Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA RASER

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: För stor för ponny???

beror ju på när man kom in i puberteten och allt? Min morsa slutade växa i sexan, jag slutade någonstans i sjuan. Växte två cm på ett år och sen, stopp.
Är femton.

Det som du säger är rätt, man slutar oftast växa på längden ganska tidigt. Jag slutade växa på längden när jag var typ 15, och då hade jag växt väldigt lite de senaste åren. Men sen efter det så är det ganska vanligt att man växer lite på bredden, får lite mer kurvor. Vill minnas gammal statistik i sexualkunskapen att man växer till man är typ 20-25.

Jag har inte gått upp särskilt mycket sen jag var 15, kanske 2-3 kilo. Men om jag jämför mig själv med mina jämnåriga och äldre kompisar så är jag fortfarande minst. De andra har förändrats mycket mer och har säkert lagt på sig en hel del utan att för den sakens skull blivit tjocka. Kurvor är ju helt enkelt extrakilon.:p

Så om man köper häst eller ponny när man är 14 så får man nog räkna med att man kommer växa en del de närmaste åren, även om man inte blir längre.

Det som du säger är rätt, man slutar oftast växa på längden ganska tidigt. Jag slutade växa på längden när jag var typ 15, och då hade jag växt väldigt lite de senaste åren. Men sen efter det så är det ganska vanligt att man växer lite på bredden, får lite mer kurvor. Vill minnas gammal statistik i sexualkunskapen att man växer till man är typ 20-25.

Jag har inte gått upp särskilt mycket sen jag var 15, kanske 2-3 kilo. Men om jag jämför mig själv med mina jämnåriga och äldre kompisar så är jag fortfarande minst. De andra har förändrats mycket mer och har säkert lagt på sig en hel del utan att för den sakens skull blivit tjocka. Kurvor är ju helt enkelt extrakilon.:p

Så om man köper häst eller ponny när man är 14 så får man nog räkna med att man kommer växa en del de närmaste åren, även om man inte blir längre.

jaha! ja, då förstår jag, haha :D

Vad tycker ni passar bra med längd och vikt på ponnyer??

A ponny- max längd och vikt
B ponny- max längd och vikt
C ponny- max längd och vikt
D ponny- max längd och vikt

och jag vet att det inte går att säga så direkt. Man måste veta om den är den grövre modellen eller inte. Kan ni inte bara säga på ett ungefär på hur mycket den klarar??

Sv: Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA R

alla tjatar för mycke om att hästarna inte klara MEN DET GÖR DOM en vuksen man kan rida en settis men då tycker man synd om hesten men du kan absulut rida den :p:D:rofl:

Det är väl klart att de klarar de, de dör ju inte(inte just då iaf) av det. Hästar klarar nog de mesta. Du kan ju låta bli att släppa ut hästen i hagen och låta den stå inne i en box dygnet runt, den klarar det också ellerhur? Du kan göra ganska mkt med hästen som den klarar fast det absolut inte gillar det.
MEN hur bra är det egentligen och hur bekvämt kan det vara? Precis som några har sagt innan så är det ingen rättighet att rida. Alltså måste vi göra allt vi kan för att hästen ska gilla det, och det kan det knappast göra om det har en för stor ryttare på ryggen?

Sv: Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA R

Jag hoppas det här passar in här.

Hur stor häst kan jag tänkas ha? Fyller 14 nu i sommar och är lite mer än 165cm lång och väger ca 45kg. Rider både ponny (Ibland B-ponnyer, men mest C & D) och stor häst. Vad tror ni?

Är jag för stor för min welshmountain ponny? Hon är ca 118 cm i mankhöjd, Jag är 155 cm lång och väger ca 43 kg. Är jag för stor?

Här är bild på när jag galopperar med dressyr stigläder.
28012283.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Jag tycker en D-ponny :D

Jag tycker nog att du är för stor ja, tyvärr :/
Väldigt söt häst iaf :D

Okej, jo bilden är ju ur lite konstig vinkel men men... Jag har nog insett själv att jag åtminstone snart är för stor... sorligt nog... men det blir att köpa d ponny snart endå så (: Och tills dess rider jag varmblod :):bump:

hej jag undrar om nån kan svara på hur lång man får vara för b ponny 129 mkh och den är lite grövre om man säger så.

Hur ser en häst ut som är lite grövre?

Min islänning är grov med korta ben, alltså mycket kropp. Han är 128 och jag är 167 och det ser ändå rätt bra ut och han känns betydligt större än andra ponnys på 140-145 jag ridit.

Har du ingen bild? Gärna med ryttare på så är det lättare att se hur hästen bär upp ryttaren.

Är jag för stor för min welshmountain ponny? Hon är ca 118 cm i mankhöjd, Jag är 155 cm lång och väger ca 43 kg. Är jag för stor?

28012283.jpg

Ursäkta för välldigt dålig bild, ska ladda upp en bättre innom nästa vecka, så kolla gärna då.. för jag behöver värkligen hjälp!

Intresant. Undrar om ni anser mig för lång och tung för vår D-ponny som är korsning arab/knabstrupp...Hon är ganska kompakt med väldigt kraftig rumpa, 144 hög. Själv är jag 169 och väger 61kg. Jag rider henne kanske 2 dagar i veckan, lättare dressyrträningar och en tur i skog och mark. Resterande dagar rids hon av lättare och kortare ryttarinnor.

Hur ser en häst ut som är lite grövre?

Min islänning är grov med korta ben, alltså mycket kropp. Han är 128 och jag är 167 och det ser ändå rätt bra ut och han känns betydligt större än andra ponnys på 140-145 jag ridit.

Har du ingen bild? Gärna med ryttare på så är det lättare att se hur hästen bär upp ryttaren.
har ingen bild, men hon har stark kort rygg, grova ben ganska så musklad.
hur lång ryttare, som har balans kan hon bära då?

Kan tyvärr inte svara på det. Det beror ju dels på hur ryttaren ser ut, långa ben eller lång överkropp, eller jämnlång. Och framförallt på hur bålen på hästen är (heter det bålen förresten? Jag menar iaf själva bröstkorgen). Om hon har djup bål så kan hon säkert ta en lite längre ryttare med bra balans, men om hon inte har det så lär benen bli väldigt långa och då kan det kännas jättefel.

Men för att ge något svar iaf, rent generellt, så skulle jag nog gissa på att hon skulle kunna ta en ryttare på 150 iaf. Om hon är väldigt grov, så kanske 160-165, och om hon är liten så troligtvis lite kortare ryttare.

Men som sagt, detta är bara vad jag tror, om jag föreställer mig en häst och en ryttare, som kanske inte alls ser ut som den hästen du har eller den ryttaren som kanske ska rida.

Är det någon särskild person som ska rida? Hur lång är den personen?

löshopad nästan varje dag man ska hoppa max 1 gång i veckan och sen löshoppa max 2 :eek:

Intresant. Undrar om ni anser mig för lång och tung för vår D-ponny som är korsning arab/knabstrupp...Hon är ganska kompakt med väldigt kraftig rumpa, 144 hög. Själv är jag 169 och väger 61kg. Jag rider henne kanske 2 dagar i veckan, lättare dressyrträningar och en tur i skog och mark. Resterande dagar rids hon av lättare och kortare ryttarinnor.

nej du kan inte vara för stor för den eller för tung :)

löshopad nästan varje dag man ska hoppa max 1 gång i veckan och sen löshoppa max 2 :eek:

VA? Löshoppa två gånger i veckan plus en gång i veckan med ryttare :o det anser jag osså på tok för mkt, varför hoppa så mkt?

Tycker du e alldeles för stor:crazy:

28012283.jpg

Ja, alldeles för lång.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

A
Hästvård Jag har länge dragit mig för att starta denna tråden, men måste få lite tips. Jag har en travare på 18 år som har spatt. Han har haft...
Svar
13
· Visningar
2 004
Senast: Atalantha
·
F
Träning Jag har nog bestämt mig nu. Att efter jul ska jag nog ta och hitta ett ardenner föl och satsa på. Vi alla blir ju äldre, så min...
2
Svar
22
· Visningar
4 404
Senast: neferra
·
  • Låst
Träning Jag släppte ner den gamla tråden för den blev lite lång. Det var länge sen, jag drog igång den förra och det var 938 svar i den. Nu...
51 52 53
Svar
1 040
· Visningar
84 228
Senast: Ängslig
·
  • Låst
Träning Jag släppte ner den gamla tråden för den blev lite lång och sen var det länge sen någon skrev något riktigt nytt i den. Men så fort den...
46 47 48
Svar
940
· Visningar
117 393
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar