Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA RASER

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA R

Runt 170cm lång och +- 70 kg, skulle jag kunna rida en maxad C-ponny? Hästen är rätt så grov men omusklad för tillfället. Connemara.

Ponnyn ska säljas i höst då min syster har tröttnat på ridningen och hästen. Hästen är förtillfället ur kondition & omusklad, tanken är att jag ska rida igång henne och hjälpa henne att bygga muskler. Men funkar det, somsagt är jag runt 170 & väger +- 70kg. Kan fixa bild.

Jag hade nog inte satt mig på hästen utan tränat upp ryggmuskler från marken först. Jag tror att det finns en större risk att hästen får ont i ryggen annars. Men en väl musklad C-ponny har inga problem med att bära upp 70 kg.

Men med bild är det ju alltid lite enklare att få sig en mer exakt uppfattning. :)

Sv: Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA R

Jag är 162 cm och väger ca. 46kg (går lite upp och ner men väger aldrig mer än 48kg). Jag har ridit länge och är balanserad. Kan jag rida en b-ponny på 120-125cm. Tänkte bara rida barbacka i skogen någon gång i bland. Ponnyn är inte jättekraftig men inte särskillt nätt heller. Tänkte att man kunde träna ponnyn från backen först för att bygga upp ryggmuskler innan jag sitter upp, trots att jag bara ska rida lite lätt för omväxling. Vad tycker ni?

Sv: För stor för ponny???

jag hade tänkt mig att tävla i hoppning

Visst roligare att tävla mot jämngamla men risken att du växer x antal cm till finns ju. Men så länge du kan balansera upp dig själv och inte stör hästen. Grov maxad D-ponny eftersom du är såpass ung, alltså fortfarande i ponnyåren.

Jag är 172 cm och väger 47 kilo. Köpte en maxad ungponny när jag var lika gammal som du(då 168 cm och vägde 57(?) kg). och som TUR var växte han över ponnygränsen och är idag en liten häst på 152 cm vilket gjorde att jag inte behövde fundera över hästbyte nu i år då jag fyller 18 år.

Men jag vill bara poängtera att det viktigaste är ju inte om du köper en D-ponny eller en stor häst, utan att ni trivs och tycker om varandra. :laugh:

Okej, jag får kolla runt efter ridskola med viktbärande hästar till hösten då! :)

Jag tror att du skulle sattsa på en storhäst.
Det spelar igenteligen ingen roll hur mkt du väger,(eller jo man ska ju förstås inte väga för mycket)men det kommer bara bli jobbigare för din ponny att bära upp dig ifall du är för lång.

Jag undrar hur man kan VETA att man är färdigväxt när man är 14 år.
Det vet man inte förrän man är vuxen. Först då ser man ju om man växt mer sen man var tex 14 år.

Det kan man såklart inte veta helt säkeert. Men på ett ungefär. Skolsköterskan brukar göra någon uträkning. Gjorde hon på våran skola iaf.

Det kan man såklart inte veta helt säkeert. Men på ett ungefär. Skolsköterskan brukar göra någon uträkning. Gjorde hon på våran skola iaf.
aa det gjorde hon på våran med men nu var det inte en skolsköterska som sa hur lång jag skulle bli, utan en riktig läkare, på sahlgrenska...

Senast ändrad av en moderator:

Om du ska tävla ska du köpa en ponny, rejäl D-ponny! Men om du tänker längre, vill ha kvar din häst i många år så ska du köpa en häst. Man kan vara 170 och mer och rida D-ponny utan proböem tycker jag! Jag är själv 170 cm och när jag var yngre och smalare var det inget problem att rida både c- och d-ponny. En tjej i mitt stall är 14 år och över 170. Hon har en D-ponny och det ser perfekt ut! Lycka till vad du än väljer! :)

Jag är 174 cm, här ca 75 kg tung. Hästen är 148 cm (Welsh Cob).
20080831Varmning1.jpg

Jag tycker att du är för lång!

shuue, :) du är lång men du väger ju knappt nå om han är viktbärande .. så det är inge problem med att du rider han det är vikten som avgörs inte längden. Hoppas allt går bra:D / t&d

Om det bara är någon gång ibland går det säkert, men jag hade aldrig suttit mej på en så pass lite häst. Men det borde väl gå att rida den utan att den tar skada även om jag aldrig hade gjort det. Fast någon annan lite mer kunnig kan nog få svara på det :D

det är vikten som avgörs inte längden. Hoppas allt går bra
Lögn!

Även om man nu väger 40 kg och är 170 cm lång kan man inte rida en liten ponny. Det blir väldigt illa med balansen när för långa ryttare rider för små ponnyer. Det är också skadligt för hästen, snedbelastning m.m.

Beror väl på hur liten ponnyn är, håller med om att en A eller B ponny kanske inte är lämpligt, men C eller D skulle ju kunna gå bra. Beror ju helt på situationen.

Snedbelastning behöver det ju inte alltid bli heller, beror ju på om ryttaren sitter rakt över hästen och i balans.

Jag är 1.94 och väger runt 90kg, kan jag rida någon häst alls?

klart du kan!finns en massa hoppryttare som väger 90+ och deras hästar är ju inte alltför grova;) men du måste nog ha en ganska stor häst när du är så lång,så stora kallblod eller halvblod borde passa dig bra!

*KL*

hur ser detta ut??

23490134.jpg

5806529.jpg

Hästen ca 150-152cm och jag 169cm ca 60kg..

Om du ska tävla ska du köpa en ponny, rejäl D-ponny! Men om du tänker längre, vill ha kvar din häst i många år så ska du köpa en häst. Man kan vara 170 och mer och rida D-ponny utan proböem tycker jag! Jag är själv 170 cm och när jag var yngre och smalare var det inget problem att rida både c- och d-ponny. En tjej i mitt stall är 14 år och över 170. Hon har en D-ponny och det ser perfekt ut! Lycka till vad du än väljer! :)
Tack!!:laugh:

Det är väldigt många här som klagar på att man är för lång för att rida ponnyer.. Men islandshästar då? Vuxna människor som är väldigt långa rider på dom o vissa islandshästar är väldigt små, och bara för att det är en viss ras så är de inte bara dom man kan vara lång o rida på.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

A
Hästvård Jag har länge dragit mig för att starta denna tråden, men måste få lite tips. Jag har en travare på 18 år som har spatt. Han har haft...
Svar
13
· Visningar
2 004
Senast: Atalantha
·
F
Träning Jag har nog bestämt mig nu. Att efter jul ska jag nog ta och hitta ett ardenner föl och satsa på. Vi alla blir ju äldre, så min...
2
Svar
22
· Visningar
4 404
Senast: neferra
·
  • Låst
Träning Jag släppte ner den gamla tråden för den blev lite lång. Det var länge sen, jag drog igång den förra och det var 938 svar i den. Nu...
51 52 53
Svar
1 040
· Visningar
84 228
Senast: Ängslig
·
  • Låst
Träning Jag släppte ner den gamla tråden för den blev lite lång och sen var det länge sen någon skrev något riktigt nytt i den. Men så fort den...
46 47 48
Svar
940
· Visningar
117 394
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar