Längd och vikt för olika ponnyer och hästar?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Längd och vikt för olika ponnyer och hästar?

jag skulle tro att de flesta lite större c-ponnyer kan ridas av dig utan problem, viktmässigt. Längden får du själv känna efter. Det perfekta vore nog en lite större D-ponny eller liten häst dock, men det är faktiskt väldigt olika med olika hästar/ponnyer vad som ser bra ut. De flesta B-ponnyer är ganska lätta i typen så de orkar dig nog inte, möjligtvis en stor av kallblodstyp skulle fungera...

Du är på tok för stor för en B-ponny, en större C-ponny lär du vara något stor på, men det går nog säkert. :)

har en häst på 167 cm i manken är ganska grov men har tidigare varit skadad(båda bak) men har börjat sättas i gång i tömkörning..

Jag väger ca 74 kg, är det för tungt för honom?? han har inte ridits på över 1 år och har nu vilat i 2 veckor...

Okej. Tack för svaren :) hade ändå inte tänkt satsa på en C- och verkligen inte B-ponny utan något mer åt D-hållet om man köper häst ngn gång ;)

jo det är så här att min kompis har en shettis som jag skulle gissa på är runt 105 cm i mnkh som hon brukar rida på ibland sist vi mätte oss var för några månader sen och då var hon 156 cm har ingen aning vad hon väger men skulle gissa på runt 50 är hon inte för stor för att rida shettisar egentligen eller vad är maxvikten för att kunna rida shettisar?? sen är det så att dom har en c-ponny oxå inte särskilt smäcker men inte så jättegrov heller. tror ni jag kan rida henne utan problem? (är lite drygt 165 cm och väger runt 60)

Senast ändrad av en moderator:

Vad gör shetlandsponnyn mellan ridturerna? Vad innebär "ibland"? och då hur länge? Vad är syftet med ridningen?

Jag tvivlar inte på att en rejält byggd shetlandsponny kan bära er om den är tränad och igång, så att säga. Dock torde det vara mer optimalt att jobba den vid handen, körning o.s.v. Fråga er själva, vad vill ni ha ut av ridningen och vad gör det hästen för gott ;)

mellan turerna går han i hagen elr är i stallet. Med ibland menar jag typ en gg i månaden ungefär. Just nu vill väl inte få ut ngt särskilt av vår ridning förutom en härlig och rolig ridtur då förstås ;) eftersom ingen av oss tävlar nu så hoppar vi bara ngn gång ibland, vi rider väl mest i skogen just nu ;)

är det ingen som kan säga om 74 kg är för tungt???
Hästen har uppenbart stått länge och ska sättas igång. I det fallet hade jag jobbat hästen vid töm och stärkt upp den innan ridning. När hästen visar att den jobbar rätt kan du rida igen...är min åsikt. Din vikt är inte för tung när hästen är igångsatt.
mellan turerna går han i hagen elr är i stallet. Med ibland menar jag typ en gg i månaden ungefär. Just nu vill väl inte få ut ngt särskilt av vår ridning förutom en härlig och rolig ridtur då förstås ;) eftersom ingen av oss tävlar nu så hoppar vi bara ngn gång ibland, vi rider väl mest i skogen just nu ;)
Hm...står hästen hela tiden och ni rider den "någon gång i månaden"??? Gör den ingenting däremellan? Om så är fallet ska ni INTE rida. Vi pratar ju om en shettis, om jag inte missuppfattat det hela...Hur vore det om ni höll er till dressyr och stärkande arbete regelbundet, alltså minst 4 dagar i veckan? Sen kan han säkert bära en för någon tur i skogen...hoppning vet jag inte om jag rekommenderar alls.

jo visst låter det som en bra ide :) det är som sagt min KOMPIS häst och inte min så jag vet inte exakt hur ofta hon rider honom men är nästan säker på att det inte är mer än två ggr i veckan i af om det hade varit MIN häst hade jag iaf ridit honom minst två ggr i veckan :)

har tyvärr inga egna hästar :'( hade en sköthäst innan som vi tyvärr inte sköter längre pga vår längd men jag skulle gärna vilja rida henne åtminstone en gg till i mitt liv så nu undrar jag om ni tkr att jag kan trots min längd (alltså bara en liten runda i skogen) hon är ca 110 cm i mnkh (jag är som sagt lite drygt 165 cm l ;)

Varför försöker du inte hitta någon häst som är mer åt D-hållet? Jag kan förstå din vilja att rida "en sista gång" så att säga men faktum är ju att det inte ger hästen nåt alls. Det är ju bara för din skull! Är det stört omöjligt att hitta mer lämpade hästar för dagen så är det nog bara att vänta tills det ändrat sig.

Normalt sett är jag inte negativt inställd till att rida mindre hästar men det får väl vara någon måtta på det och man ska ställa sig frågan om det är till någon nytta för hästen. Jag själv rider en maxad D, 149 cm Welsh Cob, och är 174 cm lång.

Oki, tack för din åsikt :) ska börja på ridskola igen snart :D (om knappt en månad :) men om jag ska skaffa en sköthäst oxå så håller jag med om att det ska vara ngt åt D-hållet :d

men är det fel att rida en häst bara för nöjets skull? (om din inte tar skada av det förstås ;)

men det är väl inte fel att rida en häst bara för nöjets skull om den inte tar skada av det?

Nej, vi alla rider väl i huvudsak för nöjets skull. Vissa mer inriktade på tävling/prestation än andra. Det tar dock inte bort vårt ansvar att göra det med tanke på hästens bästa ;) .

Ja, det gör vi väl ;) Och nej såklart inte! :)

Så här ser jag alla sånna här "problem":

Känner man att det funkar bra mellan sig själv och hästen så är det ju inget problem! Om hästen inte störs av det så är det ju okej lixom! Och, en duktig ryttare eller om man tränar för en duktig tränare märker om hästen störs av det eller inte..
Ridning handlar om att ha kul!Sluta tänk så mycket och skit i hur det ser ut, bara det känns bra och att man har kul!
Tänk på hur hästarna reds för länge sen.. inte tjat och lodrätt sits, vikten, längden, balansen m.m. De flesta hästar mådde ju bra ändå!
Hästarna tål mycket mer än vad vi tror.

Och allt folk som kommenterar på tävlingar "oj, vad stor h*n såg ut på sin ponny" och "hon borde skaffa större". Vad vet de?! De människorna som säger det kan inte vara duktiga hästmänniskor.
Och såklart finns det fall som ryttaren är för stor för sin ponny och man ser att det inte funkar och att hästen tar stryk av det, men det är inte många sånna fall.

Hur vet du hur hästarna mådde för några hundra år sen?

Jag håller med dig om att det handlar om att ha kul, men vill göra ett litet tillägg: BÅDE ryttaren OCH hästen ska ha kul. Vi får inte ha kul på hästens bekostnad!
Tyvärr är det alldeles för många som har kul på hästars bekostnad. Sen om det handar om att vara för stor, rida vårdslöst eller något annat, det spelar ingen roll.

Titta på hästen i första hand, gillar den detta? Tycker den att detta är roligt? Om inte kanske man ska tänka över vad det är man utsätter sin kompis för.

A, såklart man ska sätta hästen före sig själv! Men jag har inte nämnt något av det du motsäger mig om... man märker om hästen har ont av det.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 292
Senast: Häst_
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
784
Senast: Ketrawzc
·
Hästmänniskan Hej nu när det börjar bli höst och mörkt senare. Hur gör ni som hämtar era hästar för att sköta/rida på kvällen när det inte finns...
2
Svar
26
· Visningar
1 841
Senast: Grazing
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar