Sv: Djurplågeri att rida liten ponny??
Du känner din häst bäst. Tycker att det är lite väl tilltaget att polisanmäla dig för en sådan sak.
Det viktiga är väl dock att du bygger upp hästens muskulatur med tömkörning longering, promenader, kanske gå som handhäst och lite körning.
Sen måste ju du som ryttare veta att du har koll på din kropp! Att du är så balanserad du bara kan bli. Nu gäller det givetsvis alla hästar, men det kanske är ännu viktigare att hålla koll på din egen fysik i den fasen.
Jag underhållsred b ponny i vintras, då vägde jag ungefär som du, men äe ca 1 dm längre. Jag red inte den ponnyn mer än nödvändigt för jag kände mig verkligen i den längsta laget.
Kan du inte hitta någon mindre ryttare som du kan rida in ponnyn tillsammans med. Du kanske sitter in dem osv, men att den andra ryttaren finns med som kanske kan ta de lite längre passen som kommer med tiden?
Det enda jag kan ställa mig skeptisk till är väl åldern, men jag ser gärna att hästar/ponnier är lite äldre vid inridning men att de är insuttna ett tag innan inridning.
Lycka till! Hoppas du gör rätt väl för dig och din ponny.