Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA RASER

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA R

Kan tyvärr inte svara på det. Det beror ju dels på hur ryttaren ser ut, långa ben eller lång överkropp, eller jämnlång. Och framförallt på hur bålen på hästen är (heter det bålen förresten? Jag menar iaf själva bröstkorgen). Om hon har djup bål så kan hon säkert ta en lite längre ryttare med bra balans, men om hon inte har det så lär benen bli väldigt långa och då kan det kännas jättefel.

Men för att ge något svar iaf, rent generellt, så skulle jag nog gissa på att hon skulle kunna ta en ryttare på 150 iaf. Om hon är väldigt grov, så kanske 160-165, och om hon är liten så troligtvis lite kortare ryttare.

Men som sagt, detta är bara vad jag tror, om jag föreställer mig en häst och en ryttare, som kanske inte alls ser ut som den hästen du har eller den ryttaren som kanske ska rida.

Är det någon särskild person som ska rida? Hur lång är den personen?
hej tack för svar :) det är min kompis som ska rida den.... hon är 155 cm

Sv: Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA R

Kan funka, ni får testa, får gärna slänga in en bild här när ni testat.:)

*KL* Vad tycker ni är bäst? Långa ben och kort överkropp eller korta ben och lång överkropp?

Du är nog ganska för lång för ponnyn. Vikten är också för hög. Men jag tror att du nog kan rida honom korta skritt turer, absolut inte dressyr eller hoppa..:eek:

Det kanske är bättre om du försöker hitta nnågon lättare och kortare som kan mera än din syrra så att han blir bättre i formen eftersom du inte kan rida honom så..

Kram:bump:

Du är nog ganska för lång för ponnyn. Vikten är också för hög. Men jag tror att du nog kan rida honom korta skritt turer, absolut inte dressyr eller hoppa..:eek:

Hur tycker du att hon ska rida i så fall? Motivering?

Ska hon jobba hästen alls eller bara skritta honom utan några krav på form?

*KL* Vad tycker ni är bäst? Långa ben och kort överkropp eller korta ben och lång överkropp?

i hoppning vill man väl ha kort överkropp för att inte vingla osv, men jag trivs inte med att rida hästar där mina hälar är nästan vid knäna på hästen. mycket lättare att skänkla om man har något att skänkla på.. :p Har man överdrivet korta ben är det väl svårare att få till en sits i dom flesta sadlarna, som ser ultimat ut? jag vet inte. Men jag får ändå säga långa ben o kort överkropp

i hoppning vill man väl ha kort överkropp för att inte vingla osv, men jag trivs inte med att rida hästar där mina hälar är nästan vid knäna på hästen. mycket lättare att skänkla om man har något att skänkla på.. :p Har man överdrivet korta ben är det väl svårare att få till en sits i dom flesta sadlarna, som ser ultimat ut? jag vet inte. Men jag får ändå säga långa ben o kort överkropp

Då har du samma åsiker som jag :bow::bump:

asså detbrorpå vad man hoppar för häst också! jag föredrar långa ben och kort överkropp. så att man kan peta till hästen lite och så.:p

Spelar faktiskt ingen roll. Allt handlar om känsla, teknik och balans oavsett kroppsform. Finns inga genvägar genom hur man är byggd ;)

Kollade inn här och vart lite fundersam på vad andra tycker som jag inte känner om jag passar på min älskling. Han är 165cm med ganska hög manke. Jag är 169cm och väger ca 63-64 kg.

klubbtvling4_43740224.jpg

imgp7318_43740338.jpg

han är under igång sättning och på båda bilderna är han inte så musklad.;)

Varför känner du att du inte passar? Du är ju knappast för stor eller för tung, så det borde vara ridmässigt problemet sitter. Vissa hästar kan jag känna mig för liten på trots att det är ganska lagom, pga att jag är van vid små hästar och helt enkelt har svårt för att känna in en stor häst. Men det handlar ju bara om vana och träning.

Nej jag tycker absolut inte du ska ha något dåligt samvete eller känna dig obekväm :) Bara du inte växer så mkt mer!

Du är ju absolut inte för stor och det skall inte vara någon fara om du växer mer heller, allt handlar om hur man rider. :)

KL

Hur liten ponny kan jag rida? Jag är 166 cm lång och väger 60 kg. Jag skulle samtidigt vilja ha tag på en ponny som även kan ridas av den kompakta dottern på 140 cm som vill tävla hoppning. Ridningen för egen del handlar om utbildning/korrigering samt uteturer då min egen häst blir för het i "shettistempo" när de mindre hästarna ska med ut.

Varför känner du att du inte passar? Du är ju knappast för stor eller för tung, så det borde vara ridmässigt problemet sitter. Vissa hästar kan jag känna mig för liten på trots att det är ganska lagom, pga att jag är van vid små hästar och helt enkelt har svårt för att känna in en stor häst. Men det handlar ju bara om vana och träning.

Vet inte om du skrev till mig, men innan denna häst hade jag en D-ponny arab. Det sista året jag ägde honom fick jag höra nästan varje dag att jag skulle skaffa storhäst. Både för att dem tyckte att jag var i det största laget och att jag måste och ville komma högre i klasser och utvecklas mer.

Jo det var till dig. Då förstår jag, men du är absolut inte för stor för denna hästen. Kan växa en bit till utan problem med. Lycka till med klasseran då ;)

Mittimellan såklart! :idea: Hahah :D

Jag själv är lång och jag har långa ben! De tycker jag är väldigt jobbigt eftersom jag inte kan rida ponny som mina kompisar även om jag egentligen inte är för tung för ponny. Men det är väldigt svårt att rida bra när benen hänger under magen på hästen så att dom nästan trasslar in sig i varandra ;) Så jag skulle nog egentligen föedragit korta ben och l ite längre överkropp :p

hej :P Jag är 14,5 år . jag är 168 cm lång och väger 60 kg . är jag för tung ellr lång för en mindre D-ponny?

du verkar ha koll på läget, jag har en maxad d-ponny, jag är 1.73 cm lång och väger ca 60 kg. tycker du jag är för stor för honom ?

och en fråga till (A), har precis blivit medlem och .. hur lägger man in helt nya inlägg ?

tack :D

Menar du nya inlägg i en tråd? I så fall är det bara att trycka på svara och skriva KL (förkortning för knapplån, alltså att man lånar någons svarsknapp och inte vänder sig till den personen)
Eller menar du hur man gör en ny tråd, om man har en fråga som inte passar in i någon av de trådar som finns. I så fall trycker man på Posta ny tråd, som står till vänster ovanför trådrubrikerna i ett forum.

Välkommen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

A
Hästvård Jag har länge dragit mig för att starta denna tråden, men måste få lite tips. Jag har en travare på 18 år som har spatt. Han har haft...
Svar
13
· Visningar
2 004
Senast: Atalantha
·
F
Träning Jag har nog bestämt mig nu. Att efter jul ska jag nog ta och hitta ett ardenner föl och satsa på. Vi alla blir ju äldre, så min...
2
Svar
22
· Visningar
4 404
Senast: neferra
·
  • Låst
Träning Jag släppte ner den gamla tråden för den blev lite lång. Det var länge sen, jag drog igång den förra och det var 938 svar i den. Nu...
51 52 53
Svar
1 040
· Visningar
84 228
Senast: Ängslig
·
  • Låst
Träning Jag släppte ner den gamla tråden för den blev lite lång och sen var det länge sen någon skrev något riktigt nytt i den. Men så fort den...
46 47 48
Svar
940
· Visningar
117 392
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar