Sv: Längd- och vikttråd
Jämför med bilden? För det ser ju bra ut, det kan du ha som referensram. Medryttaren behöver ju inte vara exakt likadan i längd/vikt, men någotsånär. Ryttaren på bilden är 170, skriver du, och då verkar det som att ca max 175 skulle bli bra längdmässigt, med tanke på att hästen inte har så pass mycket massa för att kunna svälja en längre ryttare än så.
Sen säger jag som Lobelia. Det är bara hästen som kan avgöra. Men bara för det behöver man ju inte utsätta hästen för onödigt höga vikter bara för att kolla att det funkar. Ha hellre lite marginal. T ex 20%-regeln vet jag inte om jag skulle tillämpa på just den hästen. Den ser ut att väga någonstans i närheten av 400-450 kg, vilket skulle ge en maxvikt på mellan 80-90 kg.
Så då kanske en idé om maxvikt kan vara 75 kg?
Men ha måtten som just en idé. Kommer det en perfekt medryttare som hästen trivs med, men som kanske ligger ett par cm och ett par kilo utöver gränsen, så behöver du inte stirra dig blind på siffrorna. Om det ser proportioneligt ut och hästen ser ut att trivas så är det ju helt i sin ordning.
Edit: hur lång/tung är du själv och hur fungerar det?