Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA RASER

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: För stor för ponny???

Jag är 167 cm och väger ungefär som du. Min häst är en New Forrest på 150 cm. Han är kraftigt byggd och jag ser snarast liten ut på honom. Tror säkert att du kan ha d-ponny. Mindre hade jag inte satsat på.

Jag är 167 cm och väger ungefär som du. Min häst är en New Forrest på 150 cm. Han är kraftigt byggd och jag ser snarast liten ut på honom. Tror säkert att du kan ha d-ponny. Mindre hade jag inte satsat på.
okeej tack men du har inte någon bild när du rider på hästen?? :):)

Det finns en nålad tråd längst upp där alla dessa frågor samlas. Har du tittat i den?
Tex inlägg 515 hittar du en bild.
// Linda

jag har en växt en endaste cm sen jag var 13...

TS köp en d ponny, ponnyåren ska man njuta av :)

Jag fattar inte riktigt frågan ;)

Man behöver inte vara färdigväxt, men en del är det. Som sagt, det har med mens att göra. Forskning visar att tjejer växer ca 5-8 cm efter sin första mesn, inte mer.

Jag undrar hur man kan VETA att man är färdigväxt när man är 14 år.
Det vet man inte förrän man är vuxen. Först då ser man ju om man växt mer sen man var tex 14 år.

Det finns en nålad tråd längst upp där alla dessa frågor samlas. Har du tittat i den?
Tex inlägg 515 hittar du en bild.
// Linda
ähm jag är ganska så ny här så vet inte riktigt hur man gör men jag tror jag har tittat i den, men jag är osäker

Jag undrar hur man kan VETA att man är färdigväxt när man är 14 år.
Det vet man inte förrän man är vuxen. Först då ser man ju om man växt mer sen man var tex 14 år.
Det är så här, min läkare sa att jag var färdingväxt...

Beroe vell lite på hur ponnyn är byggd("spinkig" grov).

"Man är inte färdigväxt vid 14 år."

Vissa är det, det beror på när man fick sin mens. Många av mina kompisar som är fjorton är färdigväxta.

Hur vet du att dom växt klart?

Jag skulle vilja påstå att det inte alls är säkert. Jag fick mens när jag var 10-11(?), och växte 2 cm till förra vintern, är nu 24.

Hur vet du att dom växt klart?

Jag skulle vilja påstå att det inte alls är säkert. Jag fick mens när jag var 10-11(?), och växte 2 cm till förra vintern, är nu 24.
jaja... som jag skrev förut, min läkare sa att jag hade växt klart. så nu diskuterar vi inte det mer.

Asså det beror på hur du är byggd och hur din balans är. För ponnier är det inga problem att bära en som väger som du, men om du vinglar kan det bli jobbigt. Och om du har långa ben kommer de kanske va halvvägs ner till knäna, men om du har korta ben och långt överliv är det viktigt att du har bra balans. Vilken häst du köper beror på ditt syfte, som andra skrivit. Jag skulle köpt en maxad D så du ändå har nåt att växa i om du antingen skulle bli nåra cm längre eller gå upp i vikt (puberteten innebär mycket hormooner hahah.. utan att låta som en 50-årig käring men a.)
Lycka till, :D

Jag tycker att du ska köpa en ponny och njuta av åren du har kvar som ponnyryttare:)

Här är en bild där ponnyn är ca 147 cm och ryttaren är nog någonstans mellan 165-168cm lång. Har tyvärr ingen bild när jag rider henne men jag är iaf 171 cm lång:)
27567130.jpg

Sv: Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA R

Jag är 1.94 och väger runt 90kg, kan jag rida någon häst alls?

Asså det beror på hur du är byggd och hur din balans är. För ponnier är det inga problem att bära en som väger som du, men om du vinglar kan det bli jobbigt. Och om du har långa ben kommer de kanske va halvvägs ner till knäna, men om du har korta ben och långt överliv är det viktigt att du har bra balans. Vilken häst du köper beror på ditt syfte, som andra skrivit. Jag skulle köpt en maxad D så du ändå har nåt att växa i om du antingen skulle bli nåra cm längre eller gå upp i vikt (puberteten innebär mycket hormooner hahah.. utan att låta som en 50-årig käring men a.)
Lycka till, :D
aa jag har nog ganska långa ben men dom är ju inte super duper låånga, normala om man kan säga så xD och jag har en god balans :):)

Jag tycker att du ska köpa en ponny och njuta av åren du har kvar som ponnyryttare:)

Här är en bild där ponnyn är ca 147 cm och ryttaren är nog någonstans mellan 165-168cm lång. Har tyvärr ingen bild när jag rider henne men jag är iaf 171 cm lång:)
27567130.jpg

verkligen en jätte fin ponny :D

Tack så mycket! Hon är en liten pärla:)

Kolla du efter en ponny som är ganska djup i bålen och som fyller ut mycket så lär du inte se stor ut. Vi har även en tjej i stallet som är 174 cm lång och hon har en lite grövre d-ponny som är ca 147 cm och hon ser inte alls stor ut. Tycker hon ser större ut på sin häst som är 168cm. Så det beror mkt på hur hästen är byggd:)

Sv: Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA R

Tror jag definitivt, min stallgranne (en man på 45+) är ganska så välväxt (iofs inte jättelång, ca 180) och han har ridit i alla år. Hans häst sen massa år tillbaka har aldrig varit skadad och det funkar jättebra för dem. Så det är nog inga som helst problem.
Kan ju tillägga att hans häst är ett halvblod, ganska kompakt men definitivt inte grov, ca 165 i mankhöjd. Alltså en ganska normal häst. Han har även ridit en betydligt smäckrare arab på 163, helt utan problem.
Självklart är hästarna i bra form och ryttaren vet vad han håller på med.

Köp en större d-ponny och njut av ponnyåren ;D
Jag var dock 14 när jag köpte min första häst, men jag gick direkt på "stor"häst (hon är ynkliga 152 i mkh). Hon var dock bara grundriden så mycket av vår tid gick åt till utbildning och träning. Eftersom jag är 162 cm lång och väger 49 kg så är hon i perfekt storlek för mig. Nu måste hon ju dock avlivas inom en månad.. men nästa häst jag köper kommer få vara lite större, typ 160. Så jag iallafall kan se över ryggen ;)

Tack så mycket! Hon är en liten pärla:)

Kolla du efter en ponny som är ganska djup i bålen och som fyller ut mycket så lär du inte se stor ut. Vi har även en tjej i stallet som är 174 cm lång och hon har en lite grövre d-ponny som är ca 147 cm och hon ser inte alls stor ut. Tycker hon ser större ut på sin häst som är 168cm. Så det beror mkt på hur hästen är byggd:)

aa okeej, jag hade ju tänkt mig en ganska så grov/sabil häst :)

Köp en större d-ponny och njut av ponnyåren ;D
Jag var dock 14 när jag köpte min första häst, men jag gick direkt på "stor"häst (hon är ynkliga 152 i mkh). Hon var dock bara grundriden så mycket av vår tid gick åt till utbildning och träning. Eftersom jag är 162 cm lång och väger 49 kg så är hon i perfekt storlek för mig. Nu måste hon ju dock avlivas inom en månad.. men nästa häst jag köper kommer få vara lite större, typ 160. Så jag iallafall kan se över ryggen ;)
okaaj :) , va synd med hästen :(

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

A
Hästvård Jag har länge dragit mig för att starta denna tråden, men måste få lite tips. Jag har en travare på 18 år som har spatt. Han har haft...
Svar
13
· Visningar
2 004
Senast: Atalantha
·
F
Träning Jag har nog bestämt mig nu. Att efter jul ska jag nog ta och hitta ett ardenner föl och satsa på. Vi alla blir ju äldre, så min...
2
Svar
22
· Visningar
4 404
Senast: neferra
·
  • Låst
Träning Jag släppte ner den gamla tråden för den blev lite lång. Det var länge sen, jag drog igång den förra och det var 938 svar i den. Nu...
51 52 53
Svar
1 040
· Visningar
84 228
Senast: Ängslig
·
  • Låst
Träning Jag släppte ner den gamla tråden för den blev lite lång och sen var det länge sen någon skrev något riktigt nytt i den. Men så fort den...
46 47 48
Svar
940
· Visningar
117 394
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar