Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA RASER

Status
Stängd för vidare inlägg.
Djurplågeri att rida liten ponny??

Jag har en ponny på 3år som jag ska börja rida in till hösten,

hon är en maxad B ponny, minns inte exakta mått, inte av så grov typ men inte för 'klen' heller.
Jag är 162cm och väger runt 53-54kg, max.

Min granne säger att hon tänker polisanmäla mig för djurplågeri om jag skulle börja rida något på henne, gäller endast inridning, inte någon vidareutbildning, mest eftersom jag har tänkt att ha henne som körponny m en tänkte det kan vara bra att hon i alla fall kan grunderna inom ridning när den dagen kommer att hon ska säljas.

Så min fråga är alltså, har hon rätt att polisanmäla mig? Är det verkligen djurplågeri??

Ifrågasätt inte ovesäntliga saker som varför hon ska ridas in nu, eller liknande utan håll er till ämnet.

Sv: Djurplågeri att rida liten ponny??

Om hon har rätt att anmäla dig för djurplågeri eller ej vet jag inte (och jag vet att det är frågan). Men om hon inte har rätt så tycker jag nästan hon borde ha det. Jag är några kilo tyngre än du och några centimeter längre och jag skulle aldrig få för mig att rida på en tre-årig b-ponny.

Om jag var du så skulle jag nog inte rida på ponnyn, men jag tycker inte att det var så värst att grannen kan polisanmäla dig. Men det är min åsikt :grin:

Jag tycker inte det är djurplågeri sålänge djuret verkligen plågas av att du rider på den! Är den en robust sak så varför inte? Sen är det ju lite med skänklar som kommer fel osv men just att rida en B-ponny vid din längd o vikt tkr jag inte är det minsta djurplågeri! Du får nog iof kolla så att hästen inte tar ngn skada av det!

Sen är det väl iof svårt att hitta ngn mindre ryttare, som kan rida in en 3 årig häst också :/

// Louise

Senast ändrad:

Jag tror knappast hästen tar skada av din längd/vikt. Men då det är en oinriden unghäst är det nog bäst att se till att du stärker hennes muskler med hjälp av te.x tömkörning innan du sitter upp.

Tycker nog att det var i tyngsta laget, speciellt med tanke på att hästen är så ung och troligtvis inte så jättestark. Jag hade verkligen övervägt att vänta med det eller leta efter någon lättare person som kan hjälpa dig. Är det "bara" inridning och inte vidareutbildning så går det ju att ta hjälp av en duktig mindre person med dig bredvid på marken.
Så har en kompis till mig gjort med sina ponnys och de är väldigt fina allihop. Så visst funkar det.
Om du ändå "måste" rida själv så kanse du kan vänta lite med det tills ponnyn är ordentligt tränad och har bra muskler. Så att det blir så enkelt för ponnyn som möjligt.

Hej. Jag tycker inte att grannen har rätt att polisanmäla.
Sen tycker jag att du ska tömköra, köra och longera ponnyn så att den stärker sig innan du börjar rida. Om du ska ha ponnyn som körponny så gör det ju inget att den är 4 när den rids in. Den kommer ha musklat sig mer och växt till sig mer.
Lycka till

Grannen har rätt att anmäla dig. Den rätten har alla. Om det sedan blir något utav det är en annan femma.

Tror nog faktiskt att du är lite i största laget för ponnyn. Finsn det inte någon annan liten duktig ponnytjej du kan hyra in för ridningen?

Sv: Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA R

Är jag för stor för min welshmountain ponny? Hon är ca 118 cm i mankhöjd, Jag är 155 cm lång och väger ca 43 kg. Är jag för stor?

Här är bild på när jag galopperar med dressyr stigläder.
28012283.jpg

Du kanske är lite lång men knappast för tung för din pålle. Finns många långa män som rider isisar utan att någon reagerar på det. Dessutom väger dom nog nästan dubbelt så mkt som dig. Så rid du på med gott samvete:)

Håller med. Kör pållen ett par år först sen kan du rida in.

Grannen har rätt att anmäla dig. Den rätten har alla. Om det sedan blir något utav det är en annan femma.

Tror nog faktiskt att du är lite i största laget för ponnyn. Finsn det inte någon annan liten duktig ponnytjej du kan hyra in för ridningen?

Håller med!
Jag tycker TS är för stor för ponnyn, särskilt eftersom den är oinriden!!
:mad:

Hade den vart inriden, musklad osv så hade det nog inte skadat med lite kortare turer, men som det är nu säger jag Nej!

hej.Tycker att det här med vikthysteri är lite överdrivet.Din vikt ska inte vara någe större problem.Ta det lugnt ara med mycket skritt i början och inte för långa pass.Red sjv b-ponny welsh tills jag var 18 med 157 i längd ocg 55 kg.Den ponnyn red jag i 6 år och han var kärnfrisk.

Med tanke på att ponnyn är så ung ska du nog vara försiktig. Det hade varit skillnad om det var en musklad, fullvuxen ponny. Nu tycker nog jag att du är väl tung.

kl

Ca 50 kilos ryttarvikt torde inte vara något större problem för en maxad b-ponny även om det är en unghäst som ska ridas in.

I början rider man ju i lugnt tempo och I KORTA arbetspass om kanske 10-15 minuter.

Jag har en kompis som är vuxen och i den längden och vikten och som har ridit in dussintals b och c ponnyer bla de egna barnens ponnyer och det har gått bra utan men för ponnyerna alls.

Jag vägde ca 10 kg mer när jag red in min c-ponny (125 cm) som treåring för ca 25 år sedan. Den ponnyn blev 27 1/2 år gammal och hade aldrig problem med rygg eller rörelseapparat. Dessutom reds han av mig hela tiden även senare när jag var över 18 och dessutom vägde mera.

Allting beror ju också på HUR man rider och HUR man arbetar för att stärka upp ponnysn muskulatur och ligament.

/KT

Senast ändrad:
Sv: Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA R

Bara för att någon annan är lång på sin häst/ponny rättfärdigar det inte att man gör samma sak själv! :mad:

Jag har en ponny på 3år som jag ska börja rida in till hösten,

hon är en maxad B ponny, minns inte exakta mått, inte av så grov typ men inte för 'klen' heller.
Jag är 162cm och väger runt 53-54kg, max.

Min granne säger att hon tänker polisanmäla mig för djurplågeri om jag skulle börja rida något på henne, gäller endast inridning, inte någon vidareutbildning, mest eftersom jag har tänkt att ha henne som körponny m en tänkte det kan vara bra att hon i alla fall kan grunderna inom ridning när den dagen kommer att hon ska säljas.

Så min fråga är alltså, har hon rätt att polisanmäla mig? Är det verkligen djurplågeri??

Ifrågasätt inte ovesäntliga saker som varför hon ska ridas in nu, eller liknande utan håll er till ämnet.
Tycker inte alls att det är någon fara, som en sa här i slutet. Min dotter är ca 156 väger 48 kg och har en russhingst som är 3 år nu och honom började hon sitta på förra året, på hösten. Bara så han fick känna vikt på sig. Skrittade lite. Det gick helbra. Han kördes in förra våren och har körts sedan dess. Nu tar hon turer i skogen lite grann. INGA problem alls. Älskar att få en allsidig träning sas. Däremot kan man ju "diskutera" hur propertiornerligt ut men det var ju inte frågan. Utan om ponnyn klarade av det.:D

Sedan kan hon anmäla men hur långt hon kommer med det kan inte jag säga. Kan bara vara hot behöver inte ligga så mkt i det.
Sålänge du känner att ponnyn är med på noterna och tycker det är intressant o kul så go for it. Det handlar ju bara om att "sitta in" sas, och få henne att fatta vad det handlar om.

Nej håller med! Welshkorsningen på ridskolan har en viktgräns på 35 kg, visserligen är han nån cm mindre men ja!

Svårt att se för man ser ju inte hela ryttaren, men jag tycker nog att ryttaren är lite stor! Men oehöst svårt att se så säger inte för mkt;)

Du kanske är lite lång men knappast för tung för din pålle. Finns många långa män som rider isisar utan att någon reagerar på det. Dessutom väger dom nog nästan dubbelt så mkt som dig. Så rid du på med gott samvete:)

Ja, för den där hästen är ju byggd och tränad precis som de islänningarna som klarar av en vuxen man (och det är långt ifrån alla islänningar enligt mig).

Och sen som föregående talare sa: Det är inte ok att göra en sak bara för att andra gör det. Om man vänder på det (och gör det lite grövre med kanske, det är inte så många som är så råa) är det ok att misshandla sin fru? Det händer varje överallt och det jag kan med lätthet säga att det är fler män som slår sin fru än rider på en liten häst :cool:
Är det också ok då, bara för att många gör det? Både frun och hästen far ju illa. (jag säger inte att det är samma sak, bara att det är samma tänk bakom)

Edit: Menade inte att ryttaren på bilden är alldeles galet för tung och klassas som misshandlare. Detta var endast riktat till det konstiga argumentet i svaret!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

A
Hästvård Jag har länge dragit mig för att starta denna tråden, men måste få lite tips. Jag har en travare på 18 år som har spatt. Han har haft...
Svar
13
· Visningar
2 004
Senast: Atalantha
·
F
Träning Jag har nog bestämt mig nu. Att efter jul ska jag nog ta och hitta ett ardenner föl och satsa på. Vi alla blir ju äldre, så min...
2
Svar
22
· Visningar
4 404
Senast: neferra
·
  • Låst
Träning Jag släppte ner den gamla tråden för den blev lite lång. Det var länge sen, jag drog igång den förra och det var 938 svar i den. Nu...
51 52 53
Svar
1 040
· Visningar
84 228
Senast: Ängslig
·
  • Låst
Träning Jag släppte ner den gamla tråden för den blev lite lång och sen var det länge sen någon skrev något riktigt nytt i den. Men så fort den...
46 47 48
Svar
940
· Visningar
117 392
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar