Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA RASER

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA R

Det finns hur många diskussioner som helst om detta. Det är bara att söka så får du upp massor.

Jag är själv islandsägare och jag kan säg att jag hade aldrig satt mig på en ponny med den mankhöjden om den inte var såpass grov och viktbärande som min är. Sen vilken ras det är hade inte rört mig i ryggen. Det handlar ju om hur den är byggd, inte vad rasen heter.
Jag tror att de flesta som är emot långa ryttare på ponny har exakt samma argument vare sig det är en islänning, russ eller vad de nu kan vara i liknande storlek.

Sv: För stor för ponny???

men vad tycker ni?, hur lång ska man vara max, på en d ponny? (som är ganska så grov i kroppen) :):)

Senast ändrad av en moderator:

Alltså jag är 168 och väger 58 kg och äger en maxad D-ponny och vi fungerar bättre ihop än jag någonsin gjort med någon häst/ponny. Jag har ridit C-ponnysar som är 137cm som inte vart för små så du är absolut inte för stor. Grejen är bara att man kan ju bara tävla påponny upp till 18 år vilket jag är ledsen för för jag har bara 3 år kvar då jag är 15.

Alltså jag är 168 och väger 58 kg och äger en maxad D-ponny och vi fungerar bättre ihop än jag någonsin gjort med någon häst/ponny. Jag har ridit C-ponnysar som är 137cm som inte vart för små så du är absolut inte för stor. Grejen är bara att man kan ju bara tävla påponny upp till 18 år vilket jag är ledsen för för jag har bara 3 år kvar då jag är 15.
okeej tack för svaret :)

Sv: Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA R

Då är det alltså ridskolor med halvblod eller kallblod som jag bör leta efter. :)

Du har ju alltid möjligheten att starta den bland stora hästar när du faller för åldersstrecket.

Att ha ponny är vääldigt överskattat, skulle köpte en stor häst (155-165) som du kan ha längre tid. Risken är stor att man fäster sig och det är aldrig kul att sälja sin ponny/häst.

Fast i din ålder tycker jag itne ens man ska ha ett sånt stort ansvar som en häst eller ponny.
Och man är INTE färdigväx vid 14 år.

Men gör som du vill och jag önskar dig lycka till:)

fast du ser också väldigt stor ut på din ponny.

Att ha ponny är vääldigt överskattat, skulle köpte en stor häst (155-165) som du kan ha längre tid. Risken är stor att man fäster sig och det är aldrig kul att sälja sin ponny/häst.

Fast i din ålder tycker jag itne ens man ska ha ett sånt stort ansvar som en häst eller ponny.
Och man är INTE färdigväx vid 14 år.

Men gör som du vill och jag önskar dig lycka till:)

gud vad det var tjat om man är inte FÄRDIGVÄXT vid 14 års ålder!!! min läkare sa så, och jag litar på honom. jag har redan bestämmt mig för att jag inte ska ha den längre än tills jag är runt 18 år.

Tack så mycket! Hon är en liten pärla:)

Kolla du efter en ponny som är ganska djup i bålen och som fyller ut mycket så lär du inte se stor ut. Vi har även en tjej i stallet som är 174 cm lång och hon har en lite grövre d-ponny som är ca 147 cm och hon ser inte alls stor ut. Tycker hon ser större ut på sin häst som är 168cm. Så det beror mkt på hur hästen är byggd:)
men vad menas med "ganska så djup i bålen"?

Du behöver väl inte bli sur.. du ser för stor ut.. men om det funkar så funkar det.. menade inget illa.. hästen ser ju knappats ut att ha några problem med att bära dig..

Förresten är jag 180 och rider på en liten skit på 155 cm så jag är inte bättre själv;).. men jag ser också för stor ut

Du behöver väl inte bli sur.. du ser för stor ut.. men om det funkar så funkar det.. menade inget illa.. hästen ser ju knappats ut att ha några problem med att bära dig..

Förresten är jag 180 och rider på en liten skit på 155 cm så jag är inte bättre själv;).. men jag ser också för stor ut

Oh, sorry om du uppfattade det så. Nej, jag blir inte sur. I vår gren ska det mycket till om någon skulle tycka att en häst är för liten. Som du själv nämner, hästen fixar att bära långt mycket mer än min storlek. Hon tävlas av mig i western. ;). Bilden är tagen förra sommaren och sen dess har nästan 20 kg lämnat mig...så jag är "mindre" men inte kortare...:o

Jag är 15 och är färdigväxt, jag har inte vuxit en enda millimeter på 3 år :P så visst är du också färdigväxt då om din läkare har sagt det. Alla är olika ;)

Jag är 15 och är färdigväxt, jag har inte vuxit en enda millimeter på 3 år :P så visst är du också färdigväxt då om din läkare har sagt det. Alla är olika ;)
japp, :laugh: men har du någon bild på dig när du rider en d-ponny eller en c-ponny?? :):):):)

Längd/vikt på ponny

Om du hade en grov c-ponny på 1.42, hade du låtit en duktig ryttare på 179 cm/78 kg rida den ponnyn 2 dagar när du åkte bort?

Ponnyn arbetar i form och tar med ryggen. Den är viktbärande.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

A
Hästvård Jag har länge dragit mig för att starta denna tråden, men måste få lite tips. Jag har en travare på 18 år som har spatt. Han har haft...
Svar
13
· Visningar
2 004
Senast: Atalantha
·
F
Träning Jag har nog bestämt mig nu. Att efter jul ska jag nog ta och hitta ett ardenner föl och satsa på. Vi alla blir ju äldre, så min...
2
Svar
22
· Visningar
4 404
Senast: neferra
·
  • Låst
Träning Jag släppte ner den gamla tråden för den blev lite lång. Det var länge sen, jag drog igång den förra och det var 938 svar i den. Nu...
51 52 53
Svar
1 040
· Visningar
84 228
Senast: Ängslig
·
  • Låst
Träning Jag släppte ner den gamla tråden för den blev lite lång och sen var det länge sen någon skrev något riktigt nytt i den. Men så fort den...
46 47 48
Svar
940
· Visningar
117 394
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar