Längd och vikt för olika ponnyer och hästar?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Längd och vikt för olika ponnyer och hästar?

ja, jag undrade ju varför han såg ut som hästen i tjuren ferdinand efter 3 ridpass. Bara och sälja honom då :(

Tänkte höra vad ni bukare anser om två saker.

Jag är medryttare (elr snarare medkusk ^^) på en shettis, tror han är ungefär 90-95 i mkh och väldigt rund (lite för rund just nu). Själv är jag 160 cm och väger 54 kg. Kan jag rida honom? Mest på skoj då, kanske att skritta en kort runda. Bara som variation till körningen någon gång.

Den andra saken jag funderat på. Hur liten ponny skulle jag kunna rida. Går gränsen vid d-ponny? Eller skunna jag kunna rida en viktbärande eller vanligt c-ponny också? Med tanke på att jag inte är så jättelång och inte väger överdrivet mkt. Nu menar jag seriös ridning i alla gångarter. Inte på skoj som ovan.

På din första fråga är jag inte så insatt, men på din andra kan jag säga att jag är 160 lång och väger runt 62kg. Jag brukar rida en helt underbar C-ponny på lektion och långa uteritter utan problem. (Min tränare placerar gärna mig på honom) Har även tävlingshoppat 70cm på honom. Jag tror att han är ca 135-7 och varken grov eller smal.:laugh: Ser inte konstigt ut och det känns helt rätt.

Beror ju på.

Jag tävlade c-ponny 2008 och är 168 cm lång och väger runt 55 kg. Det såg inte så illa ut.

Mulle007.jpg

Jag har hittat en ponny på 143 cm som jag är väldigt sugen på att köpa. Jag är 167,5 cm lång, väger 49 kg, funkar det med längden. Alla ridlärare och övr. jag pratat med säger att det går jättebra ( jag ser nog ganska liten ut) men jag behöver bara höra några fler åsikter för att försäkra mig. Några kommentarer?:p

Min ponny (New Forest/Arab) är ca 142 och min sambo som är 170 rider honom utan att det ser konstigt ut :laugh: Beror dock lite på hur grov hästen är. Min är trots raserna ganska kraftig över bringa och rumpa :grin:

Hej.. jag är jätte orolig för min häst att jag är för stor för den och de gör att jag är rädd för att rida honom för hårt ... vad tycker ni , är jag för tung? jag är 171 cm lång och väger 88kg . Jag rider en Finnhäst som är 160, han är en föredetta travare men kan har varit en ridhäst i ca 5 år och nu rids han regelbundet (skogsturer,dressyr och ibland lite hoppning)
(PS. Jag fick inget svar förra gången jag fråga så nu frågar jag pånytt..)

För lång är du inte iaf :) Känns det som att han sviktar med ryggen när du hoppar upp? Har han ont i ryggen? Är svaren nej så är du inte för tung ;) Sånt märker man oftast själv om man är om man är observant...

Rida ponny som är 115 cm och ryttare 1,58 + 50 kg. Är det ok, om man bara skrittar. Det är en kraftigt byggd ponny

Sv: vikt för hänga och sitta på ungponny

Om det skulle krisa sej något helt otroligt att alla k-stads ungdomar runt 50kg skulle mystiskt försvinna, så kan jag hjälpa dej.. :p

Min vikt är 50-55kg..

Haha, men som sagt, om alla ungdomar försvinner.. :angel:

:rofl: Vad bra. Det gäller ju att känna några ridvana ungdomar i rätt viktklass också och det gör jag inte. Jag letar...:)

tack jag har varit jätte orolig för de , nu känner jag mig lugnad :)

Absolut max 155 cm och 40 kg... ;)

Ok, om man ska hoppa kanske, men annars tycker jag att det är väldigt svårt att säga så exakt.

Jag är 167, väger 47-48 kg. Min islänning är 128 och jag varken känner mig för stor eller ser särskilt stor ut på honom. Han har korta ben, så jag kan tänka mig att han är ungefär jämnstor med en normal c-ponny. Så jag tycker det beror helt på hur hästen ser ut och vad den har för förutsättningar.

Jag tycker 50-55 kg är max på min häst för regelbunden ridning, och skulle kunna tänka mig att sätta upp 65 kg kortare stunder nån enstaka gång.

tror inte hon var så seriös men han borde väl ta mer även om man ska hoppa? :)

rida minishettis?

är 22 år och har just börjat på en djurlinje, vi kommer att rida några gånger per vecka. I stallet finns en minishettis (vet inte höjden), läraren frågade om nån väger under 45kg och ja svarade yepp 42kg häär! Jag trodde tillförst att hon menade att vi bara skulle testa eller att hon skojade..
Sen kom en annan lärare som vet att jag ridit en hel del och sa att hon hörde jag skulle rida Nathalie (shettisen) men hon undrade om jag nog inte vill rida nån annan nån gång? som är lite mer utmaning.

Inte kan ju en minishettis vara lämpad för lektionsridning?!
dessutom skulle jag knappast få ut nånting av det heller, går ju inte direkt att jämföra med en större ponny eller häst..

Är inte minishettisar under 89cm?:eek:

Ursäkta om man har en fråga hur gör man då? tex. vad ska jag välja d-ponny eller liten stor häst och det handlar om vikt och vart ska man lägga in det och hur gör man? *nybörjare* :D
mvh. Emmy_romeo

Ursäkta om man har en fråga hur gör man då? tex. vad ska jag välja d-ponny eller liten stor häst och det handlar om vikt och vart ska man lägga in det och hur gör man? *nybörjare*
mvh. Emmy_romeo

Du ställer frågan här, där du ställde frågan om hur man ställer en fråga ;)

En minishettis hade jag bara låtit väldigt små barn sitta på. Att sätta en vuxen människa på en häst som inte ens är en meter hög låter galet .. förstår inte ö.h.t hur ni ska kunna utvecklas tillsammans inom ridningen? Låter skumt .. :confused:
Det ska se propotionerligt ut och jag har svårt att tänka mig att någon med en tvåsiffrig ålder kan passa bra med en minishettis faktiskt.
Trickträning, agility, NH eller körning låter som vettigare aktiviter för er två isåfall och så borde lärarna leta upp en något större häst åt dig :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 297
Senast: Häst_
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
786
Senast: Ketrawzc
·
Hästmänniskan Hej nu när det börjar bli höst och mörkt senare. Hur gör ni som hämtar era hästar för att sköta/rida på kvällen när det inte finns...
2
Svar
26
· Visningar
1 864
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar