Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA RASER

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA R

*knapplån*

img_0464__47770173.jpg

Haha, sötnosen spanar in renarna som dök upp lite längre bort ;)

Hej ! Har postat i den här tråden innan men bestämde mig för att göra det igen. Då jag ett par gånger fått höra om hur lång jag är o vilken liten ponny jag rider.
Jag är ca. 1,65 lång, väger lite mer än 55 kg. Ponnyn är ca. 1,40.
Lite lång tycker jag nog att jag är. Men hur illa är det ?

Sv: Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA R

Inte alls illa, tycker det ser jättebra ut!

Jag brukar också få kommentaren att jag har en liten ponny, däremot är det aldrig någon som sagt att jag ser för stor ut. Jag tycker inte det själv heller faktiskt, har sett mig på film och bild och trodde att jag skulle se mycket större ut. Inte för att jag känner mig stor, men för att jag vet hur liten han är.
(Min kille är förresten 128 men väldigt grov. Och jag är 167)

Ooh, vilken tur ! :) Tack. Då kanske jag ändå törs rida henne med gott samvete även om det börjar pratas om att jag är lång. Förutsatt att jag inte börjar växa en massa ! :D

beror ju helt på om ponnyn är 110 eller 130 och vad den är för ras, hur den är tränad osv. 45kg är ju ingenting för en normal b-ponny på 130.

Naturligtvis beror det på hur stor hästen är, hur mycket musklad osv. Men jag står fortfarande fast vid att 45 kg är på gränsen till en maxad B-ponny. Iaf om man ska rida hästen ofta, det kanske går om det är någon enstaka gång men som sagt förstår jag fortfarande inte varför man ska rida en häst som man är på gränsen på.
Men vi tycker väl väldigt olika då ;)

Men gud :eek: Vad var det för shettis? 70 kg låter väldigt mycket för en shettis tycker jag, speciellt om det var en omusklad dessutom. Låter ju inte riktigt klokt.
Pratade en gång i tiden med några som födde upp shettisar och dom sa 60 kg som maxgräns på dom.

Red Shettis tills jag var kanske just över 160 och vikten vet jag inte men har alltid varit spinkig ^^ I slutet endast för att rida till, annars körde jag!

Hur stor häst är idealet för en ryttare på 158 cm och ca 43 kg, enligt era meningar? :)

Är jag för lång för denna "fining"?
mhditf.jpg

Han är en maxad d-ponny som egentligen är häst,men nedmätt till ponny. Ligger väl troligen på gränsen skulle jag tro.
Eftersom jag bara är 14år,så vill jag tävla ponny ett tag till & sedan ev klassa upp honom,eller börja tävla western med honom.
Han är inte min,men om det skulle bli tal om köp,skulle jag inte kunna rida honom för att "jag är för stor" då?

Också måste jag bara fråga en till sak.. Hur ser man på ett ekipage att ryttaren är för stor för hästen? Nu vill jag ha riktiga svar,inte bara "men det ser man ju"..

Jag har en B-ponnygosse(welsh mountain) på 4 år. Han är helt "grön". Jag har tömkört en del och nu rider jag honom. Jag är 164 lång och väger ca 60kg. Jag rider korta pass och har varit mkt noga med att sadeln ligger perfekt. Detär ju en omöjlighet att ge en b-ponny en bra utbildning om man låter barn rida in/ rida till dem? Det måste rimligtvis vara bättre att en kunnig, balanserad vuxen ger ponnyn en bra och tydlig utbildning? Självklart måste man känna efter, ha koll på hästen och märker man att hästen inte klarar tyngden...ja då får man tänka om?!:bump:

/Equinique

Till Italyme:
Själv tycker jag att det är helt okej som vuxen att rida b-ponny(helst welsh mountains). Jag red & även tävlade min ponny ifjol då jag vägde strax under 60kg & var inte riktigt 170cm lång. Nu är jag 172cm & väger lite drygt 60kg & rider honom fortfarande. Dock är han 17år & han har burit mig i 7års tid. Nu håller vi på att köra honom också :) & han har aldrig haft några problem med balansen eller liknande då jag ridit honom.

Det är bättre att en erfaren rider in ponnyn än att ett litet barn rider in den.
Själv tycker jag att du ska fortsätta tömköra,rida & göra andra saker med den för att ha "omväxlat" arbete. Eftersom den är bara 4år kanske det är gränsfall,men eftersom du verkar vara noga med att kolla så att den mår bra & så,tror väl inte jag att det ska vara någon större fara.

Hur lång är du ? :) Inte för att jag tycker att du ser förlång ut alls. Ser ganska lagomt ut :D

Okej vad bra :) Jag är 172cm.

Stor C eller liten D tror jag skulle vara det bästa

0e93c8a22cee0f6309dc87d4e1a3b22a6cedb5dcd48adbe3f559a6cc353e79bd.jpg

Tjena, Måste fråga, Är jag för lång eller för tung för min ponny?
Han är en maxad C, korsning Fjording/Welsh.

Jag är ca: 166cm lång och väger 47kg. Är jag för lång eller tung?
Har hört att det viskas i knutarna om att jag är för stor...

Nej inte alls! Du är varken för lång & absolut inte för tung för Ljublik! Både fjordningar & welshar är starka raser!

Jag tycker det har blivit så fjantiga "oskrivna regler" om att "du är för stor för din ponny/häst" -.-
Ofta är det så att "de" inte kan rida sina hästar för att de inte kan rama in de med benen eller ens sitta kvar då de bockar,för de sitter som "en fluga på en elefant" på sin häst!
Själv tycker jag att det är värre att en obalansera nybörjare på typ 90kg sätter sig upp på en d-ponny än då en balanserad,"lång",erfaren ryttare rider på samma häst.

Tänk om vi skulle åka till ett annat land där de kan rida upp till 2 vuxna personer på en åsna & säga;"Du är för stor för din åsna". Hur skulle det låta?! & de som rider islandshästar får ju nästan vara hur stora som helst & med benen ned till knäna på hästarna,för att det är en speciell ras! Men snälla nån,det är ju hästar det med!
Ex. förr i tiden,i wales. Där klättrade Welsh Mountains som bergsgetter med vuxna män på ryggen & nu får man max vara typ 130 för att inte "vara för stor" för sin ponny.. *Suckar* Har ni inte märkt själva hur det går då små barn ska försöka rida in a & b ponnyer? Det blir bara skit av allting! Nä,vart är det påväg?!

Det är ju annat om man ser att ponnyn/hästen lider,vinglar & ramlar omkull,flåsar som ett tok bara efter några steg & har svåra problem med rygg & ben. Men om ryttaren är välbalanserad så går det oftast bra!
I vintras fick jag rida till en shettis(red den i ca.30min) för att den hade börjat kasta av barn & sparka efter de,för att slippa arbeta! & jag är 172cm lång! DET såg väl lite konstigt ut,men hon bar mig utan problem!
Nä...Lägg av med "för stor" tjaffset nu! Huvudsaken att det känns bra!

Senast ändrad av en moderator:

Tack för detta säger jag bara!
Jag tycker själv inte direkt att jag ser så förbannat lång ut på honom, men om en massa folk säger det till en så blir man ju lätt lite fundersan. Men som sagt, Tack så hemskt mycket!

0e93c8a22cee0f6309dc87d4e1a3b22a6cedb5dcd48adbe3f559a6cc353e79bd.jpg

Tjena, Måste fråga, Är jag för lång eller för tung för min ponny?
Han är en maxad C, korsning Fjording/Welsh.

Jag är ca: 166cm lång och väger 47kg. Är jag för lång eller tung?
Har hört att det viskas i knutarna om att jag är för stor...

Jag red C-ponny då jag gick 2:an på gymnasiet, och en av dom var mkt ädlare än din! Arabkorsning och då var det ridinstruktörer som satt upp mig på henne! Din vikt är inga problem! Då var jag 168-169 lång och vägde väl iallafall 55 kg, nu kanske jag ligger på 57 kg och red och hoppade D-ponny för bara några månader sen!

Hejsan,,

Jag har nio hästar, här kommer följande vad jag har för max vikts gräns på dem. :)

Blir så irriterad på folk som säger att hästar klarar mer än vad de gör eller mindre än vad de gör.

Det kom en gång en tjej till mig och nästintill skällde ut mig och sa att jag absolut inte får sätta upp mer än 35kg på min shettis/welsh korsning. Irriterande tyckte jag.

Nu tänker jag att maxvikten inte är till ett hårt pass. Utan en runda ute i skogen på ungefär 40min.

Shettis, 85cm, 7år- max 40kg
Shettis, 95cm, 16år max 45kg (lite grövre)
Shettiskorsning 110cm, 8år- max 50kg (ganska grov för att vara så liten)
Shettis/Welsh 115cm, 9år- max 50kg
Welshmountain, 122cm, 13år- max 55kg
New forest, 140cm, 26år- max-60kg
New forest, 147cm, 27år- max 65kg
Varmblodstravare, 160cm, 8år- max 70kg
Varmblodstravare, 175cm, 13år- max 70kg.

Alla hästarna är regelbundet ridna och har bra kondition.

Och om mina båda gamlingar, 26 resp. 27 år, är de inga man måste pensionera på några år. :P De är båda pigga och glada och älskar att få följa med och rida ut. :)

Jag tycker att man märker om hästen inte gillar vikten, speciellt om man känner hästen.
Väger man lite mer råder man ju inte hästen tills den ramlar ihop av trötthet.
En duktig tränare sa en gång till mig, "man kan ju rida på hästen tills den blir trött i alla fall, inte längre"

Så, vad tycker ni? :) Är de ungefärliga riktlinjer i alla fall? :rofl:

Tror faktiskt de fyra sista du räknade upp klarar mer vikt, om de nu är tränade och bra kondition som du säger. Min åsikt.

Måste säga att jag tycker att ni är väldigt fina tillsammans! Inte bara det att du inte är för stor utan att de riktigt lyser om er :laugh:

Måste säga att jag tycker att ni är väldigt fina tillsammans! Inte bara det att du inte är för stor utan att de riktigt lyser om er :laugh:

Håller helt klart med! Som jag sa tidigare,huvudsaken är att det känns bra! Lyssna inte på de andra,de är säkert bara avundsjuka :crazy:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

A
Hästvård Jag har länge dragit mig för att starta denna tråden, men måste få lite tips. Jag har en travare på 18 år som har spatt. Han har haft...
Svar
13
· Visningar
2 004
Senast: Atalantha
·
F
Träning Jag har nog bestämt mig nu. Att efter jul ska jag nog ta och hitta ett ardenner föl och satsa på. Vi alla blir ju äldre, så min...
2
Svar
22
· Visningar
4 404
Senast: neferra
·
  • Låst
Träning Jag släppte ner den gamla tråden för den blev lite lång. Det var länge sen, jag drog igång den förra och det var 938 svar i den. Nu...
51 52 53
Svar
1 040
· Visningar
84 227
Senast: Ängslig
·
  • Låst
Träning Jag släppte ner den gamla tråden för den blev lite lång och sen var det länge sen någon skrev något riktigt nytt i den. Men så fort den...
46 47 48
Svar
940
· Visningar
117 386
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ny sits