Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA RASER

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA R

Ett halvblod borde klara det utan problem. Inte den klenaste typen av halvblod kanske, men de flesta.

Har ridit ihop med en man som hade ett lite grövre halvblod (dock inte supergrov på något vis) på ca 165, funkade jättefint. Han har även ridit en arab på 165, ganska smäcker.
En granne har också ett halvblod, lite större. Lite längre bort bor en man med nordsvenskar.

Tror att det mesta kan passa. Sålänge det inte är någon jättetunn sak, och den är välmusklad så tror jag det går fint.

Han säger OM han ska ha en häst så vill han inte ha en hög häst. Typp 150-155cm. Lite grövre nordsvenskar och ardenner borde kanske passa?

Sv: Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA R

Nu när jag sitter och läser detta får jag ågren! Är jag för stor/tjock för min medryttar fjordis?
Är ca 166 å väger ca 75 kilo. Hon är nog en relativt normalbygd 7 årig fjordis flicka, nu lite åt det tjocka hållet:P!

Jag sommarjobbar just nu i ett stall och en av mina många arbetsuppgifter är att motionera små tjocka ponnisar. 106, 123 och 128 cm höga. Igår var första dagen och då tog jag ut 123:an (russ/shettis dvs GROV ponny!) och skrittade barbacka en halvtimme med minstingen på släp. Den pyttelilla har jag självklart inga som helst avsikter att rida.

Sedan jobbade jag 128:an (viktbärande gatukorsning) en halvtimme i paddocken, alla gångarter, också barbacka.

Själv är jag 17 år, 162 cm lång och väger 57-58 kg och nu undrar jag:

- Kan jag överhuvudtaget rida på 123:an?
- 128:an har jag ridit i typ 7 år så jag känner henne väl och vet exakt hur hon rör sig, alltså är min balans BRA och jag lovar, jag vinglar inte. Kan jag rida korta intensiva träningspass på henne nån gång i veckan?
- Jag inbillar mig att det inte blir lika jobbigt för ponnyerna när jag rider barbacka då sadeln inte är med och ger någon extra vikt. Är detta sant eller bör jag rida med sadel? :)

Tack på förhand!

Tror säkert att det går att hitta någon grövre nordis eller liknande som bär bra. Men det viktigaste är ju inte att hästen är grov, utan att den är bra musklad och kan bära upp honom bra. En ardenner blir nog svårt att hitta i den storleken, de jag träffat har varit bamsar, vet knappt om det finns så små.
Men norsvensk eller fjording finns ju i de storlekarna och hittar du en med bra förutsättningar kan han säkert rida den utan problem. När vi var mindre red vi ju ofta två småskitar på grannens fjording, och det måste ju ha blivit iaf 80 kilo med oss två på. Det var inga som helst problem. Och det är ju lättare med en person på.

Finns ju många lite mindre och grova hästraser, där jag bor har de tinkerhästar för turridning och de är rejäla saker som bär en hel del vikt. Westernssadel, packning och en vuxen man. Och detta är fina hästar, så det är inget de skulle slänga upp om de var osäkra på om de klarade det. De är nog runt 155 skulle jag gissa.

Min hovis har ett ardennersto som är 147 cm ;) .

Oj då. Där ser man.

Edti: Kollade nu i en gammal bok där det står medelhöjd. Och den låg på 155-162. En så liten ardener har jag definitivt aldrig träffat. Är det bara häromkring vi har storvuxna ardennrar? En i stallet är en korsning av ardenner, men i det stallet är de högre än så och förra året var vi på utställning och där vågar jag nog säga att de flesta var större än 160.

Jag har alltid haft bilden av att ardennrar är så stora.

Senast ändrad:

Precis som nån nämde innan halvblod klarar det bra om de är rätt musklade. De flesta storhäst raser som är rätt musklade klarar det! Även fjordningar dock är mankhöjden kanske ett problem....

Du är absolut inte förtung, en fjording klarar att ridas regelbundet av personer som väger 90kg utan problem!

Senast ändrad:

Nej då inga problem. Montegränsen på b-ponny är 65kg och då ska det ju gå fort. Så 123:an klarar dig lätt!

Rid du med sadel om du känner för det, inga problem!

Rid på du! :)

Senast ändrad:

Då gäller det bara att bearbeta honom lite (gubben alltså), inför skaffa häst till honom. hehe :devil:

Vad bra! Men hon är inte värst rolig att rida så jag tror jag skippar det ändå xD
Håller mig till den "största" :)

Tack för svar! Blev lite orolig där ett tag! :D

En liten B-ponny som ska ridas in. Kan en 9 årig tjej på ca 35 kilo hjälpa till med det när min 6-åring fegar ur?

Absolut det kan en vuxen på 55kg också göra!

Tror du verkligen det?
Jag väger runt 57 men känns enormt mycket för stor.
Jag velar om jag kan rida in D-ponnyn själv...

Kanske så det blir när man ridit 170 cm höga halvblod i 15 år:D

härligt! Då behöver jag inte oroa mig. Vi (läs 6-åring) hängde på honom idag utan problem, så jag hoppas det går smidigt.

Ja då är själv 170 väger 50kg rider både c och b ponny regelbundet! Och rider även in ponnysar i den storleken utan problem!

Vad bra!
Då gäller det att hålla sig i trim tills D-ponnyn ska ridas in.
Jag är 173 lång så längden kan bli ett problem antar jag. Men då är min dotter 9 så hon kan göra en hel del själv.

*KL*

äger 3 pownisar tkr ni att jag är för stor för dem? :bump:

jag 1.61 och väger 50 kg kanske?

ponny 1 : 1.35 smäcker smäcker welsh fullblods korsning. 6 år o tävlas i hoppning av mig i unghäst klasser just nu LA+5, och LB dressyr

ponny 2 :love: (mitt stora kärlek): 143 8 år lite grövre connemara / travare (kallblodig) tävlas LA/msv dressyr, LB hoppning

ponny 3: 12 år 137 New Forest av grövre modell , tävlas i hoppning, dressyr o fälltävlan på LB-LA nivå

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

A
Hästvård Jag har länge dragit mig för att starta denna tråden, men måste få lite tips. Jag har en travare på 18 år som har spatt. Han har haft...
Svar
13
· Visningar
2 004
Senast: Atalantha
·
F
Träning Jag har nog bestämt mig nu. Att efter jul ska jag nog ta och hitta ett ardenner föl och satsa på. Vi alla blir ju äldre, så min...
2
Svar
22
· Visningar
4 404
Senast: neferra
·
  • Låst
Träning Jag släppte ner den gamla tråden för den blev lite lång. Det var länge sen, jag drog igång den förra och det var 938 svar i den. Nu...
51 52 53
Svar
1 040
· Visningar
84 228
Senast: Ängslig
·
  • Låst
Träning Jag släppte ner den gamla tråden för den blev lite lång och sen var det länge sen någon skrev något riktigt nytt i den. Men så fort den...
46 47 48
Svar
940
· Visningar
117 389
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar