Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA RASER

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA R

Visst är du lagom. Du är nästan lika lång som mig o ja är absolut inte för lång för en maxad C-ponny.. Så du kan vara lugn, rid på du! Ni passar säkert jättebra ihop. :)

Sv: Behöver hjälp!

Men hallå, det är väl vikten som spelar roll ? Eller, är det plågsamt för hästen om hon är lång men inte tung ? Jag har ingen personlig åsikt om du ska göra det eller ej, men andras svar förvånar mig ofta..

Sv: Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA R

Om man är lång så blir det ju lite hävstångseffekt om det blir vingligt. Så därför kan det bli värre och ja, tyngre för en häst att bära upp en lång person på 60 kg än en kort person som väger lika mycket, om den långa svajar lite. Det kan även vara svårare att hitta balansen om man är för lång på en liten häst, det kan vara svårare att få stöd och har man då inte helt balanserad i sin sits så kan det bli jobbigt.

Ju längre bort något kommer från dig, desto tyngre blir det ju, och om man då inte har tyngdpunkten mitt i sadeln, utan kommer lite snett eller svajar lite med överlivet så måste hästen parara för att behålla sin balans.

Så på ett sätt är det minst lika viktigt med längden, men allt är ju relativt!

Vad tycker ni om att en tjej på 162cm och 55kg rider in (inte vidareutbildar utan bara inridningen!!) en B ponni, nära c ponny, men väldigt nätt i typen, en welsh korsning?

Longering är redan påbörjad och ska påbörja tömkörning så när hon börjat bygga upp kroppen mer och mognat. (alltså fram mot hösten, nästa vår) så tänkte jag påbörja inridning. (inridning för mig= kunna bära ryttare i skritt och trav både på ridplan och ute, styrbar, inte någon mer vidareutbildning är det prat om alltså.

Men våran granne har nu sagt att hon tänker anmäla ägaren till hästen (jag bara rår om hästen eftersom ägaren är gammal och inte klarar det, ifrågasätt inte varför hon har hästen, det är hennes privata ensak, jag är bara glad att jag har en häst att pyssla med!) eftersom hon säger att jag är för tung och för lång för hästen och det är djurplågeri om jag skulle rida in henne. Vad tycker ni??

Jag är 2 cm längre än dej och väger lika mkt och jag skulle inte få för mej att sätta mej på en stor B-ponny. Tycker egentligen att jag är för stor för C också och rider därför helst D-ponnyer som jag tycker att jag är lagom till.
Men det är bara min åsikt ;)

Jag är längre än du, 167-168 och väger 49kg. Jag rider en welshponny på 130cm utan problem. Jag har skrivit om henne tidigare i tråden. Å andra sidan var jag mindre när jag började rida henne så hon har ju kunnat vänja sig vid min vikt/längd stegvis och därför är det inget problem för oss med vinglighet osv. Men det viktigaste är att du känner efter om ponnyn har problem att bära upp dig, har hon det så är det kanske bäst att du sköter markarbetet och att någon annan sköter inridningen. :)

nu känns det bättre :p

Ny ponny, storlek o så :P

Jag är 14 år och 166 cm lång(väger ca 50 kg) och ska köpa en ny ponny.
Jag kommer troligtvis inte växa så mkt mer.

Jag har hittat en D-ponny som är ca 145-146 cm hög.
Tror ni den är bra i höjd?
jag vill tävla hopning i rätt höga klasser.

Tack för hjälp :banana:

Sv: Ny ponny, storlek o så :P

Den ponnyn funkar nog bra;D
Men, skulle funka alldeles utmärkt med en lite större häst med.
Det är olika beroende på hur man rider, hur välmusklad hästen är, kraftighet m.m
Känns det bra tkr jag du ska köra på det, inga problem!

de är ju jätte svårt att svara på de beror ju på hur grov den är osv.... prova och se hur de känns!

Vad tror ni om att jag på ca 70 kg ska rida en maxad d-ponny? Klarar han av mig utan att det blir för mycket belastning? Jag är inte den mest balanserade i sadeln. Jah kommer att rida i skogen.

(Jag försöker ignorera att jag är 181 cm lång och att det nog inte ser så bra ut estetiskt sett..)

Tacksam för tankar.

inlagt19-04-09022.jpg

Senast ändrad av en moderator:

själv är jag 14 år ca 160 och väger runt 45. jag har en D-ponny som är 146 och för mig tycker jag att de känns som en lagom höjd :) men han är dock lite grov. jag tror att de kommer bli bra :) men du får väll prova dig fram och känna vad som passar just dig. sen i övrigt så spelar de inte så stor roll över hur hästen är bygg om den är smäcker eller grov. bara den kan sin sak. lycka till :)

Men hur smäcker än ponnyn är så lär den ju klara av en 14åring på 50kg. Vilken D-ponny skulle inte klara av det? ;) Så länge den inte är vanvårdad och ser ut som ett vandrande skelett då.

TS: Kör på den ponnyn om det känns rätt! :) Du är absolut inte för stor.

Klart det funkar! Rider själv en kraftig connemarakille på 145,1 cm och jag är själv över 170 cm lång. (ca172 cm) och väger 51 kg. Funkar utmärkt! :D

Du kan absolut satsa på den hästen!

När jag var på hästmarknaden för ca 1½ år sedan provred jag en Sv Ridponny på 148,0 cm som bar upp långa ryttare väldigt bra. Jag var 176 och vägde knappa 60 kg.

Hästar är inte gjorda av porslin! 75 kg brukar vi sätta som maxvikt (med utrustning) på stora d-ponnier.

Sadel ligger lite långt fram, gled som tusan. Alltså, häst 148, jag 176...
Photo_48335_631125.jpg

Vad tror ni om att jag på ca 70 kg ska rida en maxad d-ponny? Klarar han av mig utan att det blir för mycket belastning? Jag är inte den mest balanserade i sadeln. Jah kommer att rida i skogen.

(Jag försöker ignorera att jag är 181 cm lång och att det nog inte ser så bra ut estetiskt sett..)

Tacksam för tankar.

inlagt19-04-09022.jpg

Om man är lång och ska rida ponnyer är de viktigt att ha balans. Jag red en ponny på 144 cm och kände mig inte alls för stor trots mina 178 cm då jag har en god grundbalans när jag rider. Men prova dig fram!

okej. Tack för svaret. jo, balansen är den jag ska koncentrera mig på att bli bättre på från början. Har precis fått hem ponnyn på foder och ska rida för första gången idag så jag får se hur det känns. Tänkte rida utan sadel så det blir inte mycket extra vikt för honom..

De kommer säkert gå jättebra! Ponnyer är starkare än vad man tror. :D Den på bilden, för jag antar att det inte var den vita (:D), ser ut att ha en kraftig benstomme.

Ta det lite lugnt i början bara så h*n hinner vänja sig vid din vikt och längd.

Lycka till! :bump:

En passande sadel fördelar vikten på större yta och tar bort trycket från ryggraden. Då är det bättre att hästen får klara de få extrakilona en sadel väger tycker jag. :)

Jag fick med en gammal stubben hoppsadel till honom men jag känner att jag har svårt för balans i en hoppsadel. Man kommer så högt upp från ryggen. Föredrar hellre dressyrsadlar även om jag inte kan dressyra...Funderade på att använda barbackagjord idag med vojlock under...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

A
Hästvård Jag har länge dragit mig för att starta denna tråden, men måste få lite tips. Jag har en travare på 18 år som har spatt. Han har haft...
Svar
13
· Visningar
2 004
Senast: Atalantha
·
F
Träning Jag har nog bestämt mig nu. Att efter jul ska jag nog ta och hitta ett ardenner föl och satsa på. Vi alla blir ju äldre, så min...
2
Svar
22
· Visningar
4 404
Senast: neferra
·
  • Låst
Träning Jag släppte ner den gamla tråden för den blev lite lång. Det var länge sen, jag drog igång den förra och det var 938 svar i den. Nu...
51 52 53
Svar
1 040
· Visningar
84 228
Senast: Ängslig
·
  • Låst
Träning Jag släppte ner den gamla tråden för den blev lite lång och sen var det länge sen någon skrev något riktigt nytt i den. Men så fort den...
46 47 48
Svar
940
· Visningar
117 394
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar