Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA RASER

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Längd/vikt på ponny

Nae, är det bara två dagar så kan man väl lika gärna tömköra eller bara gå promenad?

Ponnyn är lite dum att tömköra och longera.

Så du skulle inte rekommendera den ryttaren till ponnyn? Vad är det som gör saken? Längden? Tyngden? Kombinationen av de båda?

Sv: Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA R

Ännu en fråga om längd...
I slutet av sommaren/ början hösten, kommer jag äntligen ha möjlighet att köpa min första häst. :) Och min absoluta drömhäst skulle vara ett arabiskt fullblod. Men eftersom jag är ca 180 cm lång är jag tveksam. Jag är inte ute efter någon spinkig typ av arab utan vill gärna ha en lite grövremodell, så jag tror inte att jag hade sett för "fet" ut, men just längden gör mig lite fundersam, speciellt eftersom jag är långa ben. Drömmen är ju såklart att hitta en grövre arab med en mankhöjd på över 160 cm. Men om inte, tror ni att det skulle se helt knasigt om jag rider en arab på 155 cm?

Tror inte det skall vara några problem för ett par dagar, du känner väl personen och vet hur den rider?

Personen är jag :angel: Tänkte bara skriva det som att det inte var jag för att få ärliga svar :)

Jag har ridit ponnyn förut när jag var 16 kilo lättare så jag vet hur den fungerar och kan rida den ordentligt, ville bara höra lite allmänna och ärliga åsikter.

Tack båda två :)

Känner du att det går bra på din ponny så tycker jag att du skall fortsätta rida den, ingen mer än du kan känna hur det verkligen känns, men tror faktiskt att du vet vad du gör, så det går säkert bra att rida ponnyn. :)

Jag hade nog inte låtit någon på den vikten/längden ridit den ponnyn om de hade varit min ponny. Om den är dum att tömköra/longera så är de väl bara bra att göra de så den lär sig =)

Sv: Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA R

vad anser ni om detta?
bild från bdb.
fs_369881284_85982_1242908190.jpg

ignorera sits+hand

Jag tycker ni ser proptioneliga (stavas?) ut Tina, hade nog varit en annan sak om han varit ädel.

Ja det ser jag inga hinder för.
Det skulle vara längden som i det långa loppet hade ställt till det men två dagar är ju inga problem.
En grövre d-ponny har inga problem att bära dina kilon i min värld, inte en van balanserad ryttare. (Med grov tänker jag fjording grov)

Jag antar att du inte ska ut och rejsa över stock och sten precis;)

Jag ser inga problem att (främst i korrigeringssyfte) rida en för liten ponny då&då.
Detta gälelr då korta stunder och inte något träningspass!

Däremot skulle jag inte tycka det var okej att göra det regelbundet.

Fast nog kan ju lika gärna ponnyn stå om det bara gäller två dagar:p
Eller ut och rasta den för hand.

däremot skulle jag aldrig sätta mig på en ädel, spinkig,icke viktbärande ponny/häst under ca 160, så...

Hmm. Du kan sätta dig på en Liten ponny på 140 cm, men du kan inte sätta dig på en ädlare modell som är (upp till) 2 dm högre? :confused:
Hur tänker du då?

Det ska nog inte vara några problem. Har själv en ponny i den storleken, själv väger jag för visso några kilo mindre än dig men jag känner på min ponny att hon kan ta mer i mellan åt.
Du säger ju själv att det bara är ett par dagar.

Ett tips är att du värmer upp henne/honom från marken dvs tar en promenad ledandes innan du sitter upp.
På så sätt så mjukar du upp dig själv o ponnyn samt att denne inte behöver ha ryttaren på ryggen hela ridpasset om man är osäker på om han/hon orkar ordentligt...

MVH

Jag har fått lära mig att hästen har lättare att bära en tyngre ryttar emed god balans än en nybörjare som är något lättare. Viktigast är väl att vara lyhörd för hästen. Går nog aldrig att sätta en absolut viktgräns.

Alltid så kommer detta argument upp, det är ingen rättighet att rida är man för tung för att rida en så liten ponny så är man.
Sedan att man aldrig kan sätta en absolut viktgräns, nej mycket möjligt att man inte kan det, men det gör det inte legitimt att
vara för tung eller för lång för en häst eller ponny.

Led/longera eller tömkör, kan den inte det så är det ett ypperligt tillfälle att den lär sig det.

kl

Tack för alla svar, tror jag ska slänga upp någon annan på ponnyn. Pratade med ägaren och hon tyckte inte alls det var några problem och att jag var fånig, men det känns inte bra för mig att sätta mig på hästen så jag tänkte höra med er vad ni tänkte.

Funderade igår om jag skulle eller inte skulle, struntar i det tror jag.

Alltid så kommer detta argument upp, det är ingen rättighet att rida är man för tung för att rida en så liten ponny så är man.

Tack för dina åsikter! Det är ju inte så att jag VILL rida den så att jag är beredd att bortförklara min vikt och längd, mer att den hade mått bra av att ridas. :)

klart du kan rida!

jag väger 90+ och rider både på ridskola och foderhästen är nästan 180 lång så jätte mycke skilljer de inte på längden heller... har dessutom långa ben

så här ser de ut .... hästen är omusklad och ful bild men visar rätt bra hur de ser ut och på honom hade man lätt kunnat vara en dm längre utan att de ser illa ut på något sätt!
27178834.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

A
Hästvård Jag har länge dragit mig för att starta denna tråden, men måste få lite tips. Jag har en travare på 18 år som har spatt. Han har haft...
Svar
13
· Visningar
2 004
Senast: Atalantha
·
F
Träning Jag har nog bestämt mig nu. Att efter jul ska jag nog ta och hitta ett ardenner föl och satsa på. Vi alla blir ju äldre, så min...
2
Svar
22
· Visningar
4 404
Senast: neferra
·
  • Låst
Träning Jag släppte ner den gamla tråden för den blev lite lång. Det var länge sen, jag drog igång den förra och det var 938 svar i den. Nu...
51 52 53
Svar
1 040
· Visningar
84 228
Senast: Ängslig
·
  • Låst
Träning Jag släppte ner den gamla tråden för den blev lite lång och sen var det länge sen någon skrev något riktigt nytt i den. Men så fort den...
46 47 48
Svar
940
· Visningar
117 393
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar