Längd och vikt för olika ponnyer och hästar?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: För lång för fjording 137,4 cm?

Ska du lulla i skogen spelar det ju ingen roll, men ska du träna så kommer den att vara för liten om den inte är smällfet... Skänklarna kommer hänga nedanför magen på den och du kommer att ha svårt att inverka korrekt.

Har ridit 2 fjordingar som är C-ponny och är själv 168cm och där var det inga ben som hängde under magen.

Dom var i lite överhull men absolut inte feta.

Kram

Sv: Längd och vikt för olika ponnyer och hästar?

*kl*
Är lite i tankar på hästköp.
Jag har nu hittat en häst som verkar helt perfekt, förutom mankhöjden. Hon är mindre än jag hade tänkt mig.

Hon är fjording, 137,4 cm, 8 år.
Jag är 165cm lång och väger runt 55 kg. Vikten är jag inte orolig över, däremot längden är jag lite osäker på, det var flera år sedan jag red ponny, men nu är det en fjording jag vill ha så ponny (eller strax över) blir det i vilket fall. Ägaren trodde inte att det skulle vara några problem då hästen hade ridits av lika långa ryttare innan, men jag är fortfarande osäker.
Jag vågar inte uttala mig ang. hur balanserad jag är i sadeln, men har ridit i 12 år så allt för kasst är det förhoppningsvis inte.

Problemet är väl egentligen att hästen finns i norra Sverige medans jag bor i södra. Så det är inte "bara att åka och provrida", skulle gärna vilja ha lite hum om ifall längden kan bli ett problem först.

Tanken är att vi ska träna hoppning och dressyr, ev. tävla lite hoppning. Målet är fjord SM, men det är fortfarande långt borta då jag lider av tävlingsskräck. :crazy:

Hon är i kondition och inte fet.
Dock svårt för mig att uttala mig mer eftersom jag inte sett henne irl.

Det är inte tänkt att jag bara ska lulla i skogen, ska träna både hoppning och dressyr.

Men blir lite splittrad nu. Skulle inte köpa någon "normal-byggd" häst med samma cm, men fjordingar bär ju ofta upp längd betydligt bättre än många andra hästar.

Själv är jag 168cm och min är runt 142cm (på bilderna 138-140cm och för tunn, han är bara 3år och växer, idag som sagt runt 142cm och mycket grövre!), jag har lång överkropp så perfekt ser det inte ut, men inte helt fel heller.
26036_1278341050.jpg

Har oftast inte så mycket med mankhöjden att göra, det du ska kolla är båldjupet.
Fjordingar har ofta djup bål och korta ben, så en fjord på 137 kan mycket väl vara lika lagom för dig som ett tanigt fullblod på 160. Finns bara ett sätt att få reda på det: prova :)

Jo, ville mest veta ifall det var på tok för litet så att det inte ens var värt att åka och prova, det är en låååång resa, 13 timmar med tåg. Har ingen direkt tidigare erfarenhet av fjordingar eller hur väl de bär upp. Men känns som att det ändå skulle kunna vara värt att prova då :)

Jag är 162 cm och har en fjord/islandkorsning på 138 cm. Ser verkligen inte konstigt ut och jag känner mig inte för stor. Den enda som känt sig för lång på honom var en kille på nästan 190 cm.

Kan även säga att min f.d tränare var 190 cm lång och nästan lika bredaxlad och red på quarterhästar runt 150-155 cm höga. Han ville inte ha dem större. Och de kunde driva kossor, rida reining och vinna tävlingar utan bekymmer!

Be att få en bild på hästen med ryttare på, samt den ryttarens längd - då får du ju en uppfattning om hur det kan se ut :idea:

Jag har sett bild med ryttare, en som är 160cm lång och en som är 170cm lång. Inget av det såg illa ut, men det är ju så olika hur man är byggd. Men jo, du har nog rätt :)

Det slutade med att jag köpte en närmare, 2,6cm högre också (om jag räknade rätt så här snabbt i huvudet nu) :D Haha.

Dock var han inte riktigt vad jag tänkt mig från början, bara insutten och tömkörd hittills, 3 år. Men vad ska jag säga, jag blev kär :love:

Då är det inte mycket att göra åt det, blir man kär så blir man.:p Lycka till!:laugh:

Jo, det är ju så. Egentligen har inget av mina hästköp någonsin slutat med en häst som ens liknar vad jag tänkt mig från början, men det har alltid slutat bra så jag litar på min magkänsla :) Och tack så mycket, det kanske behövs :D

Samma här, jag blev rädd för min förra häst(och är överlag en riktig fegis) skulle då köpa en lugn och trygg gammal pålle. Men kom hem med en 4årig fegis.:D

Jag skulle köpa mig en lugn gammal läromästare, hem kom jag med en arab som tidigare hade gått som galoppör men var omskolad till ridhäst. Hon kunde visserligen mycket och hade kapacitet, men var tämligen svårriden. Dessutom hade hon haft ett svårt liv med diverse slag och grejer vilket gjorde att hon hade 0-tillit till människor.

Men läromästare kan man ju tolka som man vill, jag lärde mig kanonmycket med henne! Även om det inte var den sortens läromästare jag hade tänkt mig :D

Jag funderar på att köpa ponny, antingen C eller D. :)
Fast jag vet inte riktigt vilken storlek, om jag ska kunna ha ponnyen längre än ett par år kanske jag borde satsa på D. Jag är 160 cm. lång och väger 40 kilo, men jag är 14 år så jag vet inte riktigt hur mycket mer jag kommer att växa. Är jag absolut för tung för att ens tänka på att köpa C ponny??

Du är absolut inte för tung för att rida c-ponny!:laugh: Frågan är ju hur mycket till du växer. Det kan ju vara "säkrast" att köpa en D om du vill kunna ha den länge. Eller en grövre C.:laugh:

Japp det är ungefär så jag tänker, vill helst ha en D ponny men om jag inte hittar någon så kan jag kanske köpa stor/viktbärande C istället.
Tack så jätte mycket för att du svarade!! :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 297
Senast: Häst_
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
786
Senast: Ketrawzc
·
Hästmänniskan Hej nu när det börjar bli höst och mörkt senare. Hur gör ni som hämtar era hästar för att sköta/rida på kvällen när det inte finns...
2
Svar
26
· Visningar
1 863
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar