Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA RASER

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Längd/vikt på ponny

Jag hoppas att jag inte låter för hård, men jag tycker att många som är för stora och för tunga rider hästar som är på tok försmå!
Många säger; ja men så länge hästen inte säger något så är det lugnt.

Hästar vill inte visa att de har ont, det är en svaghet att ha ont. Min egen D-ponny gick med en
gaffelbandskada och vann regionala LA hur lätt som helst, och hon hade ONT.

Jag hoppas att jag inte låter för hård, men jag tycker att många som är för stora och för tunga rider hästar som är på tok försmå!
Många säger; ja men så länge hästen inte säger något så är det lugnt.

Hästar vill inte visa att de har ont, det är en svaghet att ha ont. Min egen D-ponny gick med en
gaffelbandskada och vann regionala LA hur lätt som helst, och hon hade ONT.

Nej men det var ju ärliga åsikter jag ville ha så det är jag tacksam för! :bow:

Hade inga problem att sätta mig på den hästen för 16 kilo sen, men det ÄR väldigt stor skillnad på mig då och mig nu.

det beror ju på hur grov den är, det är en definitionsfråga. är den tex av connemaratyp eller är det rent av en fjording eller tinker?

att skritta ut en sväng lär hur som helst inte vara någon fara, men att trimma på banan ed tycker jag du är för stor och tung för.

Precis. Grejen med att vara för stor för hästen är att man måste vara REJÄLT för stor för den för att den ska visa det.

De flesta hästar orkar bära på över-vikt ett tag, men sen är ju frågan om (när) ryggen eller benen tar stryk av det.

Jag tror inte det skulle vara någon fara alls för dig att rida hästen i två dagar.
Jag tror man underskattar hästars styrka överlag väldigt mycket.
En D-ponny kan vara mer viktbärande än en travare många gånger för att nämna ett exempel. Det är nog inte längden på benen som avgör hur mycket hästen kan bära utan helheten, kondition, korrekt anpassad sadel etc.

För några hundra år sedan, när man använde hästar som transportmedel i krig etc låg gränsen på 130 kg (då inklusive all utrustning som rustning mm) och detta skulle hästen bära i många timmar:crazy:.

För mig skulle två avgörande punkter vara

1. hur länge skulle jag vara borta? En vecka = två gångers ridning? Ett halvår = 52 gångers ridning?

2. vad menar du med ridning? En skrittur i skogen, ett dressyrpass, hoppträning eller vad?

Vore det så att jag skulle vara borta en vecka eller två och om ponnyn fick lätt dressyr och mest skritturer i skogen skulle jag nog tycka att det var helt ok. Skulle jag vara borta länge och det alltså var frågan om många gånger och med kanske mer seriös träning så skulle jag vara betydligt mer tveksam.

Fyra gånger med lite för mycket vikt på ryggen och en lång ryttare som kanske därigenom får sämre balans är nog liksom inte någon stor grej. Men skulle det vara regelbundet under längre tid blir det en annan sak, då kan ju skadorna vara ett faktum i värsta fall.

Jag hade inte satt varken längden eller tyngden på en liten d-ponny, vikten hade kanske fungerat på en fjording, haflinger. Men nej längden är för mycket på 1,42 m ponny, varför inte promenera med ponnyn? Det kan ge lika bra motion som ridning och ger man ponnyn lite hjärngympa är det ännu bättre. :)

Hej!
Jag hade varit försiktig att rida den ponnyn om jag var du. Nu handlar det ju bara om 2 dagar och det spelar väl eg ingen roll. iaf inte i korrigeringssyfte, men i onödan sas skulle jag låta bli.
Jag är 173/64 och är tveksam till att rida lite nättare/mindre ponnyer, annat än i "akut" korrigeringssyfte men det känns helt ok att rida dagligen på lite grövre/större modeller.

Lyssna på magkänslan! Du verkar ju vettig :idea: (till skillnad från många som skriver såna här trådar med temat "jag väger 80 kg och kan visst rida b-ponny!!" :devil: )

Sv: För stor för ponny???

Här sitter jag på min gamla ponny. Jag 171 cm ponnyn 147cm:)
Tycker inte att jag ser enorm ut.

27711816.jpg

Sv: Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA R

Jag tycker INTE det där ser bra ut. Jag är ingen expert dock...

Jag tror inte det skulle vara någon fara alls för dig att rida hästen i två dagar.
Jag tror man underskattar hästars styrka överlag väldigt mycket.
En D-ponny kan vara mer viktbärande än en travare många gånger för att nämna ett exempel. Det är nog inte längden på benen som avgör hur mycket hästen kan bära utan helheten, kondition, korrekt anpassad sadel etc.

För några hundra år sedan, när man använde hästar som transportmedel i krig etc låg gränsen på 130 kg (då inklusive all utrustning som rustning mm) och detta skulle hästen bära i många timmar:crazy:.

Tack! Äntligen någon som har samma åsikt som mig.. :bow: :bow:

KL

Skrev tidigare i den här tråden om en tjej 170cm/70 kg som red in en B-ponny på cirkus 125 cm kankse...
Personligen tkr jag det inte är någon vidare kombination.

Om ni ser någon som rider omkring på en för liten ponny/häst. Säger ni nånting då? och VAD säger man?
Hur gör ni?

Sv: Behöver hjälp!

Jag har ett tipps på en sak du kan göra för att bygga både motin för dig och din häst samt bygga förtroende. CYKLA! I början kan det vara lite svårt, men när din häst fattat vad det går ut på så kommer det att gå jätte bra.

Therese

Sv: Behöver hjälp!

*kl*
Ojj här va det mycket blandade åsikter, får känsla av att många här då tycker att jag både är för stor och väger alldeles för mycket för min pålle. Han är 147½ cm hög och av modell grovsmäcker, han är ganska så grov men har ben som är mycket smalare smalare än "normala" ben. Jag är 173 och väger 68 +-

27739433.jpg

Sv: Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA R

haha ja de är de nog många som tycker...men ja tycker ni ser ut att passa varandra perfekt!

Tycker ni passar jättefint ihop. Man ska inte ta allt så bokstavligt, det skiljer ju jättemycket från häst till häst och från person till person. Oftast så ser man ju och känner vad som är rätt. Och jag tycker det ser jättebra ut.

Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA R

Jag är alltid för lång för alla ponnyer jag får möjlighet att rida känns det som.Nu rider jag en C-ponny, 140 cm hög.Jag är ca. 1,65 lång o väger lite drygt 50 kg.Hur illa är det ? :)

p3232114_40109937.jpg

På den här bilden har jag lite korta läder, tänkte inte på det när jag red :p

Tycker inte det ser så illa ut. Däremot har man en förmåga att se lite längre ut om man lägger sadeln lite för långt fram. Kan vara vinkeln med, det är ju taget lite snett framifrån väl?
Om det inte är synvilla så hade jag nog kollat om sadeln inte behövde skjutas bak någon centimeter.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

A
Hästvård Jag har länge dragit mig för att starta denna tråden, men måste få lite tips. Jag har en travare på 18 år som har spatt. Han har haft...
Svar
13
· Visningar
2 004
Senast: Atalantha
·
F
Träning Jag har nog bestämt mig nu. Att efter jul ska jag nog ta och hitta ett ardenner föl och satsa på. Vi alla blir ju äldre, så min...
2
Svar
22
· Visningar
4 404
Senast: neferra
·
  • Låst
Träning Jag släppte ner den gamla tråden för den blev lite lång. Det var länge sen, jag drog igång den förra och det var 938 svar i den. Nu...
51 52 53
Svar
1 040
· Visningar
84 228
Senast: Ängslig
·
  • Låst
Träning Jag släppte ner den gamla tråden för den blev lite lång och sen var det länge sen någon skrev något riktigt nytt i den. Men så fort den...
46 47 48
Svar
940
· Visningar
117 393
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Äldre hund ändrat beteende
  • Akvarietråden V