Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA RASER

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Djurplågeri att rida liten ponny??

Är hon inkörd nu eller inte?

Kör du in henne nu och tränar henne lite innan hösten kommer hon ju ha hunnit bygga lite muskler och orkar bära lite mer. Du är ju inte för stor för att rida en maxad, grov B-ponny, isåfall skulle många B-ponnymontéryttare vara djurplågare...

Är hon inkörd nu eller inte?

Kör du in henne nu och tränar henne lite innan hösten kommer hon ju ha hunnit bygga lite muskler och orkar bära lite mer. Du är ju inte för stor för att rida en maxad, grov B-ponny, isåfall skulle många B-ponnymontéryttare vara djurplågare...

Jag är 157 cm lång och vägde väl ca 42 kg när jag red in min shettiskorsning. ! ponny på 102 cm. Det funkade jättebra men jag är liten och smal.Han blev en ritig allroundponny. Jag tror nog han/hon klarar av det. Men som dem andra säger bygg muskler innan det hjälper jättemkt. Sedan är det mkt mer fördel att köra in före du rider in?

Sv: Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA R

*KL*

Har provridit en häst och tycker väldigt mycket om henne men är rädd att jag är/ser för lång ut på henne då hon är ganska tunn.
Jag är 175 och väger 55 kg. Hästen är ett 14 årigt sto 164 i mankhöjd, behöver mer muskler än i dags läget. Ska användas som allround häst och lättare tävlingar.

tacksam för svar, frös som bara den på bilden därav väldigt dålig sits
28406538.jpg

Sv: Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA R

Hej hej

Undrar lite vad min sambo skulle ha för häst när/om vi skulle skaffa en till honom. Han väger väl runt 90kg och 180cm lång.

Vilka hästar kan bära den vikten? Och hur hög borde hästen vara för honom.

Han gillar fjordingar. Han vill helst inte ha en "för" hög häst..

Någon som kan tipsa lite :bow:

*KL*

Det som är största problemet för en oinriden ponny brukar inte vara vikten, däremot är det betydligt svårare för dem att balansera en massa längd.

Så jag rider inte in B-ponny t ex, just pga längden. Det känns inte fairt mot ponnyn, och dessutom är det svårt göra ett bra jobb när skänklarna hamnar fel. C och D-ponny däremot rider jag in, och jag har inga dubier mot att rida till B-ponny. Men inte rida in. Jag är 158 och väger för dagen (jag måste träna!) 48 kg.

Som sagt så skerv jag att hon såg lite lång ut. Tror inte hästen tar någon skada av att man är för lång så länge man har bra balans. Däremot brukar man själv känna när man är för lång.
Fick själv rida en mindre B-ponny för många år sen på ridskola. Vägde mer 43kg och var ca 155cm lång. Har för mig att det faktiskt var en welsh och den hade inga problem med det i alla fall.

Själv så har jag ridit en A-ponny på min ridskola när jag vägde nästan så mkt. Och B-ponny var det inte så länge sen som jag red heller. Jag tror inte att hästen tar någon skada, och som någon redan har skrivit, så är det ganska svårt att hitta någon som väger mindre. Alla hästar i vilken storlek som helst, rids väl oftast in av vuxna, så din häst borde klara det. Och din granne är sjuk om hon kommer att polisanmäla dig för det ;)

Du känner din häst bäst. Tycker att det är lite väl tilltaget att polisanmäla dig för en sådan sak.
Det viktiga är väl dock att du bygger upp hästens muskulatur med tömkörning longering, promenader, kanske gå som handhäst och lite körning.
Sen måste ju du som ryttare veta att du har koll på din kropp! Att du är så balanserad du bara kan bli. Nu gäller det givetsvis alla hästar, men det kanske är ännu viktigare att hålla koll på din egen fysik i den fasen.
Jag underhållsred b ponny i vintras, då vägde jag ungefär som du, men äe ca 1 dm längre. Jag red inte den ponnyn mer än nödvändigt för jag kände mig verkligen i den längsta laget.

Kan du inte hitta någon mindre ryttare som du kan rida in ponnyn tillsammans med. Du kanske sitter in dem osv, men att den andra ryttaren finns med som kanske kan ta de lite längre passen som kommer med tiden?

Det enda jag kan ställa mig skeptisk till är väl åldern, men jag ser gärna att hästar/ponnier är lite äldre vid inridning men att de är insuttna ett tag innan inridning.

Lycka till! Hoppas du gör rätt väl för dig och din ponny.

kl

slinker in lite..
är det "fel" av mig som är 162 cm att köpa en häst som är 170+? väger inte mycket heller för den delen, kan ju garantera att jag inte är för stor iallafall ;) men "kan" jag ha en häst som är 170+ i mankhöjd, eller "måste" jag titta på "småttingar"? alltså typ... spara de höga hästarna åt alla långisar? XD eller kan jag rida runt på en gigant utan dåligt samvete? får man förresten "problem" med en storing; hur hög kan en häst vara för att t.ex rymmas på ett normalt sätt i transporten?

har din granne inge liv?? de honeller han dra åt helvete bokstavligen talat...

Inge fel i att rida in en häst du är inte speciellt lång och väger inte speciellt mkt.. En shettis kan jag rida korta stunder till å med så då ska nog en maxad B kunna ta dig!

Hon får väl anmäla dig bäst hon/han vill de kommer bli nerlagt på en gång, polisen har vettigare saker för sig att hålla på med än muppiga hästtjejer som vill bråka;)

Och som du själv säger handlar det ju bara om att rida in hästen och inte rida den i 20 år utan su ska ha den som körhäst..
Vi människor är så jäkla daltiga med våra häsatr.. en stor häst bar lätt 2 vuxna ryttare förr i tiden mil efter mil..
En häst säger ifrån när det är för tungt genom att bocka av stegra eller på några andra sätt just säga ifrån.

Mitt hbl på 163 cm sa ifrån när jag och en kompis skulel rida på henne honkickade av kompisen=)
Min islänning bockar av människor som väger över 85 kilo så där vet jag att maxvikten är på henne!

Rid på du=)

stor häst - liten ryttare?

är det "fel" av mig som är 162 cm att köpa en häst som är 170+? väger inte mycket heller för den delen, kan ju garantera att jag inte är för stor iallafall ;) men kan jag ha en häst som är 170+ i mankhöjd, eller "måste" jag titta på "småttingar"? alltså typ... spara de höga hästarna åt alla långisar? XD eller kan jag rida runt på en gigant utan dåligt samvete? får man förresten "problem" med en storing; hur hög kan en häst vara för att t.ex rymmas på ett normalt sätt i transporten?

Sv: stor häst - liten ryttare?

Du kan köpa hur stor häst du vill. Frågan är väl varför. Om du ska köpa en häst så hade jag inte letat efter en speciellt höjd på häst utan en häst som man trivs med. Det finns hästar på 158 som kan kännas stora och det finns hästar på 175 som känns små.
Dock kan det vara lite svårare att hitta utrustning till en bjässe, och det blir ofta lite dyrare i både foder och stallplats. Sen så kan det hända att du behöver ett BE körkort för att kunna köra en större och tynge häst med.

Finns väl inga hinder så länge du trivs med den. Jag är nån cm längre än dig och vill helst inta ha häst på 170+ eftersom jag tycker det blir merarbete. Jag måste ju ha pall för att kunna borsta ordentligt till exempel. Men skulle det dyka upp en som är "bra" på alla sätt utom storleken skulle jag ju absolut inte se det som ett hinder.

tack för snabba svar.
anledningen till varför jag undrar är att jag letar häst (givetvis) och har råkat trilla över en annons på en häst som är 169 i manken, som jag känner att jag vill provrida. min förra häst var 152 cm, så det är ju lite skillnad.. fast å andra sidan hade hon världens största steg också, så vi får väl se xD

fast vill dock inte ens fundera på saken att titta på den om det nu innebär att jag måste ha be-körkort (är under 18 = pojkvän + föräldrar skjutsar). det är därför jag frågar bukefalisterna, någon här måste ju ha en häst kring 170! :)

kan ju förresten tillägga att hästen det isf handlar om är ett polskt halvblod, inte t.ex ett kallblod. :)

Jag har en häst på 177, som väger runt 650 kg. Självklart kan du ha en stor häst men min mamma fick ta BE körkort för att kunna köra honom. Det är väldigt svårt att hitta utrustning men det beror ju helt på hur hästen är byggd. Det är mycket häst både att rida och hantera, jag är ändå ganska lång 175 men väger lite vilket min häst tar till sin fördel. Så jag har kollat på en mindre häst som jag känner att jag kan rida ihop och inte behöver tänka på storleken. Men har en förkärlek till stora hästar och någon dag kommer jag att skaffa mig en "bjässe" igen. Tycker du verkligen om hästen, det känns bra i ridningen och du klarar av den från marken finns det inga hinder. Lycka till :)

tackar :D chansade (har ju egentligen tittat på och riktat in mig på en ungefärlig storlek 155-165 cm) och ringde igår, och på söndag ska jag fara och titta på polacken ;) håll tummarna!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

A
Hästvård Jag har länge dragit mig för att starta denna tråden, men måste få lite tips. Jag har en travare på 18 år som har spatt. Han har haft...
Svar
13
· Visningar
2 004
Senast: Atalantha
·
F
Träning Jag har nog bestämt mig nu. Att efter jul ska jag nog ta och hitta ett ardenner föl och satsa på. Vi alla blir ju äldre, så min...
2
Svar
22
· Visningar
4 404
Senast: neferra
·
  • Låst
Träning Jag släppte ner den gamla tråden för den blev lite lång. Det var länge sen, jag drog igång den förra och det var 938 svar i den. Nu...
51 52 53
Svar
1 040
· Visningar
84 228
Senast: Ängslig
·
  • Låst
Träning Jag släppte ner den gamla tråden för den blev lite lång och sen var det länge sen någon skrev något riktigt nytt i den. Men så fort den...
46 47 48
Svar
940
· Visningar
117 392
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar