Längd och vikt för olika ponnyer och hästar?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Längd och vikt för olika ponnyer och hästar?

Det beror ju helt på vad det är för typ av häst :) T.ex. En fjording som ligger inom c-ponny mått kan ju de flesta rida även som vuxna, i alla fall viktmässigt. Det är väl längden som kan bli ett problem i så fall.

En tunnare häst inom c-ponny mått skulle det ju bara bli galet om en stor vuxen satte sig på.

Som du är byggd nu tycker jag absolut att du skulle kunna ha en c-ponny, däremot kanske D är att föredra ifall du växer mycket till. Man kan ju växa ganska fort i den åldern. :)

Ja om jag visste hur mycket till jag skulle växa skulle det ju vara mycket lättare! :p Är inte säker om jag ska köpa ponny än, men när jag bestämt mig (eller snarare övertygat mamma och pappa) kan jag ju se hur mycket jag växt.
Tack för att du svarade :)

Hej. Jag har en maxad D-ponny, New Forest. Men inte den typiska New Forest typen, han är en belgisk New Forest, rättså ädel i typen, väger ca 400kg. Jag är en 173-175 cm lång och väger ca 62 kg, 15år. Tränar regelbundet för en elitryttare i Dressyr men hon säger inget om att jag är för stor eller sitter dåligt på honom, kommer i obalans eller något annat. Är jag för stor för honom? När jag ser på filmer ser jag ju för lång ut på honom men det är väl värre att väga för mycket. Och man får väl väga 17 % av sin hästs vikt och jag väger ju mindre än det.
Det är inte dressyr jag ska hålla på med men måste få en bra grund i det innan jag börjar hoppa då han är väldigt svårriden.
Etersom min tränare inte har sagt något.. men jag vet itne. Vad tycker ni?

HJÄLP MIG ALLA TYP :D

Tjena! Mitt drömjobb är att utbilda ungponnyer till olika tester och för tävling givetvis. Min fråga är nu:

Jag är ganska lång. Hur lång tycker ni man kan vara max för att rida och utbilda ponnyer? Jag tänker på större ponnyer.

Hoppas få bra och kloka svar nu.
Tack

Det beror helt på ponnyns kroppsbyggnad och din kroppsbyggnad, och din balans. Är ponnyn maffig och du har bra balans med långa ben kan du självklart vara längre än om det är en smäcker ponny och du har jättelång överkropp och dålig balans.

Jag är ett par centimeter över 170 och jag rider mest storhäst. Ibland rider jag ponny, och på stora d-ponnyer med mycket massa känner jag mig inte för lång, men annars gör jag det. Jag har normallång både överkropp och ben, tror jag, och har bra balans.
Så runt 170 skulle jag säga som max, förutsatt att man har bra balans och maffiga ponnyer. Annars kortare.

Jag har rätt lång överkropp, ponnyn är rättså smäcker men ändå inte för smäcker, kan väl säga att han är lite under normal byggd, väger ca 400 kg, jag är väl ganska smal, säger andra men jag tycker såklart inte det, haha. Tror att jag har balansen/sitter rätt, känns så iallfall + att som jag sade har inte min dressyrtränare sagt något om att jag sitter dåligt eller dylikt..;)

Nu var ju mitt förra svar visserligen inte skrivet till dig, men ändå...

Jag har kikat på din film och jag tycker du ser ut att vara för lång för din ponny, eftersom du har såpass lång överkropp. Du ser också ut att sitta lite kutryggigt (kan vara omedvetet för att "göra dig kortare") och det ser även ut som att du sitter lite på bakvalvet tycker jag, vilket kan bero på att sadeln kanske är för liten för dina långa ben, och/eller korta stigläder, som många har för att "hissa upp" benen när man börjar bli lång.
Du är ju inte för tung för ponnyn men lång är du. Fråga din tränare rakt ut vad hon tycker och prata om saken, tycker jag. Himla söt ponny iallafall, ser ut att vara en rolig prick! :)

Hej. Jag har en maxad D-ponny, New Forest. Men inte den typiska New Forest typen, han är en belgisk New Forest, rättså ädel i typen, väger ca 400kg. Jag är en 173-175 cm lång och väger ca 62 kg, 15år. Tränar regelbundet för en elitryttare i Dressyr men hon säger inget om att jag är för stor eller sitter dåligt på honom, kommer i obalans eller något annat. Är jag för stor för honom? När jag ser på filmer ser jag ju för lång ut på honom men det är väl värre att väga för mycket. Och man får väl väga 17 % av sin hästs vikt och jag väger ju mindre än det.
Det är inte dressyr jag ska hålla på med men måste få en bra grund i det innan jag börjar hoppa då han är väldigt svårriden.
Etersom min tränare inte har sagt något.. men jag vet itne. Vad tycker ni?

Fast det gör du ju tyvärr. Jag tycker du ser för lång ut. Ligger sadeln bra på hästen? Tycker det ser ut som du hamnar lite långt bak i den. Kan också vara att den är för liten för dig.

Okej, ska höra med henne när jag tränar nästa gång men det är ju konstigt att hon inte sagt något till mig när jag tränat för henne många gånger..

det gjorde inte min tränare heller..

Nej det är många som är för långa för sina ponnysar och du har väl inte så många år kvar? Det är inte säkert att han tar skada av det men det är väl hur det ser ut. Väldigt fin ponny iallfall

Okej, verkar inte som om han tar skada av det men ska som sagt prata med tränaren.
Ni/du vet inte om det finns sadlar man kan typ måttbeställa efter en så den passar perfekt så jag sitter rätt i sadeln och inte hamnar för långt bak..
Någon speciell sitsträning?

Det kan du absolut göra!:)
Jag är ca 173 lång, väger strax under 60 kg och jag rider på en ganska kraftig, mellanstor c-ponny.

tror absolut inte att han tar skada och ville inget illa mot dig :laugh:

Ja det går med det är onödigt. Prova tex en halv-1 " större på en sån du har eller något så blir det nog bra:)

Jag tror det genast kommer att se bättre ut om du länger lädren ett par hål så att du får en bättre centrering i sadeln och kanske inte hamnar så långt bak. :)

Okej, tack för alla svar, alltså en 18 tum, men blir inte sadeln större (längre) då, för han har ju rätt kort rygg..(: eller länga ett/några hål på lädren..

beror lite på vad du har för sadel. vissa sadlar är långa i anläggningsyta=andra kortare.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 297
Senast: Häst_
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
786
Senast: Ketrawzc
·
Hästmänniskan Hej nu när det börjar bli höst och mörkt senare. Hur gör ni som hämtar era hästar för att sköta/rida på kvällen när det inte finns...
2
Svar
26
· Visningar
1 859
Senast: Grazing
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?