Längd och vikt för olika ponnyer och hästar?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Längd och vikt för olika ponnyer och hästar?

Precis så jag börjar tänka, jag struntar i hur det ser ut bara det är okej för honom. Det fungerar bra tycker jag, han går nästan som en klocka i dressyren nu. Men det jag tänker på mer är om han klarar hoppa LD-LC banor med mig..
Har du något tips på någon sadel? Så om jag alltså får ordning på min balans så kan jag rida som vilken ponnyryttare som helst? Störs han av längden om jag har bra balans eller är det då som om jag är normallång på honom?

Jätte tack för hjälpen förresten!

Bra att det går bättre, i filmen ser man att han rycker upp huvudet lite ibland. När man ser dig från sidan så ser man att han gör så varje gång du tappar balansen och hamnar lite i stolsits och sätter dig för långt bak i sadeln. Inget konstigt alls att han reagerar.
Jag skulle rätta till stigbygeln lite när jag red (den satt 1 cm för långt fram på ena sidan av foton, så jag bara pekade ner tån lite för att putta tillbaka den) och då bytte min häst gångart på grund av att hans balans stördes. En sån liten rörelse med ena foten gjorde alltså att han inte klarade av att hålla traven. Nu är han iofs ganska känslig, men det visar ju lite hur lätt man påverkar balansen.

Jag har ingen aning om vad du ska ha för sadel, enda tipset är att ta med dig hästen till en duktig sadelutprovare. Eftersom det är omöjligt att säga vilken sadel som passar hästen, och som dessutom passar dig. Det är bara att prova, prova och prova. Många sadelprovare är väldigt duktiga på detta! :)

Om du har balansen så stör inte längden hästen. Men ju längre man är, desto mer påverkar balansen om man tappar balansen. Det blir ju hävstångseffekt. Tänk på en flaggstång, den sitter ju fast i marken, men kan ändå svaja mycket i toppen. Ju högre upp man kommer, desto större blir rörelsen. Och ett par cm åt ena eller andra hållet gör många kg vikt för hästen att balansera upp.

Sv: Finns det en häst som klarar min pappas vikt och längd?

Viktbärande har ju inte med storleken att göra, men iom att han är lång blir ju kategorin smalare. Som någon sade, många kallblod brukar ha kroppen för det, ex nordsvensk, större islandshäst osv.
Ring runt till olika firmor i närheten där du bor och hör med dem om de har något som passar :)

Sv: Finns det en häst som klarar min pappas vikt och längd?

Min mammas sambo rider på våra hästar lite nu och då. Han väger kanske 10 kilo mindre, men de flesta "större" hästar klarar av 100 kg på ryggen :) Min som är kanske 175 rider han i alla gångarter, längre turer och så vidare och så vidare och de är inga problem :)

Fast att han rycker upp huvudet, det gjorde han ännu mer på de första träningarna, han rycker upp huvudet innan jag tappar balansen.. Har pratat med min tränare om det med huvudryckningen i början ;)
Provade att rida med de längre stiglädrern idag med, det är skitsvårt, håller inte alls balansen och hamnar lätt i stolsists när jag rider med de långa.. De är så långa att jag inte ens kan trampa ner hälen för att de är för långa.. lite svårt ;)
Men jag skulle alltså träna balansen genom att rida barbacka och utan stigbyglar..

Skulle min balans vara bättre om jag skulle rida en storhäst(ca 168)...eller skulle balansen vara likadan?

Kan vara så att han rycker med huvudet ändå, för vissa gånger gjorde han det utan att man såg någon obalans, så det behöver inte vara ett samband, men han gör det iaf när du tappar balansen.

Stigbyglarna ska ju inte vara för långa heller, då blir det ju fel ändå. Om du släpper stigbyglarna och rider utan en liten stund och sen tar du stigbyglarna så att de är strax ovanför fotsulan när du håller den rak. Du ska kunna resa på dig, men det ska inte vara så att du drar upp benen. Om du hoppar får du såklart ha kortare.

Rida barbacka och utan stigbyglar är jättebra för balansen tycker jag.

Angående större häst och balans, så både och skulle jag vilja säga. Om man har en liten häst så att benen är långa så får man ju inte riktigt samma stöd, och då kan det bli lite svårare med balansen. På en större och grövre häst där man har hästens sida längs hela benen får man ju mer stöd.
Men... det blir ju på sätt och vis en felaktig balans, eftersom man lätt klämmer sig fast lite istället om man har mycket stöd från hästen. Har man en mindre häst där man inte har så mycket att knipa benen runt, så tvingas man ju hitta sin egen balans i sitsen. Och man känner dessutom av tydligare om man har balansen, eftersom hästen visar det. Har man en stor häst så störs den ju inte lika mycket som en liten. Och då är det lättare att man är lite obalanserad, eftersom det inte märks lika tydligt, hästen fixar ju att balansera upp det bättre.
Så din falska balans kanske blir bättre, eftersom du får lättare att klamra dig fast. Men din egentliga balans är lika bra eller dålig oavsett vilken häst du rider. Däremot kan det ju bli ovant med steglängd och så. Jag som är van vid en liten ponny tycker stora hästar tar bamsekliv, och tycker de första stegen känns jättevingliga innan jag kommer in i takten.

Så det är ingen idé att jag köper en större häst egentligen...fast nu är det ju inte mina ben som är långa så jag klamrar mig ju inte fast, haha ;)
Utan det jag ska göra är att träna upp min balans så att han inte störs, så jag behöver inte sälja honom bara för att jag är för lång. Så jag kan börja tävla/träna dressyr och hoppning med honom?

Du missuppfattade mig nog lite ang. att klamra sig fast. Jag menade att om man har dålig balans så vill man gärna klamra sig fast med benen. Och det är lättare att göra på en stor häst än på en liten häst. Så om man har dålig balans kan man lättare klamra sig fast på en stor häst, och då kan det kännas stadigt. Men man har du inte bättre balans egentligen, även om det inte känns lika vingligt.

Blev lite virrigt här känner jag. :p

Du måste ju inte sälja honom, och jag tror inte att han tar skada av din längd om du jobbar på balansen. Men det går ju aldrig riktigt att säga säkert. En del hästar är känsligare och drabbas av hältor och ryggbesvär pga sned belastning och sånt jättelätt, medan andra kan knalla på utan några som helst besvär.

Du är ju helt klart lång på hästen, men ingen kan ju hindra dig från att tävla hästen.
Jag kan ju bara tala utifrån vad jag tycker och hur jag hade gjort. Och om jag hade velat satsa så hade jag faktiskt valt att köpa en större häst.
Men det är ju som sagt ditt val.
Troligtvis får du ju ändå köpa en större häst så småningom, för du kanske växer mer. Så antingen har du kvar hästen och rider den så länge det funkar för dig och hästen, var noga med att kolla så att det funkar för hästen (en del hästar är inte så bra på att tala om när något är fel). Eller så köper du en större häst nu som du sen kan ha oavsett hur mycket du växer.

Det valet kan bara du göra.

På söndag ska vi eventuellt ta kort på mig och min lilla islänning. Om du vill kan jag lägga upp en bild på hur det ser ut. Så får du kanske lite mer perspektiv.

Senast ändrad:

Slänger in min åsikt på dina funderingar :)
Jag rider en islandshäst (c-ponny) och på den har jag lika bra balans som på storhästen jag rider mycket, eftersom jag känner dem och deras gångarter så bra. Men på "vilken häst som helst" tycker jag att det blir lite svårare med balansen på en liten häst, eftersom minsta balansmiss märks tydligare. Så jag får iallafall stadigare sits på en större häst än en för liten om de i övrigt är likvärdiga.
Och då har jag bra balans på hästryggen, det är jag känd för om man får säga så :D Men jag märker skillnad på ponny och häst, framförallt i hoppning tycker jag. Dressyren sitter man ju bara på ett annat sätt än i hoppningen oftast.

Sedan kan du säkert tävla med den om ni tränar och så :) Men du kanske ska vara beredd på att du kan få någon kommentar om din längd, beror nog på hur domaren är och sådär.

Känner igen mig så!

När jag skulle rida en storhäst för första gången efter 2 år med min lilla plutt så kändes det som om jag fick stå upp i flera minuter när jag red lätt i traven. Det kändes jättekonstigt och vingligt som attan! Kände mig som en nybörjare!
Men nu sen jag började träna ordentligt för en duktig instruktör så har min sits och balans blivit mycket bättre och nu har jag inga större problem att rida stora hästar, även om det ändå känns ovant. :p

Jag har kvar honom tills det inte funkar längre helt enkelt :) Ska börja jobba på balansen...han är just nu mest som en skogsmulle med dressyrträning en gång i veckan, så han är ju ingen ponny som är ute och hoppar varje helg, hoppar flera gånger i veckan och så vidare så jag rider ju inte så speciellt "hårt" på honom, utan mest lunkar runt, ska väl börja hoppa honom så smått nu när jag har fått den andra ponnyn som jag kan få lite "hopp i benen" på innan jag börjar på min, och då blir det inga höga höjder eller något..

Hej! Jag har en liten fråga angående detta med vikt och längd. Jag har nyligen köpt ett litet varmblods sto. Hon är 152,5 i mankhöjd. Hon reds inte så regelbundet innan jag tog över henne. Hon ser nästan ut som en D-ponny fast lite muskulösare och något högre. Men nu är min fråga, jag är 160cm lång och väger drygt 60kg. Vi fungerar ihop under ridningen då hon är samlad och lugn trotts att hon är mycket känslig för vikthjälperna. Kan jag vara för tung? Och så undrar jag om det skulle vara så att jag inte är för tung hur mycket hon i såfall skulle kunna ta ifall någon av mina vänner skulle rida henne? Tacksam för svar :)

undrande över mitt varmblod

Hej! Jag har en liten fråga angående detta med vikt och längd. Jag har nyligen köpt ett litet varmblods sto. Hon är 152,5 i mankhöjd. Hon reds inte så regelbundet innan jag tog över henne. Hon ser nästan ut som en D-ponny fast lite muskulösare och något högre. Men nu är min fråga, jag är 160cm lång och väger drygt 60kg. Vi fungerar ihop under ridningen då hon är samlad och lugn trotts att hon är mycket känslig för vikthjälperna. Kan jag vara för tung? Och så undrar jag om det skulle vara så att jag inte är för tung hur mycket hon i såfall skulle kunna ta ifall någon av mina vänner skulle rida henne? Hon är supersnäll med nybörjare men såfort man sätter lite press på henne blir hon uppstressad och trippar och konstar sig. Har dock inte hänt mycket men finns det något tips som kan hjälpa mig en bit på vägen (obs. det händer bara på banan) Tacksam för svar :)

Sv: undrande över mitt varmblod

klart du inte ar for lang eller tung.. hastar kan bara mer an vad vi manniskor tror.. nej jag skulle inte satta mig pa en liten ponny och galoppera for flera kilometer men vad du pratar om ar helt normalt storlek.
och for att namna, jag ar 175 cm vager 65-70 beroende pa dagen och rider dels en arab pa 142 cm dels en fjordis som ar 139 cm.. utan problem..om ngn sager ngt annat till dig stang oronen..

Tack för svaret! det låter jätte bra! Då behöver jag inte oroa mig, men vad tror du hon skulle ta för vikt? Hon är ju trotts allt rätt välbyggd?

Rid försiktigt.
HAr hon en skada kan du bli skadad.
Lite jobb och ofta bygger upp hästen.
Mycket och länge bryter ner.

Rid försiktigt.
HAr hon en skada kan du bli skadad.
Lite jobb och ofta bygger upp hästen.
Mycket och länge bryter ner.

Dagens hästar tar oftare skada av för lite och felaktigt jobb än för mycket, det finns ingen anledning att ta det speciellt lugnt om hästen är frisk eller hel. Att köra lugnt för att hästen eventuellt är skadad är bakvänt, bättre att ta en häst man misstänker är sjuk till veterinär.

Jag tror inte att du är för tung för en häst i den storleken, men om hästen som du säger inte ridits så regelbundet tidigare så är det mycket möjligt att hon inte är så mysklad. Det kan ju ta ett tag att bygga upp muskler igen, men med rätt foder och träning är det inga problem. Ha tålamod och börja träna henne och se till att hon får tillräckligt med protein i fodret.

Du är absolut inte för tung, och speciellt inte om hon är så kort och muskulös! Min omusklade taniga travare med lång rygg tog lätt 80 kg, och detta innan hon börjat muskla sig bra, så i dagsläget långt mer än så!
Däremot var hon väl inte helt nöjd över att ha farsan (de 80 kilona) på ryggen alltid, men det var ju för att han satt som en degklump ;)

Som sagt innan, stäng öronen om någon kommer med sådana kommentarer :grin:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 294
Senast: Häst_
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
786
Senast: Ketrawzc
·
Hästmänniskan Hej nu när det börjar bli höst och mörkt senare. Hur gör ni som hämtar era hästar för att sköta/rida på kvällen när det inte finns...
2
Svar
26
· Visningar
1 850
Senast: Grazing
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II