Längd och vikt för olika ponnyer och hästar?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Längd och vikt för olika ponnyer och hästar?

Mja. Inte förlång men på gränsen. Växer du inte mer dock så funkar det! Superfin ponny! :)

Nej det var till Marina95 :)

KL

Då var det min tur att ställa "den stora frågan" (för oss överviktiga ryttare), är jag för stor för att rida (på stora hästar ca 170cm i mankhöjd)?

Jag är tyvärr nybörjare så kan inte skryta med god balans och ryttarkännsla. Rider en dag i veckan på ridskola, och jag borde kunna lita på att de säger ifrån om hästarna inte skulle må bra av det, men känner mig ändå osäker då just det här med vikt kan vara ett så känsligt ämne för många, (de har inte ens frågat vad jag väger). Rider samma häst ca 5 lektioner i rad innan vi byter.

Ridningen har gett mig enormt mycket motivation att gå ner i vikt och jag kryper stadigt neråt, även om det skulle kunna gå fortare. Ridlektionen är höjdpunkten i veckan, men oron att jag skadar hästarna finns alltid med mig.

Jag upplever det som om hästarna jag ridit alltid har vart glada, villiga, uppmärksamma (snabba att uttnyttja mina brister som nybörjare, tex gina i hörnen :angel:) och de är inte svettiga eller ansträngda vid lektionens slut, så på den grunden kan jag inte se att de "klagar". Ett problem är självklart att jag är lite för stor om baken för de flesta sadlar...

q.jpg

(Är medveten om mina sittsfel och jobbar med det, bilden är från min 7de(?) lektion så är extrem nybörjare, men är stolt över de framsteg jag gjort sedan bilden togs, har dock fortfarande en tendens att bli framtung ibland :( P.S Har ingen aning om varför jag skulle rida utan shabrak.)

Det enda som ser konstigt ut med den bilden är att det saknas ett schabrak;)

Jag tycker du ser jättefin ut på den hästen, och på något sätt tycker jag bilden utstrålar harmoni...så jag ger "tummen upp" för er och undrar om du bloggar eller något så åtminstone jag kan följa dina framsteg? :)

Tycker inte det ser så värst illa ut med sitsen heller faktiskt.
Jag har också problem att få plats med rumpan i sadlar så då blir ju sitsen inte den bästa, och då får man ju trots allt nöja sig med att göra det bästa av situationen :)

Lycka till med fortsatta ridlektioner! :bump:

Jag brukar inte heller vara så kinkig med längden. Jag har själv en liten ponny och är inte så superkort själv.

Men jag måste verkligen säga att jag tycker du ser för lång ut. Nu menar jag inte att din längd och ridning ser ut att störa hästen. Utan jag menar rent praktiskt. Du måste hitta en sadel som passar hästen som du får plats i. För den sadeln du rider i är ju på tok för liten, dina ben får inte plats och du skulle nog behöva större sits också.
Det kan hända att du hittar en sadel som passar er båda, men jag tror att det kan bli svårt. Hon ser inte ut att ha särskilt lång rygg, så en större sadel som inte tar mer plats på ryggen blir nog svårt.

Och om du hittar en sadel som låter dina ben ligga rätt så finns ju "risken" att din skänkel hamnar längre ner och att den då stör om ni ska hoppa. För det blir ju påverkar ju ändå skänkeln en del i just hoppning. I dressyr är det ju "lättare" att ha lite längre ben.

Hur gammal är du nu? Hur vet du att du kommer växa max 3-4 cm till?
Jag har alltid varit liten och mina släktingar är korta. Så när de sa till mig att jag blir MAX 160, troligtvis runt 158 (jag var väl typ 153 då. Jag var 14 tror jag). Idag är jag 168! Dvs 10 cm längre än vad de sa att jag skull bli.

Är detta en häst du vill ha ett år? Eller är det en häst du vill ha länge? Om du planerar att köpa en häst som du vill ha länge så tycker jag att du ska leta vidare, du kan säkert hitta en häst som passar dig bättre.

Jag tror faktiskt inte att det är någon fara. Rider du på en ridskola så hade de nog sagt till om du var för tung. Och de har ju dessutom möjlighet att ge dig hästar som passar.

Nu kommer jag bli "slaktad" men så här ser jag ut på den jag rider nu, en islandshäst som är under igångsättning, skritt och tölt (och så sprang vi över några "hinder" igår men knappast något överansträngande) ponnyn är pigg och glad och bestämmer själv takt och tempo, jag åker mest med nu, och så här ser det alltså ut:

Jag har stor rumpa (kraftig svankrygg) så med bylsig tröja ser jag ju större ut, och jag vet att jag är överviktig men jag tycker inte hon reagerar nämnvärt på det.
Rider vi lite längre (30 min +) eller lägger in lite mer tölt brukar jag sitta av en stund och gå med henne eller låta henne vila :)

(så nu kanske jag förklarat mig tillräckligt för att slippa bli sågad till fotknölarna :o)

Jag tror inte att det är någon fara. Man kanske inte behöver ge sig ut på långturer, men vanlig ridning är säkert ingen fara. Du rider ju "vettigt" och tänker på hästen.

Godi är 128 och normalt har jag satt viktgräns på 55-60. Men han har burit ryttare som vägt 65 också tidigare och han har inte visat några besvär.

Jag tycker själv jag är lite lång på honom men det är inget som stör honom spec.
Har funderat på om jag verkligen ska lägga upp bild här eller inte..

050910-005_107012576.jpg

Ni får jättegärna säga om ni tycker jag ser för stor ut på denna fd travare. Är nog lite hemmablind, inga tecken på att han tycker jag är för tung dock, väger 65.

24156_412462841941_518836941_5034439_1613187_n_107141984.jpg

Tycker inte det ser ut att vara någon fara med storleken där.:laugh:

Vad är det för snören som sitter under huvet på hästen?

Okej bra det:)

Det är en "snodd" :) Det är inte jag som äger hästen men han har den för att han slänger så mycket med huvudet annars. Han är mycket mer koncentrerad med snodden tydligen, jag har aldrig ridit honom utan snodd så jag vet inte=)

Är jag för lång för en maxad c-ponny (139.8 cm)? jag är 160 cm nu men jag är 12 så jag växer nog mer. Är rädd att jag kommer växa ur den ponnyn som jag är intresserad av:( ponnyn är en new forest och inte smäcker men inte heller kraftig. Hoppas att någon fattar vad jag menar! :) Tacksam för svar :D

ingen? Borde kanske tillägga att ryttaren som jag såg på bilden och filmen var 165 och jag tyckte att det såg på gränsen ut, Men jag vet inte riktigt.

Som sagt tacksam för svar :)

Hur mycket väger du??

Jag är också 160 cm. lång och väger 40 kilo, fast jag är 14 år :p
Jag rider C ponny och jag har ridit B ponny också i sommar. Vet inte om jag är för stor för B ponny?? Vad tror ni är minsta hästen jag skulle kunna rida utan problem??

Har en bild på en C ponny (islandshäst då) som jag red i sommar.

2qko7jl.jpg

Tänk på att jag har långa stigläder eftersom det är islandshäst
Och ursäkta min sits för det är säkert nåt fel på den :p
Jag brukar rida ungefär den här storleken på ponny, men inte islandshäst! Om det inte vore en islandshäst, tycker ni att jag skulle vara för lång och stor för C ponny då?
Jag väger 40 kilo och är 160 cm. lång, men jag är 14 år så jag kommer växa mer. För stor för C ponny?
Kommer med bild på mig när jag rider en "vanlig" C ponny!!

Jag väger 48 kg. på min förra d-ponny som var 147 cm i mkh. Var det en bra bit ner till magen på honom, minst 15 cm. :)

Senast ändrad av en moderator:

Ok
Jag tror inte att 48 kilo är för mycket på en maxad C ponny

Naej det var mest längden jag oroade mig över :D;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 297
Senast: Häst_
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
786
Senast: Ketrawzc
·
Hästmänniskan Hej nu när det börjar bli höst och mörkt senare. Hur gör ni som hämtar era hästar för att sköta/rida på kvällen när det inte finns...
2
Svar
26
· Visningar
1 863
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar