Längd och vikt för olika ponnyer och hästar?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: undrande över mitt varmblod

tack så mycket för era svar! supertacksam. Är alltid lite försiktig när de gäller vikt och så, som jag sa har hon ju inte vart missnöjd att ha mig på ryggen, men om tex min karl ska rida henne någongång vill man ju inte att hon ska ha ont och hon är så himla tillgiven och lyssnar och gör det man ber henne så vill absolut inte att hon ska gå å ta skada för att göra mig eller sin ryttare nöjd då han/hon kanske väger för mycket!!

Sv: Längd och vikt för olika ponnyer och hästar?

Tack för ditt svar Elina! Jag förstår det! Longerar, kör och rider henne barbacka just nu, max 45 min per dag för att hon ska komma igång, och hon är så otroligt arbetsvillig så jag ger bara tummen upp för Varmblodare!!

Jag tror alldeles säkert det går bra!

Nu har jag inte varmblod själv, men den uppfattningen har jag också fått av de varmblod jag träffat, väldigt ambitiösa och trevliga hästar! :laugh:

tillbaka här igen ;) Har just nu två ponnyer (D). Funkar bra med min längd tycker jag och hästarna verkar inte få ont av det. Jag tänker hela tiden på att räta på mig men undrar om jag ska tänka på något när jag står upp i galoppen eller när jag ska hoppa(innan hindren och så vidare), eftersom jag har så lång överkropp... Ni som har hängt med vet ju att jag är ungefär 173 cm..väger inte för mycket..

Det tror jag alldeles säkert. Självklart är det olika på olika hästar, men jag tror du skulle kunna rida även en smäcker större D-ponny om du inte väger för mycket.

Är ny här och tkr att denna hemsida verkar vara lite rörig? :s Men jag tror att jag har kommit till rätt tråd.
Det jag vill säga är; Jag är en 19-årig tjej på ca 157 cm och väger 55 kg. En bekant till mig har en liten shettisvalack på 114 cm, och han nu har frågat mig om jag vill komma och rida och pyssla med den ibland. Jag älskar små hästar men det var länge sedan jag red på dem. Tror ni att
jag kan rida på honom någon gång i veckan/ett par gånger i månaden? Eller är jag för lång/tung?
Tacksam för svar!

Glömde bort att tillägga att den bekante till mig sa att han var maxad för 60 kg, kan det stämma?

jag tycker inte du är varken för lång eller för tung, min kompis har en shettis på 109 som både hon(164) och min andra kompis(160) rider utan problem:)

tillbaka här igen Har just nu två ponnyer (D). Funkar bra med min längd tycker jag och hästarna verkar inte få ont av det. Jag tänker hela tiden på att räta på mig men undrar om jag ska tänka på något när jag står upp i galoppen eller när jag ska hoppa(innan hindren och så vidare), eftersom jag har så lång överkropp... Ni som har hängt med vet ju att jag är ungefär 173 cm..väger inte för mycket..
Hur märker jag att han inte störd av att jag är för lång?

jag tycker inte du är varken för lång eller för tung, min kompis har en shettis på 109 som både hon(164) och min andra kompis(160) rider utan problem:)

Tror du hästen tycker samma sak?

Aldrig i livet att jag skulle sätta 60 kg på en shettis!!! Att de finns människor som ens funderar över det får mig att skämmas!

tillbaka här igen Har just nu två ponnyer (D). Funkar bra med min längd tycker jag och hästarna verkar inte få ont av det. Jag tänker hela tiden på att räta på mig men undrar om jag ska tänka på något när jag står upp i galoppen eller när jag ska hoppa(innan hindren och så vidare), eftersom jag har så lång överkropp... Ni som har hängt med vet ju att jag är ungefär 173 cm..väger inte för mycket..
Hur märker jag att han inte störd av att jag är för lång?

Nu är jag ingen hoppryttare, och har aldrig varit. Men det handlar väl om samma sak som alltid, nämligen balansen. Så länge du är i balans så stor det ju inte, utan det är först när du är ur balans som det blir jobbigt för hästen. Så är du bara i balans så spelar det ingen roll om du sitter eller står.

man skulle väl märka på hästen om hon tycker det är för tungt, eller?
hon protesterar inte det minsta utan pinnar på lika mycket som när hennes lillebror rider henne med äronen frammåt, så hon tycker väl uppenbarligen inte att dom e för tunga?

Varför gå så långt att det måste märkas? Då tycker jag att man passerat gränsen för länge sen.
Hästar ställer ofta upp på en massa saker, vilket inte behöver betyda att de har det bra.
Jag är 1.64 och har ett kallblod på 1.55, vilket jag tycker är mer lagom än en shettis.

men man hade väl fortfarande märkt det på henne på nått sätt

Jag tror inte att man behöver märka det, utan att hästen ställer upp och har ont kanske senare.
Sen är det väl skillnad om man bara åker med nån gång ibland, men att rida regelbundet i trav och galopp på en shettis när man är över 1.60 fattar jag inte nöjet med riktigt.
Varför inte köpa häst efter ryttare?

Nej, alla hästar visar inte när de har ont. Hästar har ju en inbyggd instinkt att inte visa sig svaga. Det finns massor av hästar som varit halta, skadade eller sjuka och som inte visat det förrän de varit nära döden. Så om en häst bär en vikt som egentligen sliter på kroppen så är det inte säkert att den visar det.

Många hästar är väldigt tydliga med att visa att de inte är helt bekväma med något. En del sparkar bakut och gör allt för att få av ryttaren, men en del visar mycket mindre signaler. Min egen häst tappar balansen om jag gör något som stör hans balans, men för en ryttare som inte känner honom eller som inte är så erfaren hade det kanske inte märkts.

Det där är enbart djurplågeri. Varför utsätta en liten ponny får sådant?

är jag för stor?
IMG_1927.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 294
Senast: Häst_
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
786
Senast: Ketrawzc
·
Hästmänniskan Hej nu när det börjar bli höst och mörkt senare. Hur gör ni som hämtar era hästar för att sköta/rida på kvällen när det inte finns...
2
Svar
26
· Visningar
1 850
Senast: Grazing
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II