Längd och vikt för olika ponnyer och hästar?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Längd och vikt för olika ponnyer och hästar?

A, såklart man ska sätta hästen före sig själv! Men jag har inte nämnt något av det du motsäger mig om... man märker om hästen har ont av det.

Jag motsäger inte, jag tillägger. För även om det var det du menade så framgick det inte.

Det finns en anledning till varför man lär ut lodrät sits. Och det är för att man blir obalanserad annars. Om du tänker på hur du går när du bär tungt, till exempel en stor spann med vatten i ena handen. För att kompensera tyngden som blir på ena sidan, men inte på andra, så lutar man sig lite från tyngden för att det ska bli lättare att bära. Det blir väldigt jobbigt att gå så efter ett tag. Man blir inte bara trött i armen som bär spannen, utan även i ryggen som inte hålls rak och som också får jobba. Även om du håller ryggen rak så får hela kroppen arbeta för att balansera den extra vikten på ena sidan.

Precis samma är det för hästen, sitter man snett och lägger mer vikt på ena sidan så blir det obalanserat och hästen får jobba mer för att orka bära upp dig.

Och har man inte balans i sadeln så dunsar man ju rätt ner på hästens rygg, inte så skönt.

Självklart är alla nybörjare och man måste ju få lära sig. Det jag ville få fram är att alla dessa ridläror finns inte för att det ska se bra ut, utan för att skona hästen, och hjälpa hästen att bära upp ryttaren.

Vi människor tål också mycket mer än vi tror, men inte sjutton tycker vi det är rätt med barnarbete för det, eller svåra arbetsförhållande med tunga lyft.

Jag har inte sagt att man inte ska rida med lodrätt sits.. :S Nu fattar jag inte vad vi pratar om..

Så här ser jag alla sånna här "problem":

Känner man att det funkar bra mellan sig själv och hästen så är det ju inget problem! Om hästen inte störs av det så är det ju okej lixom! Och, en duktig ryttare eller om man tränar för en duktig tränare märker om hästen störs av det eller inte..
Ridning handlar om att ha kul!Sluta tänk så mycket och skit i hur det ser ut, bara det känns bra och att man har kul!
Tänk på hur hästarna reds för länge sen.. inte tjat och lodrätt sits, vikten, längden, balansen m.m. De flesta hästar mådde ju bra ändå!
Hästarna tål mycket mer än vad vi tror.

Och allt folk som kommenterar på tävlingar "oj, vad stor h*n såg ut på sin ponny" och "hon borde skaffa större". Vad vet de?! De människorna som säger det kan inte vara duktiga hästmänniskor.
Och såklart finns det fall som ryttaren är för stor för sin ponny och man ser att det inte funkar och att hästen tar stryk av det, men det är inte många sånna fall.

Kan ju ha misstolkat det. Förr i tiden hade vi slavar och barnarbete också. De flesta människor mådde ju bra ändå. :crazy:

Jag rider oftast ganska små hästar eller ponny. Jag är 167 cm och väger runt 55kg. Jag rider då och då ett gotlandsruss på 130cm i mankhöjd och det funkar bra vid inte allt för långa ridpass:D

Hej!
Jag är 14 år, 168 lång och väger 57-59 kg, Jag har en superhärlig D-ponny på 145 cm, hon är för tillfället ganska omusklad då hon har haft fång och fått stå på vila i ett år, Jag har nu börjat sätta igång henne igen och började bygga upp lite muskler, för hon är nu fullt frisk, men jag undrar om jag är för lång/tung för att det ska se bra ut på tävlingar och så, Jag vill bara veta, För inget skulle få mig att byta bort den här ponnyn då hon verkligen är min bästa vän och betyder allt för mig, Men jag skulle inte heller tycka det var så roligt om jag är för tung för henne.

tacksam för svar :)

(jag kanske har gjort nått fel med inlägget, jag vet inte hur man gör) :]

Jag skulle byta till en häst istället om det inte är en ponny av cob-modell.

Jag håller inte med föregående.
Jag är lika lång som du, några kg lättare dock. Men jag har ridit många d-ponnys och trivs mycket bättre på dessa än på stora hästar.
Jag passar bäst på hästar mellan 145-155.

Lägg gärna in en bild, det är ju lättare om man kan se er ihop.

Däremot så kanske du kan sätta igång henne ordentligt från marken, så hon får en chans att muskla sig innan du börjar rida henne. En normalt musklad D-ponny har inga problem med vikter under 60 kg, sålänge man som ryttare är balanserad och rider vettigt.

Senast ändrad:

Jag vet inte hur man lägger in en bild, annars hade jag gjort det! :)
Ni kan annars kolla på min träningsblogg! :) där finns det mkt bilder!

Länk borttagen, enligt bukefalos regler.

Här finns en särskild tråd om hur du laddar upp bilder på bukefalos FAQ om bilder och filmer i inlägg

Med vänliga hälsningar

IngelaH, moderator

Senast ändrad av en moderator:

Nu vet jag hur man får upp bilder (a

dsc07193_115250974.jpg

dsc00093_115250530.jpg

minbella_115164286.jpg

jag tycker du ser för lång ut.

sätt dig på en större häst å jämför sedan bilderna.

Jag håller med om att hon ser lång ut, men inte så lång att det ser ut att störa hästen. Och eftersom hon skrev att det är en häst hon verkligen gillar och vill ha kvar, så tycker inte jag att längden är såpass stort problem att det skulle vara tvunget att sälja hästen. Sen kanske man får anpassa ridningen en del. Och då beror det ju på vad man vill ha ut av ridningen.
Är man bara ute efter att komma ut och tävla hoppning tex. så kanske man ska se sig om efter en annan häst.

Men annars tycker jag att hon kan ha kvar hästen.

Behåll du din häst:laugh: jag tycker det har blivit alldeles för skev syn på vad som är för stort och inte. Själv är jag strax över 1,60 och har stor c-ponny och tänker aldrig någonsin skaffa någon annan:laugh: jag vet att det finns ungefär lika många som tycker att jag är för lång som det finns dom som tycker det ser precis lagom ut. Det har jag lärt mig genom åren som gått och numera lyssnar jag bara på hästen och mig själv:p
Men den synen som många har så får ju många utav ryttarna i världscupen sluta rida helt för det finns ju inga hästar som är tillräckligt stora:angel:

halvt knapp

Jag är 165-168 (?) och har en stor c ponny (islandskorsning). Jag känner mig inte stor och han verkar inte tycka min längd är ett problem, sen säger vissa att jag är för lång och andra att det ser bra ut. Jag har vart nära på att sälja honom men tänker inte göra det. Vi trivs bra.
msbella jag tycker inte du ser för lång ut. Speciellt inte om man kollar på ponnyekipagen som är ute o tävlar nu.

Verkar vara lite av en hysteri att man ska ha "för stora" hästar som man knappt kan rida bara för att..

Verkar vara lite av en hysteri att man ska ha "för stora" hästar som man knappt kan rida bara för att..

vem har sagt att man ska ha en förstor?
För där tycker jag att det ser lika dumt ut med en 160 person på en 180+ häst... whyyyy lixom.

Jag är 170 å har ett 160-fullblod, tycker jag ser aningen stor ut, men det beror lite på hur bilden är tagen. Ett 160-halvblod hade nog sett bättre ut, alt 165-fullblod.

Jag kommer ju byta upp till storhäst när jag fyllt 18, men jag vill inte missa ponnyåren ifall jag skulle ångra det, Då kommer jag söka efter en häst som är ungefär lika hög som jag är lång :)

Leta efter en häst som känns bra. Skit i mankhöjden, den säger inte så mycket.
Det beror helt på hur hästen är byggd.

Jag har en liten islänning på 128, jag gissar att han skulle kännas lika stor eller större än din d-ponny. På grund av hur han är byggd.

Usch och jag har idag fått nippran på min lilla arabs storlek, igen kan jag säga. Vande mig av med att känna mig för stor när min andra häst (170 och grov) var konvalescent men nu tvivlar jag igen.. Vet ju att jag är alldeles för lång och skäms över saken, samtidigt så tycker jag så mycket om min lilla arab. Hon fyller nu 4 så mitt hopp att hon hux flux skulle växa en sisådär 10 cm är väl rätt ute..

177 lång, 59 kilo och en pluttarab på 154 cm, kortet är taget för 8 månader sen så liite större är hon kanske nu?

img_0141_93183741.jpg

:(

Jag tycker faktiskt inte det ser så konstigt ut. Men det är ju som du säger, väldigt mycket en vanesak. Jag har ju en liten islänning som jag inte alls känner mig stor på. Men när jag suttit på en stor häst och sen sätter mig på honom så känns han ju pytteliten.... i typ 10 min. :p

Träna balansen om du känner dig lång och rider du ofta så vänjer du dig också.

Och även om hon inte blir så mycket högre vid 4 års ålder så finns kanske fortfarande chansen att hon blir lite grövre?

Tycker inte alls att det ser så dumt ut, mycket beror ju på hur hästen bär upp en också!
Jag kan känna mig stor på en häst som är 170cm om den är väldigt tanig, men känna mig riktigt liten på en häst som är 150cm om den har ordentliga muskler!
(Är 175cm, ca 70kg)

Det jag tycker är ju att din häst är väldigt omusklad, men eftersom att den är så ung så är det ju något som kommer, och då blir det kanon! :laugh:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 292
Senast: Häst_
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
784
Senast: Ketrawzc
·
Hästmänniskan Hej nu när det börjar bli höst och mörkt senare. Hur gör ni som hämtar era hästar för att sköta/rida på kvällen när det inte finns...
2
Svar
26
· Visningar
1 841
Senast: Grazing
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Tråden för spår