Sv: Längd och vikt för olika ponnyer och hästar?
KL
Då var det min tur att ställa "den stora frågan" (för oss överviktiga ryttare), är jag för stor för att rida (på stora hästar ca 170cm i mankhöjd)?
Jag är tyvärr nybörjare så kan inte skryta med god balans och ryttarkännsla. Rider en dag i veckan på ridskola, och jag borde kunna lita på att de säger ifrån om hästarna inte skulle må bra av det, men känner mig ändå osäker då just det här med vikt kan vara ett så känsligt ämne för många, (de har inte ens frågat vad jag väger). Rider samma häst ca 5 lektioner i rad innan vi byter.
Ridningen har gett mig enormt mycket motivation att gå ner i vikt och jag kryper stadigt neråt, även om det skulle kunna gå fortare. Ridlektionen är höjdpunkten i veckan, men oron att jag skadar hästarna finns alltid med mig.
Jag upplever det som om hästarna jag ridit alltid har vart glada, villiga, uppmärksamma (snabba att uttnyttja mina brister som nybörjare, tex gina i hörnen
) och de är inte svettiga eller ansträngda vid lektionens slut, så på den grunden kan jag inte se att de "klagar". Ett problem är självklart att jag är lite för stor om baken för de flesta sadlar...
(Är medveten om mina sittsfel och jobbar med det, bilden är från min 7de(?) lektion så är extrem nybörjare, men är stolt över de framsteg jag gjort sedan bilden togs, har dock fortfarande en tendens att bli framtung ibland P.S Har ingen aning om varför jag skulle rida utan shabrak.)