Längd och vikt för olika ponnyer och hästar?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Längd och vikt för olika ponnyer och hästar?

40 kg tror jag inte är några problem för en shettis. Men frågan som Jessie ställde var ju om en shettis kunde bära en ryttare på 55 och ägaren menade att den var maxad för 60.
Och 60 kg kan väl knappast vara rimligt för en shettis??:crazy:

Det beror ju helt på vilken typ av shettis vi pratar om. Den ädlare typen, som jag själv haft ett par av, skulle inte få bära den vikten men min dåvarande grannes shettis skulle lätt ta det och lite till.

60 kg?? På en shettis? Hur stor var den?

Jag har 60 kg som max på min islänning, som är 128, men grov (korta ben). Visst klarar han mer nån enstaka gång, men han har protesterat ganska rejält när han har bärt tyngre personer.

Nu har han iofs en gammal skada som jag aldrig märkt av i ridning, men mycket möjligt att det är den han märker av när han bär för tyngt, så det är därför han protesterar. Men förstår jag verkligen inte vad man kan ha för nöje av att rida en liten shettis när man väger 60 kg. Möjligtvis en stor shettis (maxad och grov) men inte en liten på 109 (som det ju faktiskt var frågan om!)

men en shettis på 109 är väl maxad... eller t.o.m. större, jag hade för mig att de fick vara upp till 107?

hur som helst tror jag att det finns stora grova shettisar som utan större problem kan bära en person på 60 kg, men att den personen skulle rida regelbundet eller en längre tid känns helt fel. Att hästen KAN bära och BÖR ridas av en person är ju olika saker...
På ridlekiset där jag jobbar har vi satt en gräns på 30 kg/130 cm (för att det inte ska bli för vingligt), det handlar ju visserligen om orutinerade ryttare, men jag tycker det är en rätt bra maxgräns för regelbunden ridning. 35 med en balanserad ryttare, kanske ända upp emot 40 om hästen bär upp ryttaren fint eller om man inte rider alltför ofta.
Sen att en något större person hoppas upp ibland ett kort tag kommer ju knappast skada hästen, känner man den väl märker man ju om den tycker vikten är alltför jobbig, det skulle jag inte vilja kalla djurplågeri. Nu kan jag väl bara tala utifrån mig själv/människor, men att bära något man tycker är tungt är ju ansträngande och obekvämt, men kanppast smärtsamt om man inte måste göra det långa sträckor gång på gång.

109 kanske är maxat. :o Har faktiskt inte så bra koll på gränserna. Men om jag utgår ifrån bilden, så ser den shettisen ut att vara mycket mindre än flera som varit runt 110 som jag har träffat. Men det kanske beror på hur den är byggd. Hur som helst tycker jag den ser väldigt liten ut.

Håller med helt och fullt! Varför sätta en tung ryttare på bara för att det går? :crazy: Jag har ju själv en liten häst om man ser till mankhöjden, men han känns mycket större eftersom han är bra byggd och har korta ben. Däremot skulle jag aldrig sätta en obalanserad ryttare eller en tung ryttare på honom. Jag är själv en lättviktare på strax under 50 kg, men skulle jag gå upp i vikt skulle jag motionerat honom från marken eller kört in honom. Finns ingen som helst anledning att sätta tunga ryttare på en häst bara för att man kan.

60 kg?? På en shettis? Hur stor var den?

Jag har 60 kg som max på min islänning, som är 128, men grov (korta ben). Visst klarar han mer nån enstaka gång, men han har protesterat ganska rejält när han har bärt tyngre personer.

Nu har han iofs en gammal skada som jag aldrig märkt av i ridning, men mycket möjligt att det är den han märker av när han bär för tyngt, så det är därför han protesterar. Men förstår jag verkligen inte vad man kan ha för nöje av att rida en liten shettis när man väger 60 kg. Möjligtvis en stor shettis (maxad och grov) men inte en liten på 109 (som det ju faktiskt var frågan om!)

Nu uppfattade jag det som att ryttaren mest åkte lite barbacka och då handlar det om att hästen klarar att bära 60 kg. Grannens shettis (engelsk stam) var maxad men grov som en ardenner. Har aldrig sett den benstommen på en shettis tidigare...mina (holländsk stam) såg ut som små araber i jämförelse ;) ...Grannens shettis var urstark efter att ha jobbat i jordbruk i många år och även ridits regelbundet.

Jag har upprepat mig tidigare angående detta men i grunden handlar det om att förbereda och stärka hästen för uppgiften och de flesta tror att bara för att man köpt sig en ardenner ska den kunna bära hur mycket som helst. Så är det inte! Min welsh cob är inte stor (runt 150 cm) men är vältränad för sin uppgift och hon är mycket viktbärande.

kl

Vad skulle ni säga för maxvikt på ett stort (130 cm), välmusklat och grovt russ?

KL

Till Sofie: Den där bilden du lade upp tycker jag att ryttaren ser lagom lång ut för hästen, absolut inte alldeles för lång. Men hon kan knappast vara 163 cm. som du sa att hon var?! Är det verkligen samma person som du pratade om??

Håller med andra som skrivit, man tar ju hellre det säkra för det osäkra och därför rider man inte en shettis om man väger 40 kilo. Varför skada hästen om det inte är nödvändigt?

Varför fixering på vikt och ras, det finns shettisar som lätt bär 60 kg och andra som har problem med 40. Anledningen du misstror länden på ryttaren kan bero på att just dennan shettlandsponny råkar vara stor ;).

Varför skada hästar i onödan med att sätta upp fasta vikter för vad rasen kan bära? Det beror ju enormt mycket på individen, hur man rider och hur ofta/mycket. En häst som går i ridskola/turridning sätter man rimligen en lägre viktgräns på när i stort sett vem som helst kan rida den och den ändå får jobba hårt med att släpa på okunniga ryttare, än på en privat ägd häst.

Visst är det så! Man kan ju inte kräva av en bredaxlad och lång man att han ska klara av att lyfta 200 kg. Det handlar ju mer om träning är kroppsbyggnad.

Enstaka gång klarar de ju mer. Men å andra sidan tycker jag att man kan ifrågasätta om det är så nödvändigt att åka en bit barbacka. Ok, i vissa sammanhang tycker jag det kan vara ok. Men oftast inte.
Jag har varit med en hel del på handikappsridning, och då kan man inte ha för stora hästar på en del, eftersom de behöver folk som går bredvid och håller i, självklart får man försöka hitta en viktbärande ponny. Men jag kan förstå att det är svårt för ridskolor att hitta passande hästar både fysiskt och psykiskt. I såna fall kan jag tycka att det är ok att bära tyngre, oftast handlar det ju om ganska korta och lugna ridpass till såna ryttare.

kl

Vad skulle ni säga för maxvikt på ett stort (130 cm), välmusklat och grovt russ?

Nu kan jag inte svara generellt, eftersom det skiljer sig mycket. Och jag har ingen aning om hur russet ser ut. Jag tycker ofta att russ har ganska lång rygg, och det gör dem ju mindre viktbärande.

Men på min islänning, 128, grov med kort rygg, har jag satt 60 kg som max. Själv väger jag 50 och det är inga problem. Han har däremot markerat med ryttare som väger över 60 kg, plus att han är känslig för obalanserade ryttare.

Jag har läst nästan hela tråden och känner igen många av åsikterna att ryttare är för stora och tunga hit och dit. Att en en lång ryttare får sämre balans på en mindre häst håller jag 100 % med om, men jag skulle gärna höra motiveringen till att ryttare är för tunga för ponnys, varför?
Jag menar en ponny är uppbyggd på precis samma sätt som en stor häst och har samma muskler, är det då längden på senorna som gör stora hästar mer viktbärande?

Jag menar en ponny är uppbyggd på precis samma sätt som en stor häst och har samma muskler, är det då längden på senorna som gör stora hästar mer viktbärande?

Nej, det handlar om muskelmassa. Det är inte längden på senor, utan storlek på muskler. Tror du att Tommy som är 150 cm lång och väger 40 kg orkar bära lika mycket som Göran som är 210 och väger 100 kg?!? Om man nu utgår ifrån att båda är byggda på samma sätt, dvs ingen ser ut som varken en tyngdlyftare eller som en tandpetare.

Självklart orkar inte en häst bära ett visst antar kg bara för att den är 150 cm hög. En häst på 150 kan antingen ha stor muskelmassa (vara vältränad och stark) eller vara väldigt tunn och muskelfattig. Samma gäller ju för alla storlekar på häst.

Man kan därför inte säga att en häst orkar bära mer för att den är större. Det kan mycket väl vara så att Pricken som är 140, grov och välmusklad, klarar av att bära tyngde ryttare än Brunte som är 160, tunn och omusklad.

Men, om man utgår ifrån att två hästar är byggda på samma sätt, så är det oftast så att den större hästen orkar bära en tyngre ryttare, eftersom den troligtvis har större muskler som orkar mer vikt.
Sen beror det ju också på vilken sorts muskler hästen har, en häst kan vara jättevälmusklad och lämpad för att tex. dra timmervagnar, men kanske inte har lika mycket muskler som behövs för att bära upp en ryttare.

Hej !
Min dotter har en ponny korsning Shettland/ Russ på 123cm och undrar nu om jag kan rida på den i bland eller om jag är för tung då jag väger 69 kg/166cm.
Den får just nu tyvärr inte den motionen den ska ha, utan har lagt på sig en del.

Rent spontant hade jag sagt att det är för tung. Kan du inte tömköra istället? Eller ta vagnen om den är inkörd. Eller promenader för hand. :idea:

KL:

Ska ha ut min ponny till ny fodervärd. Och söker nu svar på längden av ryttare.

Hon är 137 cm i mkh och smäcker byggd. Kommer säkert bygga på sig då hon är ung (4 år)

Men vid vilken längd ska jag säga nej?? Känns onödigt att det kommer ryttare på 165 cm. Speciellt då hon ska vara ut i några år. Vill inte "få hem" henne tidigare pga ryttaren vuxit ur henne på 1 år.

Bild med sin nuvarande ryttare (Osäker på hennes längd men ca 155-160 cm)
31239713.jpg

31780101.jpg

img_8211_94456978_115103312.jpg

Det är en tävling ponny.

Det är nog svårt att säga. Är ju så olika hur mycket och hur fort man växer, så det finns ju egentligen inga garantier. Ska du vara helt säker på att få ha hästen ute ett par år så får du nog leta efter någon under 140.

När jag var ca 14 så var jag ca 155, hon sa då att jag växer ett par cm till, men jag skulle inte bli längre än 160. Idag är jag 168, har varit det sen jag var 17 ungefär. Innan dess låg jag runt 165 i ett par år.

Sen beror det ju på hur man är byggd också.

Jag tycker att ryttaren på bilden ser lagom ut. Eftersom du vill att ponnyn ska tävlas så antar jag att du vill ha någon under 18, och därmed kommer det ju bli någon som fortfarande växer.

Men hittar du någon som är 140-150 som inte har så där jättelånga föräldrar eller är lång för sin ålder så kan det säkert funka i ett par år.
Ofta är det väl så att barn som är långa för sin ålder ofta blir ganska långa i vuxen ålder också. Men sen finns det ju många korta som överaskar med en superväxtspurt i puberteten.
Jag hade nog snarare haft ett öppet sinne och kollat mer på individen. Förhoppningsvis får du tag på någon som inte växer så fort. :p

Nuvarande ser ju bra ut, och med tanke på att pållen säkert blir mer musklad och kanske någon cm högre tror jag att 160 sådär blir bra.
Kanske till och med lite till, om ryttaren har slutat växa. Men idealet kanske skulle vara 150-155 någonting, tror jag.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 292
Senast: Häst_
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
786
Senast: Ketrawzc
·
Hästmänniskan Hej nu när det börjar bli höst och mörkt senare. Hur gör ni som hämtar era hästar för att sköta/rida på kvällen när det inte finns...
2
Svar
26
· Visningar
1 842
Senast: Grazing
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar