Längd och vikt för olika ponnyer och hästar?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Längd och vikt för olika ponnyer och hästar?

Jag tycker också att du ser lång ut, men jag håller också med om sadeln/sitsen.
Men jag tror inte att du behöver sälja hästen, utan det tycker jag är sista utvägen när man inser att det inte funkar. Din längd behöver inte vara ett problem, däremot anser jag att det är ett problem idag. Det syns att din häst blir störd när du tappar balansen, men det är ju inget som inte går att lösa! :idea: Så ge inte upp en fin häst för det.

Testa att länga stiglädren, får du inte bättre sits så byt sadel. Jag tror inte att det behöver vara en 18". Risken om du går upp en tum är ju att du får en sadel som är för stor i sitsen istället. Det skiljer väldigt mycket mellan olika sadelmärken och modeller, så du kan säkert hitta en som passar din benlängd och rumpstorlek. :p Och självklart ska den ju passa hästen också.

En sadel som passar hästen och dig som rider gör så otroligt mycket! Det kommer göra under för ridningen. Får du tag på en sadel som du kan sitta ordentligt i så är jag ganska så säker på att du kommer märka det på hästen! :D

Så jag kankse kan gå till en sadelutprovare också kan den bestämma en sadel som passar eller?:)
Kan jag alltså rida honom utan att jag får dåligt samvete..
Och om jag hittar en sadel som passar kan jag tävla LD-LC i hoppning med honom då, klarar han det med mig som är så lång..

men ser jag sådär överlång ut så man tänker "men gud, hur ser det ut!!!"
Är ju inte så roligt att åka på träning/tävling om massa folk tänker/tycker/säger det.

han kommer nog klara mer än LD/LC:)
Det är svårt att dömma utav film eftersom man ofta blir filmad "uppifrån" eller "nerifrån" vilket gör att man ser kortare/längre ut. Jag är själv på gränsen på min ponny och jag har sett mycket värre ekipage än er. Jag tycker du ska prova länga lädrena ett hål eller 2 och se om det känns bättre, försök även räta lite på dig.
Kan inte svara precis på vad folk tycker/tänker eller kommer säga, det beror såklart på vad för folk du stöter på. Tänk såhär istället: Dom vet ingenting om dig. Du kunde lika bra haft hästen på tillridning eller så.
Är sadeln inte utprovad av sadelutprovare tycker jag du ska åka o kolla den. Det kan vara bra och göra en koll lite då och då. Han är väl inte så gammal va? Det är lätt att dom musklar om sig när dom är yngre eller byter ägare/ridstil/underlag.
Lycka till på alla kommande träningar/tävlingar.

Åh gud vad snälla folk det finns :) TACK alla!
Ja, ska länga stiglädrerna och om det inte funkar ska jag åka till en sadelutprovare som får bestämma en sadel som passar både mig och honom.
Någon som vet någon bra i västragötalands området? Kanske ska ta upp det i egen tråd..

Finns det en häst som klarar min pappas vikt och längd?

Jag tänkte ge min pappa turridning i present, han har alltid velat testa att rida.

Problemet är bara att han är nästan 2 meter lång och väger runt 100kg och jag undrar om det finns hästar som pallar det? Isåfall vilka?

Sv: Finns det en häst som klarar min pappas vikt och längd?

Självklart. I Sthlm finns flera turridningsfirmor med rejäla kallblod. Google is your friend! :)

Testa att länga stiglädren först, men jag gissar nästan att du kanske behöver leta efter en annan sadel ändå. Jag har haft en Jacson, och den hade väldigt korta kåpor. Och jag antar att det märks ännu tydligare på en hoppsadel/allroundsadel eftersom man böjer benen mer då, så ska ju benet få plats i rätt vinkel.

Nu har jag ju inte ridit i just den modellen, men ofta så är sadlar från samma märke ganska lika. Så hade inte varit helt omöjligt att din sadel också är gjord för lite kortare ben.

Men testa som sagt först att länga ifall din modell är annorlunda.

Sv: Finns det en häst som klarar min pappas vikt och längd?

Ordentligt musklade ardennerhästar,nordsvenskar(ej trav) och liknande raser är viktbärande.

Längde stiglädrerna idag men kändes som att de blev lite för långa att rida med, kändes som om jag hade dressyrläder..;)

Men vad tycker du Elina, ser jag sådär jättelång ut så man tänker "gud så stor,stackars ponny, varför säljer hon den inte"!
Tror du han kan tävla LD-LC(hoppning) med mig?
Kan jag visa mig på tävlingsbanor utan att det är massor av folk som viskar m.m.

japp.. Med korta ser det ofta ut som man försöker göra sig "kortare" eller "mindre" på hästen

Är det en häst du har tänkt ha kvar i många år eller är det tänkt att du ska ha den en kortare period bara? Har du haft den länge?

Om du har tänkt sälja den så småningom, för att skaffa en större häst så hade jag nog övervägt att börja leta, utan att känna någon stress.

Du ser ju helt klart lång ut, benen ser inte så långa ut, men överkroppen. Det är ju en ganska liten och nätt häst och du är ju också ganska lång, så det är ju inte jättekonstigt egentligen.

Jag tycker inte att du ska känna att du måste sälja hästen direkt för att det är helt galet, men samtidigt så inser du säkert att du är ganska så lång.
Eftersom du bara är 15 år så finns ju risken att du kommer växa mer. Så förr eller senare kanske du ändå har tänkt byta till en större häst? Det som avgör kanske är mer tävlingsinriktat? Antar att du vill tävla ponny nu medan du är ung, annars hade du säkert kunnat ha en större häst.

Jag har själv en liten häst, en islänning på 128 cm. Längdmässigt funkar det, men jag måste träna på balansen regelbundet för om min balans blir dålig så stör jag honom jättelätt.
Hade jag fått bestämma så hade han varit runt 140, men det går tyvärr inte att ändra på. Viktmässigt är jag också medveten om att skulle jag gå upp över 15 kg så får jag antingen banta eller motionera honom på annat sätt. Men det kommer jag förhoppningsvis inte göra. :p

Jag ska väl ha honom ett år till ungefär, vet inte om jag ska ha häst efter honom.. får hem en till D-ponny nu i veckan som jag ska ha i ett år och tävla med, en welsh cob som är tävlingsvan

Men egentligen skiter jag i vad folk och människor säger, bara han inte får ont av det..

Jag tror inte att han får ont av det. Det som stör honom är väl i så fall längden, men det har ju med balans att göra. Och får du ordning på sadeln så att du kan sitta ordentligt utan att hamna för långt bak (och hamnar man långt bak blir det ju stolsits och då tappar man balansen).

Så får du bara ordning på det här med sadeln och börjar träna på sitsen (rid gärna mycket utan stigbyglar eller barbacka, det gör underverk för balansen) så tror jag inte det ska vara några problem.

Det spelar ju ingen roll hur det ser ut, utan hur det känns och fungerar!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 297
Senast: Häst_
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
786
Senast: Ketrawzc
·
Hästmänniskan Hej nu när det börjar bli höst och mörkt senare. Hur gör ni som hämtar era hästar för att sköta/rida på kvällen när det inte finns...
2
Svar
26
· Visningar
1 859
Senast: Grazing
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?