Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA RASER

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA R

skulle underlätta om du hade bilder, men vad jag tycker det låtersom så verkar du inte förstor för ngn av dem.

Sv: Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA R

På en viktbärande B-ponny så hade jag nog lagt absolut max på 60. Hellre under. Tycker att din vikt känns rätt lagom. Men sålänge personen väger under 60 så hade jag inte brytt mig så mycket om vikten, utan hellre sett till ålder, hur länge personen ridit och sånt som är mer avgörande.

På varmblodet hade jag nog lagt ca 70 kg. Svårt att veta vad du menar med smalt. Är det välmusklat så kan det alldeles säkert bära mer. Men har du en maxgräns på ca 70, dvs att du kan vara lite flexibel nåt kg, så lär du ju ändå hitta någon passande. 70 är väl ganska medel vikt, så det borde inte vara svårt att hitta någon under det.

Okej, tack :) Har hittat någon som vill bli medryttare på mina hästar, hon är 12 år, 165 lång och väger ungefär 60 kg..
Ponnyn är 125 hög och riktigt stark. kan försöka lägga in en bild..

http://moontje.bilddagboken.se/p/show.html?id=392048150&directlink=1

Senast ändrad av en moderator:

okej :) har tyvär inga bilder min dator = knäpp, den klarar inte av o ladda ner på internet :P

Nej då, du är inte för stor för dom!

Om jag förstår dig rätt ska ska du inte rida för att rida utan att som rida till den för din lillasyster, och det är ju ok ibland men inte för ofta efter som du oftast inte har någon balans då du rider så små hästar och för hästen, jag menar inte att du är för tung men lite på gränsen, sen så känner man ju om hästen inte tkr om att du rider den då ska man nog låta bli men om det inte bryr sig är det ju ingen större fara :)
Lycka till med hästen och det nya köpet :D

*KL*

vad tycker ni är maxvikt/längd för ett russ på 125 cm och 18 år, för "lättare" ridning? dvs, ut i skogen och kanske kortare, enkla dressyrpass?

tack för svaren till min förra fråga förresten, här är en bild på tjejen på lilla pållen: http://bilddagboken.se/p/frontpage.html#0 (ser ni inte bilden direkt, sök på lillakonvalj, och sen 17/7- första bilden) hon ser faktiskt inte alls så stor ut på hästen... (men får ändå hoppas att hon inte växer mer)

*KL*

vad tycker ni är maxvikt/längd för ett russ på 125 cm och 18 år, för "lättare" ridning? dvs, ut i skogen och kanske kortare, enkla dressyrpass?

tack för svaren till min förra fråga förresten, här är en bild på tjejen på lilla pållen: http://bilddagboken.se/p/frontpage.html#0 (ser ni inte bilden direkt, sök på lillakonvalj, och sen 17/7- första bilden) hon ser faktiskt inte alls så stor ut på hästen... (men får ändå hoppas att hon inte växer mer)

Du ska kopiera länken som står UNDER bilden :P annars funkar det inte :P

Sv: Behöver hjälp!

Nähä...allergisk mot såna eller? Ja ja, det är ju din ensak - men att med din längd och vikt rida en shettis är direkt olämpligt.

jag har hållit på med shettisar i hela mitt ridliv och de flesta välmusklade shettisar klarar 50 kg. längden är inte hela världen men att hoppa kan bli svårt för hästen med en lång ryttare. min lillasyster rider mestadels våran lilla shettis på ca 1 meter men när han blir hingstig får min andra lillasyster på ca. 47 kg och 160 cm lång rycka in och dresyrträna honom. hon har hoppat låga hinder med honom också. men som sagt är det bra att variera så att du kanske bara rider shettisen en gång i veckan 20 min och longera, tömköra, köra, träna agility osv. de andra dagarna.
shettisar bör ridas till lite av större och duktiga ryttare för att funka som barnhästar.

Sv: Behöver hjälp!

Jag rider en Welsh Mountain ponny på 119 cm i mankhöjd.
Jag är 12 år, 156 cm lång och väger 41 kg. Är jag för lång/väger för mycket?
Och vad är maxvikten på ponnyn skulle ni tro? Han är ganska välmusklad och vi kommer inte i obalans när jag rider eller så pga längd/vikt än sålänge.
Såhär ser det ut med mina ben, barbacka.

wuge21.jpg

Direktlänk: http://sv.tinypic.com/view.php?pic=wuge21&s=3

nej du är varken för lång eller för tung. jag skulle gissa att din häst klarar runt 50 kg. men du kommer nog att bli för lång innan du blir för tung.

KL

Har en C-ponny som jag skulle behöva rida in. Men jag tycker att jag är för tung=/

Väger nu 68 kg efter min graviditet (Fick barn för 2½ månad sedan) Vad tror ni? Jag är 164 cm lång och hon är maxad.
Jag har hängt helt på henne i ca 1 min. Och hon bryr sig inte alls.

28420812.jpg

28420819.jpg

28420815.jpg

(Sadeln hon har på sig används INTE vid inridning, utan bara invänjning av utrustningen)

Mig i jämförelse till hästen:
28405995.jpg

Jag undrar ungefär det samma som tidigare frågeställare.

Jag har hittat en underbar 2-åring. Idag 135 cm. Mycket halvblodstyp.
Jag skulle vilja köpa honom till min dotter men själv rida in, utbilda och tävla lite innan hon tar över honom.

Jag väger 60 kilo, kanske strax under. Är 170 cm lång. Blir jag för stor? Med tanke på regeln att ekipaget ska vara proportioneligt?

Letar egentligen efter en d-ponny men så snubblade jag över denna vackra ponny.

Vad tror ni? Gränsfall?

Jag skäms inte över att jag red henne, snarare är jag glad över att ha lärt känna denna shettis och så. Hon är (läs var) mycket viktbärande och har blivit riden sen 2 års ålder. Hon är uppfödd på ett stuteri som tänker på pysket och exteriören, och hästarna ser inte en människa förrän vid vintern när dom är 1½ år. Då sätts alla in i boxar med en människa som sitter och läser en bok och inte gör något mer. Tillslut tar nyfikenheten över och shettisen blir kompis med människor.
När ponnyn är 2 år, sätter sig denna människa på hästen och senast vid 3 år är den inkörd och inriden och helst tävlad.
Jag har själv en shettis från detta stuteriet, men då ägaren till stuteriet dog, vart min bara 6 månader innan han träffade en människa. Han och den här shettisen är dom allra bästa jag träffat!
Och jag har då hållt på mycket med just Shettisar.

Med detta ville jag säga att jag inte bara tänker på mig själv. Dessa shettisar är oerhört snälla och bra i psyket, och min shettis är nu 1 år och 9 månader, och säg vad ni vill åter igen, han rids av en tjej som väger 39 kg och är 163 cm, hon rider honom varje helg. Och jag har en minishettis på foder. Ägarna sade; "Rid in denna åt mig, så får ni ha han på foder".
När jag tog honom på foder var han endast 8 månader. Och på en sån liten häst sätter jag ALDRIG någon på. Nu är han dock 1½ och ridits 2 gånger. Vi ska dock vänta med honom, då vi känner att han inte är mogen för ridning än,
han förstår inte vad ryttare och bett är. Dock så tömkör, trickstränar och mycket mer med honom. Men ridningen väntar vi med och testar och ser varannan månad, så vi vet när han är mogen.

Jag vet vad jag sysslar med, tro det eller ej. Vänta bara, jag säger till när min shettis startar sin första trav eller dressyrtävling. Han är allt mycket bra musklad, och snart är vi ute på tävling, jag lovar!
Och ni kan säkert se oss på utställningar i sommar också! :D:banana:

hmm... ibland undrar jag var vi så kallade "hästmänniskor" är påväg.
Jag tycker att jag tom. skyndar lite för mycket med min shettis... Men detta är ju för f*n extremt!!

Min lilla flicka är tre år (född i feb. så snart 3½). Köpte henne i påskas och då var hon körd i vagn ca 10-15ggr. sen nov. förra året. Snäppet tidigt, enl. mig, men eftersom det inte varit ofta så är det mer "miljöträning".
När vi fick hem henne så släpptes hon i hage fram tills för 1½mån sen (självklart lite prommenader och följa med som handhäst endå), då vi "körde in" henne på nytt, och även en vän till mig har ridit lite, för att hon ska få känna på vad det är.
Denna kompis är ca 150cm lång och väger ca 45kg. Ingen vikt för lillan som är ganska färdig i kroppen, och en bra grundkondition och muskulatur. Dessutom så är hon nu ca 103cm...
MEN. Hon körs i vagn varannan - var tredje dag. och det är MAX 20min åt gången och mest skritt.. När hon blir riden, har det enstaka gånger blivit upp mot 40min, men det var när jag skrittade med ut i skogen (enbart skritt) med min häst (168cm) och tänkte inte på att rundan tar längre tid för en liten häst... :D
Den tar mig MAX 20min, men så skulle lillan stanna och titta på en liten damm, nägra livsfarliga stenar osv. oxå... :rofl:
Men jag tycker att detta är lagom för henne.. Dock så ska vi börja på körträningar varje söndag nu i slutet av august. Den varar i en timme, men jag bryter ju om hon skulle kännas trött, eller omotiverad.. Mest för miljöträning och för att JAG ska kunna ge henne en så bra start som möjligt.. hoppas på att kunna starta henne till våren i en lätt klass.. Men det återstår att se...

Såhär tycker jag att att man kan träna sina unga hästar oavsett ras!!

Hej! Hur mycket kan en B-ponny ta bara 1 gång?
Tack

beror på b-ponny. Skulle säga 45 kilo. Tycker att det är onödigt med för mycket massa på en liten ponny.

Håller med, 45 kilo är nog max. Förstår inte varför man ska upp på små hästar som man är förstora för!

Hej hej, är totalt ny här, och hoppas att jag kommit rätt hehe (A)
jag är 13 år, 14 om några dagar. Planerar på att köpa förhoppningsvis en ponny eller häst. Nu är det så att jag hittat en drömhäst på 154 cm, och jag undrar om jag är för liten.
Jag är 165, väger 47 kg.

Tack på förhand :D

*knapplån*

Hej
Jag undrar om jag är för stor för att rida D-Ponny? Är 170 lång och väger 55 kg. 24 år. Vad tycker ni? Tacksam för svar.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

A
Hästvård Jag har länge dragit mig för att starta denna tråden, men måste få lite tips. Jag har en travare på 18 år som har spatt. Han har haft...
Svar
13
· Visningar
2 004
Senast: Atalantha
·
F
Träning Jag har nog bestämt mig nu. Att efter jul ska jag nog ta och hitta ett ardenner föl och satsa på. Vi alla blir ju äldre, så min...
2
Svar
22
· Visningar
4 404
Senast: neferra
·
  • Låst
Träning Jag släppte ner den gamla tråden för den blev lite lång. Det var länge sen, jag drog igång den förra och det var 938 svar i den. Nu...
51 52 53
Svar
1 040
· Visningar
84 228
Senast: Ängslig
·
  • Låst
Träning Jag släppte ner den gamla tråden för den blev lite lång och sen var det länge sen någon skrev något riktigt nytt i den. Men så fort den...
46 47 48
Svar
940
· Visningar
117 389
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar