Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA RASER

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA R

Tycker inte det ser så illa ut. Däremot har man en förmåga att se lite längre ut om man lägger sadeln lite för långt fram. Kan vara vinkeln med, det är ju taget lite snett framifrån väl?
Om det inte är synvilla så hade jag nog kollat om sadeln inte behövde skjutas bak någon centimeter.

Vi har problem med just det där, hennes sadel glider fram.O hennes svanskappa är spårlöst försvunnen.Därav padden, som inte hjälpte alls. :)

Sv: Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA R

Aha, då hjälper det ju inte att dra bak den när ni sadlar. Hoppas det löser sig med sadelproblemen.

Hej. Skulle bara säga att jag har ridit in mkt med shetlandsponnyer. En av dom var en hingst som jag red in för 1½år sedan han var 95cm hög. Jag var då 155cm och vägde 50kilo. Jag red han ca. 3-4dagar i veckan jämt barbacka, jag hoppade hinder med han som var 55cm. Jag red bruksprov på han förra våren, då också barbacka. Och dom sa att jag red han mycket bättre och stadigare än dom som red med sadel på sina hingstar.... Och han var jämt pigg och glad. Han hade väldigt bra kondis och fina muskler efter ett tag. (jag började med att klättra med han innan jag red in han) :laugh: Så jag tror dock att du skulle kunna rida din shettis.

Hej, nu är de min tur att få lite råd,
Jag funderar på att åka o kolla på en ponny (welsh cob) på 145 cm, själv är jag ca 165 cm o väger ca 50 kg. Tror ni jag skulle kunna passa på honom?
Det är en bit och jag vill va rätt säker :)

Det tror jag nog ska gå bra :) Jag är ungefär lika lång o väger ungefär lika mycket o jag har ridit ponnyer som är mellan 1,40 o 1,48 utan att se alltför stor ut :p

Jadå jag tror du är alldelles lagom till den hästen!

Tack för svaren :)
samtidigt såg jag en annan welsh cob på 146 o ryttaren va över 175 cm, o hon såg nästan liten ut om man måste välja nått :O

Sv: För stor för ponny???

men vad tycker ni.. hur låg får man max vara på en maxad d-ponny?? :):)

Beror ju på hur hästen är byggd, hur bra den bär upp ryttare osv :)

alla tjatar för mycke om att hästarna inte klara MEN DET GÖR DOM en vuksen man kan rida en settis men då tycker man synd om hesten men du kan absulut rida den :p:D:rofl:

Och vad baserar du detta på och hur ser hästen ut efter det?

Jag har sett mardrömsvideos på små män (kanske 16-17 år) som satt sig på små shettisar och de stackars hästarna har inte kunnat röra sig normalt och de har gjort allt för att få av människan. Så jag skulle inte tro att det är så bekvämt för hästen, även om det GÅR korta stunder. Det mesta går väl, men frågan är ju hur man vill att hästen ska må.

Jag håller med er båda, men alla är för rädda och säger att hästarna inte klarar si o så. Men dom gör faktiskt de, kanske inte en shettis klarar att bli hoppad av en 17 åring, men ni fattar? ;)

Jag håller också med om att de flesta hästar klarar mer än vad man kan tro, men samtidigt är tillfällena då det är nödvändigt att sätta på gränsen till för mycket vikt på ryggen på en häst väldigt få.
Man känner ju om man är för stor, och om man är osäker så är det ju väldigt sällan man är tvungen att rida ändå.

Ellerhur, alla ba nej hon klarar inte de, lite småmulliga barn blir lessna o köper storhäst, ingen kontroll, en häst är ett stort djur, dom klarar mer än vad vi tror precis som du säger, ååh ja blir så arg (a)

Ja men att rida är ingen rättighet, varför ska man ta risken att man är för tung för djuret?

ååh, det är ju just det man inte är, kanske en otränad ynklig liten b ponny, nej men ni fattar, mitt humör är inte på topp idag :angel:

Nej jag förstår inte alls. Jag skulle aldrig drömma om att sätta mig på en ponny eller häst som jag KANSKE kan vara för tung på.

okej, here we go.

ser jag waaay för stor ut?
min favoritponny i stallet sen 2005, tills min ridlärare sa att jag är för lång och inte utvecklas T_T rider honom ibland though, när inte min lillkusin är där och snor honom, hah.
så, ja, ser jag alldeles för stor ut? rider honom kanske HÖGST en gång i månaden, då han går på lektion ungefär två gånger i veckan och mina småkusiner får honom före mig.

http://i39.tinypic.com/2drhxkk.jpg

ursäkta sits och allt men dom fick en skrittpaus och då sitter jag nästan och sovar på häst'n ._.

han är en liiten c-ponny, 131 cm, jag är ungefär 165, väger 51 kilo.
viktbärande är han också.

Sv: För stor för ponny???

Att ha ponny är vääldigt överskattat, skulle köpte en stor häst (155-165) som du kan ha längre tid. Risken är stor att man fäster sig och det är aldrig kul att sälja sin ponny/häst.

Fast i din ålder tycker jag itne ens man ska ha ett sånt stort ansvar som en häst eller ponny.
Och man är INTE färdigväx vid 14 år.

Men gör som du vill och jag önskar dig lycka till:)

beror ju på när man kom in i puberteten och allt? Min morsa slutade växa i sexan, jag slutade någonstans i sjuan. Växte två cm på ett år och sen, stopp.
Är femton.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

A
Hästvård Jag har länge dragit mig för att starta denna tråden, men måste få lite tips. Jag har en travare på 18 år som har spatt. Han har haft...
Svar
13
· Visningar
2 004
Senast: Atalantha
·
F
Träning Jag har nog bestämt mig nu. Att efter jul ska jag nog ta och hitta ett ardenner föl och satsa på. Vi alla blir ju äldre, så min...
2
Svar
22
· Visningar
4 404
Senast: neferra
·
  • Låst
Träning Jag släppte ner den gamla tråden för den blev lite lång. Det var länge sen, jag drog igång den förra och det var 938 svar i den. Nu...
51 52 53
Svar
1 040
· Visningar
84 228
Senast: Ängslig
·
  • Låst
Träning Jag släppte ner den gamla tråden för den blev lite lång och sen var det länge sen någon skrev något riktigt nytt i den. Men så fort den...
46 47 48
Svar
940
· Visningar
117 393
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar