Längd och vikt för olika ponnyer och hästar?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Längd och vikt för olika ponnyer och hästar?

jaha men det år nog inget problem, jag rider c ponnyer och är också 160 cm. ;)

Hehe tack för att du svara :laugh:

Oproportionerligt ekipage

Hejsan! Nu är det så att min kompis har frågat mig om jag vill tävla hennes ponny näst nästa helg. Jag är 16 år så jag är ju egentligen för gammal, men det går ju att tävla avd B eller clear round som jag har uppfattat det. Jag är 167 cm lång och väger 53 kg, och B-ponnyn är maxad och ett ganska robust gotlandsruss. Jag har prövat att hoppa och rida honom några gånger och det har fungerat jättebra då vi har kunnat rida i god balans i alla gångarter, omhoppningssvängar och hoppa 90 cm utan problem. Det jag är orolig för är att någon ska anse att vi är ett så kallat oproportionerligt ekipage. Jag har läst att man kan bli avstängd om domarna anser att man är för stor och jag vill inte bli avstängd nu precis när jag ska skaffa en tävlingsponny.
Så jag behöver lite rådgivning här.. :)

Och inga sura kommentarer tack :crazy:

kan slänga upp en bild senare om ni ber mig :)

Sv: Oproportionerligt ekipage

sparrehopp-082_107847094.jpg

en bild :) det var en LD hon ville att jag skulle vara med i :)

Jag tycker ponnyn bär upp din längd bra.

Jag har själv en maxad B-ponny (islänning av grövre sorten) och är också 167. Jag har aldrig upplevt det som att jag är för lång för honom. Mina fötter slutar precis i linje med hans mage så det är inga fötter nere vid knäna eller något sånt.

Jag tror inte att det är några problem om du tävlar ponnyn.

sparrehopp-082_107847094.jpg

en bild :) det var en LD hon ville att jag skulle vara med i :)

Är det någon annan som tycker jag är för stor eller inte för stor. Väger som sagt 53 kg och han är maxad B :) Vill höra så många åsikter som möjligt innan jag anmäler mig :)

Jag är 1,55 lång, och väger runt 4o - 45 kg.
Jag rider en shettis som är ganska kraftigt byggd,
105 cm i manke. Jag vet att jag egentligen är
väldigt stor på henne men hon verkar inte bry sig,
och vi galopperar och så. Tycker ni att jag ska sluta
att rida henne nu eller vänta några månader till?

Skulle egentligen tycka att det var lite mycket med 53 kilo på B ponny, men på bilden tycker jag inte att det ser ut som om du är för lång för ponnyn. Tror inte att det är något problem, lycka till på tävlingen ;)

Jag tycker också att det låter väldigt mycket med 1,55 cm. och 40-45 kilo på en shettis, men om det inte verkar vara något problem så är det nog okej. Kanske skulle vara bra att kolla med en veterinär eller någon annan expert? Bara du inte rider henne för ofta och/eller för hårda träningspass. Har du någon bild?
Hoppas jag hjälpte dig lite ;)

Jag tycker också att det låter väldigt mycket med 1,55 cm. och 40-45 kilo på en shettis, men om det inte verkar vara något problem så är det nog okej. Kanske skulle vara bra att kolla med en veterinär eller någon annan expert? Bara du inte rider henne för ofta och/eller för hårda träningspass. Har du någon bild?
Hoppas jag hjälpte dig lite ;)

23j3dzn.jpg

Var i sommras nån gång, inte världens bästa bild, och sen har jag väl vuxit lite, inte så mkt men lite, men ungefär så ser det ut.

Och hon verkar inte bry sig, om jag travar så tar hon varje chans att galoppera. Och jag är medryttare så jag rider kanske några gånger i veckan, det bror på. Jag har ridit två gånger denna vecka på henne, i torsdags och idag. Men det varierar mycket. Brukar vara lite jämnare mellanrum.

Senast ändrad av en moderator:

hmmm... känner mig så stor då jag sitter på lite mindre hästar. Så nu är min fråga, är jag för lång för en häst som är ungefär 155? jag är 166 och väger 55 kg. :(

jag har en medryttarhäst som är 155, själv är jag 177 och väger ca 65, ägaren till hästen är något kortare, i och för sig är jag rätt rutinerad och har bra balans. jag kan i vissa lägen känna mig förlång, men de som kollar på mig när jag rider säger att det ser helt normalt ut! ;)

KL

Nya bilder på mig och Zacke, vad tycks om storleken?:)

SNV36182-1.jpg

SNV36207.jpg

SNV36195.jpg

Oh, ny sadel (eller det kanske var ett år sen nu:angel:, men minns att du hade problem att hitta sadel)!

Jag tycker själv jag är lite lång på honom men det är inget som stör honom spec.
Har funderat på om jag verkligen ska lägga upp bild här eller inte..

050910-005_107012576.jpg

puttar upp mitt inlägg

Har haft sadeln i ca 1 vecka.:p Är dock bara en lösning så länge tills det kommer ut sadlar som passar för är inte så jätte nöjd med den här typen av sadel.:D

För lång för fjording 137,4 cm?

Hej!
Jag undrar ifall jag är för lång för att rida en fjording som ligger på 137,4 cm?
Jag är någonstans mellan 165 och 170cm lång.

Att det inte skulle skada hästen är jag medveten om, men kommer det att vara bekvämt för mig? Kommer mina ben hänga under magen på hästen? Kommer jag att riva med fötterna om vi hoppar? :D haha.

Har hittat en kanonfin fjording, låter helt perfekt på alla punkter, men hon är lite mindre än jag hade tänkt mig. Hade det inte varit för att jag bor i södra Sverige och hästen i norra så hade jag bara åkt och provridit och bedömt där. Men känns onödigt att resa så långt ifall mankhöjden kommer att bli ett problem.

Så vad tror ni? Är det värt att åka den långa resan för att prova?

Sv: För lång för fjording 137,4 cm?

Finns en tråd, kolla längst upp på sidan :p

Sv: För lång för fjording 137,4 cm?

allt beror på hur den är byggd;) Men jag som är 164 cm ovan jord. Tycker det är litet;)

Min förra var 152 i mkh (korsning) Mindre skulle jag inte velat ha;)

20072207.jpg

Han bar även upp 170+ cm personer UTAN problem.

28405792.jpg

30442188.jpg

Nuvarande ägare är 175 cm lång Och det ser fin fint ut.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 297
Senast: Häst_
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
786
Senast: Ketrawzc
·
Hästmänniskan Hej nu när det börjar bli höst och mörkt senare. Hur gör ni som hämtar era hästar för att sköta/rida på kvällen när det inte finns...
2
Svar
26
· Visningar
1 863
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar