Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA RASER

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA R

Är jag för lång för denna "fining"?
mhditf.jpg

Han är en maxad d-ponny som egentligen är häst,men nedmätt till ponny. Ligger väl troligen på gränsen skulle jag tro.
Eftersom jag bara är 14år,så vill jag tävla ponny ett tag till & sedan ev klassa upp honom,eller börja tävla western med honom.
Han är inte min,men om det skulle bli tal om köp,skulle jag inte kunna rida honom för att "jag är för stor" då?

Också måste jag bara fråga en till sak.. Hur ser man på ett ekipage att ryttaren är för stor för hästen? Nu vill jag ha riktiga svar,inte bara "men det ser man ju"..

*Putt*
:crazy:

Sv: Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA R

Finns det någon bra motivering?
Tja, när storleken på ryttaren stör hästen, tex genom att det påverkar balansen (för det gör det förr eller senare, även om man har bra balans) Jag som har en låg häst (väljer att skriva låg istället för liten, för liten är han inte:p) vet hur mycket det påverkar, ska jag tex huka mig för en gren i skogen och lutar mig lite åt ena hållet så tro sjutton att det blir en belastning för hästen. Jag har dessutom lite knas med min höft, så om jag står i lätt sits så måste jag hela tiden tänka på hur jag står annars lägger jag mer vikt i ena stigbygeln.

Sen kan det ju se illa ut med, även om det i själva verket inte är så farligt. Om man har jättelånga ben, men kort överkropp så kan man ju sitta helt ok, men är det då en häst med liten bröstkorg så ser benen ännu längre ut.

Och självklart, ser man en väldigt överviktig person på en väldigt liten nätt häst så är det ju ganska sjävlklart att man är för tung.

Är man van vid att rida och har koll på hur tungdlagen funkar så märker man när man är för stor och det är väl vjälvinsikten man använder på andra med. Om jag vet hur det känns att rida en häst som är si och så stor, så fattar jag ju att andra som har samma proportioner borde känna samma sak och att det då kan bli problem eller påverka hästen negativt.
Hoppas du förstod något. Man får använda egen erfarenhet ihop med sunt förnuft.;)

Hej hur mycket tar en B-ponny med bra konditon 1 lektion bara, med en balanserad ryttare? Tack för uppmärksamhet:)

Hur ser ponnyn ut? Liten/maxad, hur grov?
Annars om du kollar i tråden så har det varit uppe liknande frågor innan och då säger de flesta 45-50 kilo.

Om den är kraftigt byggd bara en lektion? Emiliis är min kompis så jag var med när hon skrev:)

Skulle gissa på att 50 kilo är en rätt bra gräns. Är den riktigt grov och i bra form så kanske 60. Många tillåter det mesta om det bara är en gång, men det beror ju på syftet tycker jag. Är det helt nödvändigt och det inte finns någon annan som kan göra det så kan det väl vara ok att sätta upp för tungt en kort stund. Men annars tycker jag det är rätt onödigt att sätta upp mer än man behöver och vet att hästen klarar av.

Får man fråga varför ni undrar, vad ska den tunga personen göra om man säger så? Alltså är det tillridning eller vanlig ridning? Vad kommer ni göra under lektionen, vilka gångarter ska ni rida i osv.

**knapplån**

Hej hej!

Jag funderar på att åka och provrida en valack, och tänkte innan jag bestämmer mig för huruvida jag borde åka eller inte, fråga lite om vad ni tror om storleken på mig respektive hästen.

Det är en sjuårig valack på ca 166 centimeter. Ett halvblod. Inte den äldre tyngre modellen, men inte heller den nyare lättare modellen med stort fullblodsinslag. Alltså typ normalgrov men ändå ganska maffig. Jag själv är ca 187 cm och väger 80+- ngt kilo, har vägt nedåt 75 förut och ska väl jobba mig nedåt igen, men iaf.

Tanken är att jag ska träna och tävla hästen främst i hoppning (i lättare klasser till att börja med, och sen får vi se hur långt det går) men även testa på lite dressyr och fälttävlan mest på skoj.
Har nog en ganska hyffsad sits och rider rätt balanserat (försöker inte klappa mig själv på axeln lr ngt, bara förklara).

Vad tror ni? Är jag för stor?
Tacksam för svar. :bow:

Mvh Weeazel

PS. Vet att det vore lättast att åka dit och bara se och känna hur det ser ut/känns, men med tanke på att jag inte har så mkt support hemifrån och har svårt att få ngn att åka och kolla på en häst med mig när den står bara en timme bort vill jag inte försöka få någon att åka 130 mil med mig bara för att känna att jag är en jätte där uppe på ryggen liksom. :) DS.

Senast ändrad:
Sv: Behöver hjälp!

<lånar tråden> :3
Jag brukar rida ett russ på 130 cm. Själv är jag 159 & har vikten inne. Tycker inte alls att det känns konstigt men...
Jag är fruktansvärt sugen på att köpa ett eget russ, maxat. Är det för långt så att det blir jobbigt för hästen? :s
Känns ju absolut inte det men vill höra andras åsikter...
Har ridit mindre hästar när jag var 13 & hade samma längd & var fetare då... xD så jag vet inte.

Tacksam för svar. ^^

Tycker inte du ser för stor ut.

Det blir lättare att avgöra om du kunde slänga in en bild, då ser vi hur russet är byggt och så ;)

annars brukar ju russ vara ganska starka och så, men blir du alldelses för lång är det varken bra för dig eller hästen.

just nu är du lagom för ett russ på 1.30 men frågan är hur mkt mer du kmr växa om du ska skaffa egen, kanske bättre o skaffa större så kan man ha glädje av sin ponny längre :)

tror du inte är för stor men beror ju helt på hur hästen ser ut svårt o säga. men min stora syster är ca 1.80 o red ett litet halvblod/fullblod på 1.56 m utan o se alldeles för stor ut (tävlade 110 - 120 med henne)

Tror faktiskt de fyra sista du räknade upp klarar mer vikt, om de nu är tränade och bra kondition som du säger. Min åsikt.

Tror du? Jag är så osäker på travarna, vet ju att de är framavlade för att dra och inte att bära, osv. Men vad tror ni? Hur mycket kan en travare i normal hull och kondition bära? Den ena av dem är också mycket kraftigare byggd än den andre och liknar mer ett halvblod.

De båda new forestarna är jag osäker på deras ålder, 26 o 27 år gamla, visst är de pigga och glada, men jag tänker på ryggen, de har ju levt i några år och är kanske utslitna?
Den som är 27år var hos sin förra ägare van vid att bära 75+ men jag menar, han är ju gammal. Han är den grovaste av dem båda och påminner mer om en mustang :P

Är också fundersam på vad en "normal travare" orkar i vikt. Ska KANSKE bli fodervärd till en sådan, har än så länge inte sett hästen så jag vet inte alls hur hög den är, muskler osv. Vet bara att den tävlat en hel del. Men jag skulle tro att den ser ut som travare gör mest! :)

Nej, du är alldeles för lång och på gränsen till för tung.

Satsa på tömkörning och körning istället. Försök hitta en medryttare till ponnyn, ngn som är i lagom storlek men kan lite mer än din lillasyster.

Personligen tkr jag inte att det är för tungt! Känner en som är iof väldigt kort men lite"grövre" (140 cm ca och drygt 40 kg) Rider, liten bponny... De tävlar, och det går bra för dom!

Jag har en shetlandsponny som är 98 cm hög om jag minns rätt. (eller så är det 96 cm, men det spelar inte så stor roll). Jag undrar om ni tror att jag på 45 kilo kan rida han trots att jag är lång (169 cm) för att bygga upp muskler eftersom lillasyster kanske vill tävla senare (hon är dock bara 6 år och lagom för han) Men eftersom inte hon klarar av ridningen riktigt fulländat, klarar han av mig och att jag rider han typ 2-3 gånger i veckan i hagen och kanske hoppar något hinder på typ 30 cm (han klarar av 100 cm i löshopp!) Jag kör ju han åxå självklart för att bygga upp muskler men då vi håller på att renovera vår rockard så måste jag ju kunna hålla han igång på något sätt. Så min fråga är alltså, kan jag på 45 kilo och 169 cm rida en shettis med normal-mycket muskler 2-3 gånger i veckan och hoppa några lååååga hinder? Eller anser ni det är för tungt? Jag har inte hållit på med shettisridning så länge så jag är inte så insatt, har mest ridit varmblod.

Och, bygger jag upp rejäla muskler med hjälp av ridning, löshopp och körning, tror ni att jag kan fortsätta rida honom regelbundet sedan?

Och om jag är på gränsen, vad kan man använda för att det inte ska bli lika jobbigt för han? Ska jag ex. rida barbacka, med sadel och stötdämpande pad OSV. Tipsa gärna!

och tack på förhand, jag vill ju så gärna kunna rida min älskling som är tokig i hoppning! (kan tyvärr inte få in bild på han, men kolla min presentation)

Nej, det är inget jag skulle rekomendera att göra. Tömkör hellre ponnyn men absolut INTE hoppa ponnyn uppsuttet!!:crazy: Hoppa hellre på töm.

kl

Tänkte hänga ut mig själv lite! :D Jag har ridit in och håller på att utbilda en B ponny på 130 cm. Jag själv är 172 cm lång och väger ca 57 kg. Min balans är bra så längden stör inte och vikten tar han utan problem. Jag har haft honom på tillridning över sommaren då jag ridit honom ca 5 dgr i veckan och det är inga problem alls. Innan det har han ståt i ca 8 månader och innan det red jag in honom. De som äger honomskulle fortsatt, men åkte av och kom aldrig upp igen. Allt som allt kan man väl nu räkna att han är riden i 3½ månad ungefär och det gå hur bra som hellst! Han är 5 år i år så han är väldigt sen. Jag tror att för många tror att sina ponnys klarar för lite! Nu vill jag inte att alla ska börja rida på försmåhästar, verkligen inte. Men rider man hästen i en bra balans och form så klarar de bra mkt mer än man tror :) Jag trodde jag skulle få massa elaka kommentarer om att jag är förlång och så men jag har inte fått en enda, visst har någon påpekat det, men verkligen inte på något elakt sätt. Vi har tillochmed hunnit ut på tävling och där har vi inte heller fått några kommentarer =)

Malin3.jpg

DSC_0271.jpg
IMG_2925.jpg

badacaddia758.jpg

Sixten150609133.jpg

kl
Jag tror att för många tror att sina ponnys klarar för lite! Nu vill jag inte att alla ska börja rida på försmåhästar, verkligen inte. Men rider man hästen i en bra balans och form så klarar de bra mkt mer än man tror :)

Håller med dig! :) Tycker inte att det såg så farligt ut heller :) Om du känner att det känns bra,så är det ju helt okej!

Visst, du är väl en aning för lång på ponnyn, men det ser inte ut att störa din polle. Du rider den i form och den bär upp dig bra trots att vara så smäcker. :D

Näe, inte det minsta :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

A
Hästvård Jag har länge dragit mig för att starta denna tråden, men måste få lite tips. Jag har en travare på 18 år som har spatt. Han har haft...
Svar
13
· Visningar
2 004
Senast: Atalantha
·
F
Träning Jag har nog bestämt mig nu. Att efter jul ska jag nog ta och hitta ett ardenner föl och satsa på. Vi alla blir ju äldre, så min...
2
Svar
22
· Visningar
4 404
Senast: neferra
·
  • Låst
Träning Jag släppte ner den gamla tråden för den blev lite lång. Det var länge sen, jag drog igång den förra och det var 938 svar i den. Nu...
51 52 53
Svar
1 040
· Visningar
84 227
Senast: Ängslig
·
  • Låst
Träning Jag släppte ner den gamla tråden för den blev lite lång och sen var det länge sen någon skrev något riktigt nytt i den. Men så fort den...
46 47 48
Svar
940
· Visningar
117 384
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar