för tung iaf :)

Jag är 164-165 cm ;)

Det här är när jag provred en häst som var strax över ponny måttet, var nog 150 max. Men var ju grov så jag kände mej ganska liten ;)

http://www.pixbox.se/pic_show_id26341323.html

Den här hästen är 162 - 165 om jag inte minns fel, tkr själv jag ser liten ut på den ;)

http://www.pixbox.se/pic_show_id26341322.html

Den här hästen var 145 cm tror jag, men var ju grövre modell, så jag kände mej absolut inte för stor för henne :)

http://www.pixbox.se/pic_show_id27522579.html

och så min pålle då :) hon är 162 cm, men är ju fullblod så är ju en nätt modell, tkr sjäv jag ser ut att vara bra storlek på henne :)

http://www.pixbox.se/pic_show_id26746959.html

Beroe vell lite på hur ponnyn är byggd("spinkig" grov).

"Man är inte färdigväxt vid 14 år."

Vissa är det, det beror på när man fick sin mens. Många av mina kompisar som är fjorton är färdigväxta.

Hur vet du att de är färdigväxta om de bara är fjorton år? :idea:

Sv: Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA R

Är inte så jättekunnig om Connemaror, men de som jag träffat/ridit har inte varit så värst grova.

Om hon är omusklad så hade jag nog varit väldigt försiktig. Jag tycker det låter lite mycket på en såpass liten häst ändå, men om den dessutom är omusklad så hade jag nog hellre jobbat från marken eller kört om det finns möjlighet till det.
Bilder är alltid trevligt.

Hur vet du att de är färdigväxta om de bara är fjorton år? :idea:

Jag fattar inte riktigt frågan ;)

Man behöver inte vara färdigväxt, men en del är det. Som sagt, det har med mens att göra. Forskning visar att tjejer växer ca 5-8 cm efter sin första mesn, inte mer.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

A
Hästvård Jag har länge dragit mig för att starta denna tråden, men måste få lite tips. Jag har en travare på 18 år som har spatt. Han har haft...
Svar
13
· Visningar
2 004
Senast: Atalantha
·
F
Träning Jag har nog bestämt mig nu. Att efter jul ska jag nog ta och hitta ett ardenner föl och satsa på. Vi alla blir ju äldre, så min...
2
Svar
22
· Visningar
4 404
Senast: neferra
·
  • Låst
Träning Jag släppte ner den gamla tråden för den blev lite lång. Det var länge sen, jag drog igång den förra och det var 938 svar i den. Nu...
51 52 53
Svar
1 040
· Visningar
84 228
Senast: Ängslig
·
  • Låst
Träning Jag släppte ner den gamla tråden för den blev lite lång och sen var det länge sen någon skrev något riktigt nytt i den. Men så fort den...
46 47 48
Svar
940
· Visningar
117 394
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar