Längd och vikt för olika ponnyer och hästar?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ska köpa storhäst men hur hög?

Man brukar ju säga att hästen bör vara 10 cm mindre än ryttaren för att det inte ska se oproportionerligt ut. Tycker det är ganska bra måttstock, många människor sitter på alldeles för stora hästar och det ser helkonstigt ut.

För i tiden blev det avdrag på tävlingar också om ekipaget såg oproportionerligt ut, vet inte hur det är idag.

jag tycker du ska satsa på en större häst, jag är precis lika lång som du och är en "pinne" och har ett fullblod på 170 och det är alldeles lagom, skulle inte kunnat ha en mindre häst. Sen beror det ju på från häst till häst hur det ser ut. När man är smal kan det vara bra med en nättare häst som det inte behövs lika mycket ben på eftersom det är svårare för en person som är byggd långsmal än en med kompakt kropp :) Åk och prova och se hur det ser ut, filma och ta kort så får du avgöra sedan :)

Sv: Längd och vikt för olika ponnyer och hästar?

Det är bara det att hästen är i Danmark så det blir lite långt att fara. Min mamma tyckte att det vore lättare att hitta en fin häst utanför sverige för vi bor väldigt långt upp i sverige så det är svårt att hitta en riktigt bra häst, och man vill ju inte köpa den hästen och när man får hem den så är den alldeles för liten. (Hästen finns på www.jmhorses.dk den heter wild romance) :)

Det är bara det att hästen är i Danmark så det blir lite långt att fara. Min mamma tyckte att det vore lättare att hitta en fin häst utanför sverige för vi bor väldigt långt upp i sverige så det är svårt att hitta en riktigt bra häst, och man vill ju inte köpa den hästen och när man får hem den så är den alldeles för liten. (Hästen finns på www.jmhorses.dk den heter wild romance)

Men eftersom det är ett försäljnings stall så kan du ju prova fler hästar. Jag hade åkt ner och tittat och samtidigt passat på att titta på fler hästar runt om i danmark.

KL

Vad tycker ni om storleken på ryttaren här? Ser det lagom ut? (Kan tillägga att ryttaren väger runt 40 kilo)
15d3y8h.jpg

nlwrk4.jpg

3165kqq.jpg

3353zuh.jpg

Gissa gärna längden på ryttaren och hästens mankhöjd. Tyvärr har jag inga jätte bra bilder men man ser iallafall på ett ungefär, man ser bättre om man förstorar bilderna till originalstorlek. ;)

Kl.

Ställer en fråga som jag väl egentligen vet svaret på men det vore skönt att höra andras åsikter också.

Jag är 160 och väger runt 58 kg. Kan jag rida en D-ponny på ca 145 cm?

Kl.

Ställer en fråga som jag väl egentligen vet svaret på men det vore skönt att höra andras åsikter också.

Jag är 160 och väger runt 58 kg. Kan jag rida en D-ponny på ca 145 cm?

Absolut! Du är varken för lång eller för tung!

+ MaRomer

Jag visste det egentligen redan men som sagt, det är skönt att höra andra åsikter :laugh:

Hej!
Jag ska troligen bli medryttare på en maxad c-ponny (ca 137 cm tror jag), jätteglad :), men nu har jag läst lite trådar och börjar bli väldigt osäker på om jag kommer kunna rida henne för alla säger olika. Jag är ca 160 cm lång och väger ca 58 kg. Ponnyn är välmusklad och viktbärande. Tror ni jag kan rida henne eller är jag för stor? :confused: väldigt tacksam för svar

Till annibanni , ksk lite sent att svara :P men jag är 166 cm och väger 50 kg, jag rider en c-ponny och tävlar och tränar dressyr, så det är självklart att du kan rida på den (: rider själv små rundor på min shettis som är 102 cm i mkh utan problem !

Rider ofta på min kompis häst, som är en grov irlänskt halvblod på ca 175 cm, själv är jag en liten 160:a men så himla tokigt ser det faktiskt inte ut då hästen rör sig lätt och för små signaler, även de påverkar ju hur ekipaget ser ut. Hade det varit en tung häst hade det verkat annorlunda. Sedan är ju min egen pålla 147,5 så det är ju kanske mer normal "lämplig" storlek isf :)

Hejhej jag har en fråga, jag är cirka 167-168 cm lång och väger 55 kilo. är jag för lång/tung för en maxad c ponny som är viktbärande och bär upp bra? Kan jag rida D ponnys utan problem ? :)

Inte konstigt att barn och andra vuxna ser djur som leksaker när de visar sånt i TV. FY FAN!! Så ARG jag blir!!

Hejhej jag har en fråga, jag är cirka 167-168 cm lång och väger 55 kilo. är jag för lång/tung för en maxad c ponny som är viktbärande och bär upp bra? Kan jag rida D ponnys utan problem ? :)

Du kan rida om du har balansen. Vikten är inga problem.

Men jag skulle satsa på en maxad D. som bär upp längden.

delvis kl*

Tror ni jag skulle kunna rida en d-pinny på 144 cm när jag är 169 lång ungefär? :D Har inte vägt mig på ett tag så kan inte säga vad jag väger, men är iallafall långt ifrån överviktig:D

delvis kl*

Tror ni jag skulle kunna rida en d-pinny på 144 cm när jag är 169 lång ungefär? :D Har inte vägt mig på ett tag så kan inte säga vad jag väger, men är iallafall långt ifrån överviktig:D

Ja det tror jag absolut. Men tycker som jag skrev innan, en maxad d hade varit mer passande om det är så att du ska köpa;) Du är ju inte kort precis!

Detta undrar jag oxå, hur små ponnyer jag skulle kunna rida alltså (seriös ridning) jag är lite drygt 165 cm lång och väger runt 60 sådär är jag för stor för B och C-ponnyer?? :confused:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 292
Senast: Häst_
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
786
Senast: Ketrawzc
·
Hästmänniskan Hej nu när det börjar bli höst och mörkt senare. Hur gör ni som hämtar era hästar för att sköta/rida på kvällen när det inte finns...
2
Svar
26
· Visningar
1 842
Senast: Grazing
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Höstföräldrar 2023
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Textiltvätt/mattvätt?