Längd och vikt för olika ponnyer och hästar?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Längd och vikt för olika ponnyer och hästar?

Jag är 168cm och väger 49-50kg, ponnyn är drygt 135cm i dagsläget (3 år). Tanken är att jag ska rida in honom, tror ni det funkar storleksmässigt? Bilden är från den första och enda gången som jag suttit upp ordentligt (dock ingen vidare bild men det var den enda som blev tagen direkt från sidan). Efter det har vi mest jobbat från marken och han är aningens grövre nu. :)

Okej :) Ponnyn ska jag isåfall ha i tre år främst som tävlingsponny(hoppning) men såklart som en underbar kompis också. Vill jättegärna ha mer åsikter då jag är väldigt intresserad av att köpa den här ponnyn och det enda jag är lite skeptisk mot är längden. Det kändes bra när jag red men hur ser det ut? :confused:

Lägger ut länken igen: http://www.youtube.com/watch?v=X3uaYFM6RCA

om du trivs med hästen tycker jag du ska köpa den. Det kan ju hända att du får sälja den lite tidigare än om 3 år om du skulle växa mycket mer.

Gissar att du är född 95, alltså 15 år och vill ha en häst att tävla med tills du fyller 18.

Växer du inte mer skulle jag säga att det ser helt ok ut, men om du växer mer så tror jag att det blir lite i längsta laget. Har du växt mycket de senaste åren, eller har du stanant av?
Jag har inte växt så supermycket sen jag var 15, men det är klart att några cm kan göra en hel del om man dessutom går upp en del i vikt, vilket inte är helt ovantligt i den åldern. ;)

Men tycker du om hästen så får du väl chansa och se hur länge det håller, växer du inte så mycket mer så kan du ju ha den utan problem. Vill du däremot ha en häst som du vet att du säkert kan ha i 3 år hade jag nog sett mig om efter en som var lite större. Behöver inte vara en högre häst, utan bara en häst som är byggd annorlunda så att den bär upp en längre ryttare. Men som det är i dagsläget tycker jag det ser helt ok ut.

Jag tycker du ser på gränsen till lite lång ut, men ponnyn ser inte ut att störas av det så det är säkert inga problem :) Sedan beror det ju på om du kommer växa mycket mer, gör du det är det kanske lite dumt att köpa en så pass "liten" ponny. Själv har jag inte växt en cm sedan jag var 15 :p

Hur känns det längdmässigt? Är du van att rida små ponnyer, så att du har balansen? Isåfall kan det gå, du är ju inte tung eller så och visst är du lång men det är ju många som rider in ponnyer. Så störs varken du eller ponnyn av det ser jag inga hinder :)

Jag är nog mer en 'ponnymänniska' än en 'hästmänniska'. Tidigare red jag t.ex en welshponny på 130cm regelbundet med samma längd och vikt som nu, dock var jag ju mycket mindre när hon reds in så vi växte liksom ihop och hon verkade aldrig störas av min längd/vikt. Nuförtiden tar vi någon mysig uteritt emellanåt medan en mindre tjej sköter den mer ansträngande träningen.

Jag hoppas att det ska kunna fungera, han är en otroligt härlig ponny med positiv inställning till allt som vi har hittat på hittills. :)

hästen: 138cm, inte så jättekraftig utan mer nätt i modellen
ryttaren: 169cm, väger ca 47kg

är jag på tok för stor..? :confused:

Perfekt jämförelse! Min ponny ska nämligen stå och ridas av min kompis. Hon är 168 men smal. Ponnyn är nu 137. Och tanken är att de ska gå ihop ett tag;) Ryttaren är vuxen. Och ska förhoppningsvis tävla ungponny klasser. Lovar återkomma med bilder från provridningen!

okej :) men med normal stigläderlängd är jag precis vid magens slut

Perfekt jämförelse! Min ponny ska nämligen stå och ridas av min kompis. Hon är 168 men smal. Ponnyn är nu 137. Och tanken är att de ska gå ihop ett tag;) Ryttaren är vuxen. Och ska förhoppningsvis tävla ungponny klasser. Lovar återkomma med bilder från provridningen!

Spännande, ska bli kul att se. :D
Troligtvis kommer jag fortsätta att rida ponnyn ett tag framöver även jag efter själva inridningen om allting fungerar mellan oss. Men lillkillen får gärna växa mer, inte mig emot alls. ^^

Ska köpa storhäst men hur hög?

är ca 174 och nu vuxit ur min d ponny och ska så småningen om köpa storhäst och undrar då hur hög, hittade en jättefin lite sportigmodell som var 160 är det för litet? Har långa och mkt smala ben

Sv: Ska köpa storhäst men hur hög?

Jag är 175cm, lång och slank, dock kurvig och ingen "pinne"! ;):D

Jag trivs bäst på hästar över 170cm och det ser även snyggast ut tycker jag! Visst, jag rider hästar från 150cm och uppåt men dom känner jag mig ganska stor på, även om de flesta är av typen som sväljer mycket ryttare!

Så jag skulle spontant säga att en sportig häst på 160cm blir lite för litet för dig, men allt är ju relativt! :laugh:

Nu säger jag emot dig! Jag är 171 och min lille är i dags läget 160 i mkh. Ser alldeles lagom ut. Har även en till som är 170. Åk och prova hästen och se hur det känns!

Jag red många mindre hästar förut innan jag köpte egen (som är 172 cm). Jag är 178. Det beror ju på hur hästen och man själv ser ut om det ser proportionerligt ut.

jag skulle köpa 165+ om jag vore dig.
Men som sagt, faller du för någon - åk å prova, å filma!!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 292
Senast: Häst_
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
786
Senast: Ketrawzc
·
Hästmänniskan Hej nu när det börjar bli höst och mörkt senare. Hur gör ni som hämtar era hästar för att sköta/rida på kvällen när det inte finns...
2
Svar
26
· Visningar
1 842
Senast: Grazing
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Höstföräldrar 2023
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Textiltvätt/mattvätt?