Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA RASER

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: stor häst - liten ryttare?

KL

hjälp jag har fåttt en nojj attack och börjat ifrågasätta om jag är för stor för min älskling :(

Hon är ett arabsto på ca. 150 (jag trodde hon var 153 när jag tog hem henne) 6 år och jag är 168 (170max) och väger normalt sett runt 64kg, ibland nåt kilo mindre eller mer, hopaps att banta ner mig till 58/60 kg nån gång men jag är vältränad och muskler väger ju mer än fett ;/ så då får jag typ loosa lite muskler så vi får väl se.

Iallafall. jag ahde egenltigen tänkt att köpa en 'precis lagom' häst på 155cm, och hon annoserades som det och känns riktigt STOR i gången även när hon var omusklad och tunn, så när jag provred så tänkte jag inte ens efter om jag var lagom på henne eftersom jag trodde hon var högre och hon kändes så stor.

Nu har det inte blivit mycket ridning av alls för hon visade sig vara dräktig så den planen att tränsa upp henne fick vänta ltie tilsl i höst, men under tiden ahr jag som sagt börjat undra att tänk om hon inte kommer vara stor nog!

Alltså jag har inte så långa ben och jag hamnar def, itne nedanför magen eller nåt på henne (när hon var smal) och dom flesta kåprona är snarare för stora elelr så får jag ha jättekorta läder för att fylla ut dom om det är hoppsadel (så jag föredrar att rida med dressyrläder så jag kommer åt hästarna lite bättre, är just därför jag gillar lite större D ponnys eller små hästar eller isisar)

Det här är AS dålig kvalité på och Elsa var ganska smal och väldigt omusklad där och sen dess har hon breddat sig rejält och nu är en 36a prestige alldels för liten.
Jag har också en stor jacka med säkerhetsväst under så det hjälper väl inte :/
Om man bortser från överkroppen (som ju är så döljd ändå), tycker ni jag är för stor?

(tittar ner för att se hur sadeln ligger så ignorera sitsen, provade en ny den dagen)
http://s723.photobucket.com/albums/ww235/moakdotter/?action=view&current=MOV00021.flv

här är hon som 4 åring oinriden, så hon kommer ju itne vara jätte tunn sen när hon är i form igen för det blir ju mer muskler än den bilden.

här är videor på henne innan jag ägde henne men med två tjejer som är lika långa som mig ungefär (första har ju vinterkläder så ser större ut än vad hon är IRL)
http://www.youtube.com/watch?v=BIZMwIrQ0rc&feature=channel_page
http://www.youtube.com/watch?v=snf-UipyqCg&feature=channel_page

Då hade hon bättre hull än den extremt dåliga videon av när jag rider så jag tror att jag kommer se bättre ut när hon är musklad o bra hull igen (är nästan där nu men nu är hon hängdräktig o ska föla när som helst istället så är ju ingen idé att visa haha)

Hon känns som sagt enorm, nu när hon har fått bort en låsning och ltie grejer som fanns (därav huvudet som åkte upp o ner hela tiden) så tar hon ut steget bra i speceillt galoppen, den är väldigt kraftfull och stor, känns som man sitter på 165cm häst (tom, min FT väninna som rider 168cm häst tyckte hon kändes stor, hon tar längre steg än den hästen, o jäkligt kraftfulla.)

hmm ok det är väl allt. har som sagt lite panik för nån (okänd) anlending. VEt inte varför för ajg har inte känt så här förut, kanske är för att jag inte ridit på ett tag nu eller nåt...

Sv: Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA R

Jag tycker, om du har bra balans, att du skulle kunna träna lite dressyr för att göra hästen lyhörd.
Hoppningen borde du strunta i eftersom du är så lång. Hamnar du minsta lilla i obalans, vilket är lätt hänt, blir det jättesvårt för hästan att hålla balansen.
Jag rider själv shettis nån gång ibland (är 156 cm), ute i skogen då. och jag skulle aldrig kunna tänka mig att hoppa dem, för deras skull.

I stället kan du löshoppa, leda hästen och hoppa, tömköra och hoppa (om du är säker på att hästen inte kommer dra iväg, och använd inte hinderstöd så du själv kan springa runt hindret i stället) Träna dressyr kan du också göra när du tömkör.
Gå promenader och klättra med hästen är bra.
Sen kan du väl hålla hopplektioner för din lillasyster om hon inte redan får lektioner av någon annan?:)

Sv: Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA R

Jag sköter om ett russ i sommar och det jag huvudsakligen gör med henne är att köra henne(trav) men jag rider även 1-2 gånger i veckan, beroende på väder/humör.

Hon är 13år, har kondition och har väl normalmuskler om man säger så, dock är hon lite tjock. Hon är ungefär 126,127cm i mankh. och är ganska grov.

Jag är 165cm lång och väger 60kg.

När jag rider så rider jag oftast ut i skogen ca 1timme kanske och jag arbetar henne i form och i bra balans så själva ridningen i sig funkar väldigt bra.
Jag varvar även barbackaridning med sadel och det har funkat väldigt bra, har inte märkt något som skulle bevisa motsatsen. Jag rider i alla gångarter och har nån gång sådär skuttat över stockar ute i skogen men jag brukar aldrig hoppa henne.
Hennes ägare tycker inte alls att jag är för stor, visserligen är jag ju lite lång men enligt henne är gotlandsruss hyfsat viktbärande så det borde inte vara några problem.
Jag tycker inte nödvändigtvis att jag är för stor för henne då jag känner mig som gjuten i sadeln och aldrig tappar balansen(har ridit för hästar som jag är för stor för och då har jag aldrig lyckats rida dom korrekt då jag tappar formen+balansen)

Jag rider ju inte huvudsakligen men jag vill ju inte att hon ska ta skada av ridningen! Det är mest bara för att vi båda ska få växla mellan olika aktiviteter och för att rida henne är superkul!
Även om det inte känns som om jag är för stor kan ju fallet vara så, vad tycker ni?

:crazy:

Hej nu undrar jag hur mycket en a-ponny o b-ponny kan ta? Tacksam för svar!!

En gång i veckan kan vara okej om du har bra balans, red mkt settis på ridskolan för att de skulle bli ridna av lite erfarna rytare också var kanske 165 elr nåt och vägde 45. Gick utan några problem då jag har bra balans! :laugh:

På shettis monté är maxgrensen på shettis 45kg (inklusive utrustning) Men där ska det gå fort också. Men en välmusklad shettis klarar upp till 55kg utan problem att ridas nån gång i månaden, ett pass på 30min. :)

Rider mkt b-ponny fortfarande och har en c-ponny som jag rider dagligen jag är nu 170cm lång och väger ca 47kg. Det anser jag inte är några större problem även om hästen skulle få för sig att busa :d

Senast ändrad:

En bra musklad a-ponny kan ta upp till 55kg dock inte dagligen. Om den rids dagligen så är 45kg lagom.

En bra musklad b-ponny kan ta upp till 70kg lätt, dagligen så är 60 lagom maxvikt!

Inga problem, och går hon iform är det bara ett plus och bevis på att hon klarar att bära dig. Och som du sa man märker när man är alldelses förstor och kmr i obalans!

Jag tycker absolut inte att du är förstor för henne. Ser bra ut och hahr du inget krav, t ex tävla högt i klasser och så så är det ju inga problem, hade säkert gått också i med att hon är stor i stegen! :)

Tack :)
Nej inga SM liksom, jag älskar dressyr och kommer nog tävla lite men det är för att det är skoj mest. Träna däremot älskar jag som en galning och min förra arab D-ponny var utbildad av Helena Larsson till svår nivå (storhäst standrad) så jag har ju inga gränser för Elsa sådär, MEN, hon älskar att hoppa och har ju så stor galopp att hon blir väl en allround häst helt enkelt.

Funderade nästan på att låta henne starta FT sen, om jag inte fegar ur. Det är en kompis som tävlar nationellt på storhäst som tyckte hon gått o väl kunde bli bra där även med sin lilla storlek, jsut för att hon 'beteer' sig större än hon är.
Visst , inga satsningar kanske men lite lagom sådär bara för att ha kul.

Annars kan jag ju alltid tävla inom arab-sm/nm/em om man verkligen vill satsa fast ha det mer rättvist så att säga.

En sak som fick mig att må bättre igår kväll var att jag kom på att det är ju ingen som nånsin säger "oooh jag tycker (tex.) Jan brink på Briar är för stor". Och hans ben går ju en bra bit nedanför faktiskt och som sagt är ju ingen som klagar på att han är för stor för att tävla på hög nivå, eller rida sina hästar.

Jag tycker det är en bra tanke för alla ang, storlek, att om man går efter skala så är man ju itne för stor om tittar på Jan Brink. Då är jag ju mindre på min häst om man jämför i skala så att säga (dåligt uttryck men ni aknkse fattar vad jag menar)

c-ponny?

jag undrar bara, tycker ni en väldigt lätt tjej med bra balans på ca. 169 cm kan rida en ponny på 135? Ponnyn är inte av direkt ädel typ, men ingen kallblodsponny heller, ganske bred rygg. Handlar då om dressyr, lulla runt i skogen och kanske mer muskelbyggande arbete, 1-2 ggr i veckan. annars rids den av kortare ryttare. (det är altså inte jag själv som är 1,69, jag ska växa kanske max 5 cm till och då bli 160...)

Sv: c-ponny?

Absolut inga problem min häst är bara 137 och jag 170 rider den dagligen dock när den har fått lite hår på benen, tävlat och lite så, så ska den säljas elr ska min lilla syster ta över!

Vilket som är planerat om ungeför 1 ½år

Vad kan en Viktbärande B ponny på 125 bära som max?
Och vad kan ett smalt varmblod på 152 bära som max?
Dom är 14 båda 2.
Väger själv 52 och är 165 hög, men tänkte skaffa medryttare.. vad ska jag ha för max gräns?

På en viktbärande B-ponny så hade jag nog lagt absolut max på 60. Hellre under. Tycker att din vikt känns rätt lagom. Men sålänge personen väger under 60 så hade jag inte brytt mig så mycket om vikten, utan hellre sett till ålder, hur länge personen ridit och sånt som är mer avgörande.

På varmblodet hade jag nog lagt ca 70 kg. Svårt att veta vad du menar med smalt. Är det välmusklat så kan det alldeles säkert bära mer. Men har du en maxgräns på ca 70, dvs att du kan vara lite flexibel nåt kg, så lär du ju ändå hitta någon passande. 70 är väl ganska medel vikt, så det borde inte vara svårt att hitta någon under det.

Vad är väldigt lätt? Jag är 167 och min islänning är 128, på honom känner jag mig inte stor iom att han är såpass grov och har korta ben, så han har ju stor kropp som bär upp bra.
Men däremot så har jag ridit en ponny som jag skulle beskriva så som du beskriver denna ponnyn, ingen kallblodstyp, men grov, bred rygg och kraftigare typen. Han är ca 135 och på honom känner jag mig väldigt lång. Visst, jag kan rida honom, är inte för tung. Däremot hoppar jag honom inte, för att jag känner mig stor. Har bra balans, men det känns som att jag är på gränsen till för tung när det gäller hoppning (alltså hoppning, inte småskutt. Kan hoppa upp till 50 men blir det för högt så känns det som att han får ta i)

Det beror mycket på, du kan säkert rida dressyr utan problem, men du kommer säkert känns dig lång.

Sv: c-ponny?

ok, jo, jag tycker inte hon ser så stor ut på hästar som är mindre (på ridskolan) men det är bra att veta vad andra tycker.

Senast ändrad av en moderator:

Vad är väldigt lätt? Jag är 167 och min islänning är 128, på honom känner jag mig inte stor iom att han är såpass grov och har korta ben, så han har ju stor kropp som bär upp bra.
Men däremot så har jag ridit en ponny som jag skulle beskriva så som du beskriver denna ponnyn, ingen kallblodstyp, men grov, bred rygg och kraftigare typen. Han är ca 135 och på honom känner jag mig väldigt lång. Visst, jag kan rida honom, är inte för tung. Däremot hoppar jag honom inte, för att jag känner mig stor. Har bra balans, men det känns som att jag är på gränsen till för tung när det gäller hoppning (alltså hoppning, inte småskutt. Kan hoppa upp till 50 men blir det för högt så känns det som att han får ta i)

Det beror mycket på, du kan säkert rida dressyr utan problem, men du kommer säkert känns dig lång.
väldigt lätt innebär ca. 45 kg, vilket jag tycker är väldigt lätt då jag själv väger bara ett par kilo mindre och är 155 cm. Hon ser även kortare ut till häst då hon är rätt "nätt". det blir antagligen ingen hoppning heller, det handlar om dressyr och skogsritter snarare.

Jadå, 45 kilo är väldigt lätt. Det borde ponnyn klara om det inte är något fel.

Ingen som kan svara på min fråga tro.

Vilken häst passar bäst till karlar som väger 80-90kg??

Ett halvblod borde klara det utan problem. Inte den klenaste typen av halvblod kanske, men de flesta.

Har ridit ihop med en man som hade ett lite grövre halvblod (dock inte supergrov på något vis) på ca 165, funkade jättefint. Han har även ridit en arab på 165, ganska smäcker.
En granne har också ett halvblod, lite större. Lite längre bort bor en man med nordsvenskar.

Tror att det mesta kan passa. Sålänge det inte är någon jättetunn sak, och den är välmusklad så tror jag det går fint.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

A
Hästvård Jag har länge dragit mig för att starta denna tråden, men måste få lite tips. Jag har en travare på 18 år som har spatt. Han har haft...
Svar
13
· Visningar
2 004
Senast: Atalantha
·
F
Träning Jag har nog bestämt mig nu. Att efter jul ska jag nog ta och hitta ett ardenner föl och satsa på. Vi alla blir ju äldre, så min...
2
Svar
22
· Visningar
4 404
Senast: neferra
·
  • Låst
Träning Jag släppte ner den gamla tråden för den blev lite lång. Det var länge sen, jag drog igång den förra och det var 938 svar i den. Nu...
51 52 53
Svar
1 040
· Visningar
84 228
Senast: Ängslig
·
  • Låst
Träning Jag släppte ner den gamla tråden för den blev lite lång och sen var det länge sen någon skrev något riktigt nytt i den. Men så fort den...
46 47 48
Svar
940
· Visningar
117 392
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar