Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA RASER

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA R

1 år o 9 månader? blev inriden (läs: utsliten) som 2 åring? 70kg på en shettis som knappt rids?!?
JAG BLIR MÖRKRÄDD!! hur korkad får man bli?! :crazy::mad::devil: ursäkta men jag blir tvärförbannad på sånthär idioti!
om nu ägaren missköter sin häst ska det ANMÄLAS! inte göra saken värre genom att rida den! speciellt inte med den vikten! 45kg skulle den kanske klara men du väger bra mycket mer än så!
hitta en större häst om du ska rida! fast för hästarnas skull hoppas jag du låter bli att rida innan du lärt dig mer teoretiskt!

o detta:
han endast 8 månader. Och på en sån liten häst sätter jag ALDRIG någon på. Nu är han dock 1½ och ridits 2 gånger. Vi ska dock vänta med honom, då vi känner att han inte är mogen för ridning än,
han förstår inte vad ryttare och bett är. Dock så tömkör, trickstränar och mycket mer med honom. Men ridningen väntar vi med och testar och ser varannan månad, så vi vet när han är moge

du sätter dig o rider på en häst som inte är mogen för det o dessutom inte ens grundhanterad! och att du dessutom inte verkar FATTA att du gör FEL och något som är helt jäkla idiotiskt, det skrämmer mig ännumer :mad:
herrej...
//skogstokig l_v
ps. jag hoppas att detta är ett idiotiskt skämt, är du på riktigt o jag visste vem du var skulle du åka dit så det smäller om det!

Senast ändrad:
Sv: vikt och längd!

Ja men är det verkligen det bästa för hästen att sätta upp en tyngre ryttare, för att hon antagligen klarar det?
Min ponny är välmusklad och rejäl men inte sätter jag upp ryttare som är tunga bara för att hon är det.
Jag vill se hennes och andra hästars bästa framför vad människor vill. Är man tung så är man.

Sv: Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA R

Ja, det tror jag. Jag var 163 cm och vägde runt 70 kg när jag red en shettis sist, och det var då min sköthäst, hon var helt omusklad från början, men när jag flyttade, så var hon i så bra kondition hon kunde :laugh:

För att tillägga, så står hon bara i en hage, och ingen annan än ägaren får röra den stackars lilla ponnyn :crazy: Har ständig kontakt med shettisen skötare, som inte längre är hennes skötare, eftersom att hon inte får rörra den :o

-jag är kortare än dig(3cm) och väger typ 63kg och skulle aldrig sätta mig på något mindre än en c-ponny. fastän jag längd mässigt skulle kunna sitta på en b-ponny, men skulle inte göra det pga vikten plus att jag hellre rider storhäst.

Jag blir sjuk av ditt inlägg. Jag skulle bara vilja sätta mig och kräkas. Hoppas verkligen att detta bara var ett ironiskt inlägg som jag inte förstod.

By the way, det rekomenderas att shettisar inte påbörjas inridning förän vid 5 års ålder, pga deras sena kroppsutveckling. Med andra ord är du nog inte så smart som du påstår...

Amen!:bow:

5år och max 50kg!

Vi har en liten söt shettisflicka som föddes i sommras. Det enda vi gjort med henne som förberedelse inför framtida träning är att lägga en tom hösäck på ryggen. Avancerat? Nej. Men hon lär säkert vara redo för ridning när den tiden kommer, och hon kommer förhoppningsvis hålla bra också.

Antar att även detta var riktad mot mig... ;)

Jag skäms inte över att jag red henne, snarare är jag glad över att ha lärt känna denna shettis och så. Hon är (läs var) mycket viktbärande och har blivit riden sen 2 års ålder. Hon är uppfödd på ett stuteri som tänker på pysket och exteriören, och hästarna ser inte en människa förrän vid vintern när dom är 1½ år. Då sätts alla in i boxar med en människa som sitter och läser en bok och inte gör något mer. Tillslut tar nyfikenheten över och shettisen blir kompis med människor.
När ponnyn är 2 år, sätter sig denna människa på hästen och senast vid 3 år är den inkörd och inriden och helst tävlad.
Jag har själv en shettis från detta stuteriet, men då ägaren till stuteriet dog, vart min bara 6 månader innan han träffade en människa. Han och den här shettisen är dom allra bästa jag träffat!
Och jag har då hållt på mycket med just Shettisar.

Med detta ville jag säga att jag inte bara tänker på mig själv. Dessa shettisar är oerhört snälla och bra i psyket, och min shettis är nu 1 år och 9 månader, och säg vad ni vill åter igen, han rids av en tjej som väger 39 kg och är 163 cm, hon rider honom varje helg. Och jag har en minishettis på foder. Ägarna sade; "Rid in denna åt mig, så får ni ha han på foder".
När jag tog honom på foder var han endast 8 månader. Och på en sån liten häst sätter jag ALDRIG någon på. Nu är han dock 1½ och ridits 2 gånger. Vi ska dock vänta med honom, då vi känner att han inte är mogen för ridning än,
han förstår inte vad ryttare och bett är. Dock så tömkör, trickstränar och mycket mer med honom. Men ridningen väntar vi med och testar och ser varannan månad, så vi vet när han är mogen.

Jag vet vad jag sysslar med, tro det eller ej. Vänta bara, jag säger till när min shettis startar sin första trav eller dressyrtävling. Han är allt mycket bra musklad, och snart är vi ute på tävling, jag lovar!
Och ni kan säkert se oss på utställningar i sommar också! :D:banana:

Så här dum kan man väl ändå inte vara!!
Är du sann eller:mad:

Känns som om det inte stämmer här riktigt......
Med tanke på att du går i skolan så bör du ha involverade föräldrar.
Speciellt när du pratar tävlingar och utställningar.
Om man har som intresse att ställa ut sin häst/ tävla så bör man som målsman vara mån om att inte skämmas ögonen ur sig när man visar upp sig offentligt. Om hissen går hela vägen upp alltså, vill säga....

Därför så väljer jag nog att tro att du är en riktig liten påhittig tjej som sitter och fabulerar. Lever i en drömvärld och tycket om att få reaktioner och uppmärksamhet på det du skriver....

/J.

Senast ändrad av en moderator:

:bow::bow::bow: jag hoppas för "ponnyns" skull om inte annat att hon har livlig fantasi :grin:

Ohohoho!

Jag tror inte att denna tjej skulle göra så.
Jag känner henne och ponnyn väl.

Men visst ääääslkar hon att få uppmärksamhet, jag kommer nog få fan för att jag skriver nu..

Men jag är med henne ooofta, jag är medryttare på hennes varmlod, och visst är hon väl lite egen, men ngt sånt skulle hon nog aldriig göra.
Hennes mamma är mycket insatt i ponnyns uppväxt, och skulle aldrig tillåta något sånt här.

Och jag ska från och med den 19 dec ha honom på foder, så oroa er inte. Om han rids nu, kommer han inte göra det på iaf ett år, för jag ska han ett år, och jag sätter INTE upp någon på den ponnyns rygg än :crazy:

Jag ska prata med henne om det här :devil:

Så du menar att hon hittat på?

Du tror inte att vi "gamla bukare" tycker att det är lite konstigt att det helt plötsligt kommer en NY användare och försvarar den här personen?
Har hänt förr och då har dne nya användaren varit samma person som den försvarat...

men det behöver ju inte vara så nu för det.:laugh:

jag har en KÄNSLA av att du är samma person, ursäkta men det känns så. jag hoppas jag har fel.

Så du menar att hon hittat på?

Du tror inte att vi "gamla bukare" tycker att det är lite konstigt att det helt plötsligt kommer en NY användare och försvarar den här personen?
Har hänt förr och då har dne nya användaren varit samma person som den försvarat...

men det behöver ju inte vara så nu för det.:laugh:

Jo, jag förstår att det brukar vara så :crazy: Men sanningen är precis det som jag skrev, jag tror alltså att hon har hittat på det, elr så är hon galen, och då tycker jag inte att hon borde ha häst.

Så du är medryttare på hennes varmblod men kallar den för din egen? För det har du gjort i en annan tråd.
eller har du ett eget varmblod också samtidgt som du är medryttare på ett annat varmblod?

Ja, jag har egen häst också.
Jag rider hennes vbl typ 1-2 gånger i veckan, så jag rider min egen mer såklart. ;)

hej ja har en fråga ang vikt på mina hästar!! vad tror ni ett:

Halvblod/Knabstruper. 1.54 inte klen men inte super grov heller!! ung!!!
men går lätt i form med rätt ryttare!!!

Varmblod 9 år ca1.60 ganska grov för att vara varmblod. går också lätt i form och arbetar bra!!

skulle vilja veta vad dom kan bära både längd och vikt mässigt!! just nu är inte den lilla igång men ska sättas igång men ja vill ha svaret utifrån när dom e musklade ordenkligt!!!

tack på förhand!!!:)

Fick inge bra svar sist!! så ja lägger in den igen och hoppas på flera åsikter!!

Jag rider en ponny som är 1,36cm i mkh. Jag är 1,54cm lång och väger 39 kg. Är jag förstor/förlång åt ponnyn? Jag är 14 år och kommer inte växa så jättemycket till..

MVH =))

Nej, jag tycker inte att du är för tung. För lång är ju svårt att säga säkert när man inte kan se er ihop, men det låter inte för långt. Så om du inte känner dig lång så är du säkert inte det heller.

Sen ska man inte alltid lite på hur lång man kommer bli. När jag var 13-14 så var ju väl runt 155, då sa de att jag skulle vara glad om jag blev över 160. I bästa fall kunde jag väl bli 162. Men idag är jag 167,5!!
Så man ska inte lite på de där prognoserna, det är inte alltid de stämmer, men ibland.:p

Jag rider en ponny som är 1,36cm i mkh. Jag är 1,54cm lång och väger 39 kg. Är jag förstor/förlång åt ponnyn? Jag är 14 år och kommer inte växa så jättemycket till..

MVH =))

Nej det låter bra. Jag är typ 162-163cm och min ponny ca 137cm.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

A
Hästvård Jag har länge dragit mig för att starta denna tråden, men måste få lite tips. Jag har en travare på 18 år som har spatt. Han har haft...
Svar
13
· Visningar
2 004
Senast: Atalantha
·
F
Träning Jag har nog bestämt mig nu. Att efter jul ska jag nog ta och hitta ett ardenner föl och satsa på. Vi alla blir ju äldre, så min...
2
Svar
22
· Visningar
4 404
Senast: neferra
·
  • Låst
Träning Jag släppte ner den gamla tråden för den blev lite lång. Det var länge sen, jag drog igång den förra och det var 938 svar i den. Nu...
51 52 53
Svar
1 040
· Visningar
84 227
Senast: Ängslig
·
  • Låst
Träning Jag släppte ner den gamla tråden för den blev lite lång och sen var det länge sen någon skrev något riktigt nytt i den. Men så fort den...
46 47 48
Svar
940
· Visningar
117 384
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar