Hon är (läs var) mycket viktbärande och har blivit riden sen 2 års ålder.
Idioti!!
Hon är uppfödd på ett stuteri som tänker på pysket och exteriören, och hästarna ser inte en människa förrän vid vintern när dom är 1½ år. Då sätts alla in i boxar med en människa som sitter och läser en bok och inte gör något mer. Tillslut tar nyfikenheten över och shettisen blir kompis med människor.
När ponnyn är 2 år, sätter sig denna människa på hästen och senast vid 3 år är den inkörd och inriden och helst tävlad.
Återigen idioti!! De växer sakta och ska inte ridas in så tidigt och knappast vara tävlade vid den åldern. Resten var bara patetiskt.
Med detta ville jag säga att jag inte bara tänker på mig själv. Dessa shettisar är oerhört snälla och bra i psyket, och min shettis är nu 1 år och 9 månader, och säg vad ni vill åter igen, han rids av en tjej som väger 39 kg och är 163 cm, hon rider honom varje helg. Och jag har en minishettis på foder. Ägarna sade; "Rid in denna åt mig, så får ni ha han på foder".
När jag tog honom på foder var han endast 8 månader. Och på en sån liten häst sätter jag ALDRIG någon på. Nu är han dock 1½ och ridits 2 gånger.
Är ni helt blåsta!? Vi ska dock vänta med honom, då vi känner att han inte är mogen för ridning än,
han förstår inte vad ryttare och bett är. Dock så tömkör, trickstränar och mycket mer med honom. Men ridningen väntar vi med och testar och ser varannan månad, så vi vet när han är mogen.
Jag vet vad jag sysslar med, tro det eller ej. Vänta bara, jag säger till när min shettis startar sin första trav eller dressyrtävling. Han är allt mycket bra musklad, och snart är vi ute på tävling, jag lovar!
Och ni kan säkert se oss på utställningar i sommar också!