Längd och vikt för olika ponnyer och hästar?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Längd och vikt för olika ponnyer och hästar?

Ursäkta men... skojar du eller?? :eek: Jag är också 160 lång och väger 40 kilo och jag skulle aldrig sätta mig på en shettis... stackars häst :crazy:

jamen jag ska genast säga till min kompis att hon e en djurplågare för att hon skrittar ut barackarundor på sin bästa vän..
-.-

Oj vad hetsiga de flesta är på denna sida?
Här ställer jag en snäll fråga och så får jag nästan bara angrepp tillbaka?
Trodde den här hemsidan var till för att hjälpa och ge råd, men det verkar hackas mkt på varandra här.
Aja.. A men då vet jag väldigt bra vad ni tkr iaf, tack tack.

kl.

Vad tycker ni om att rida en liten d-ponny om man är 159 cm och väger 75 kg?

är jag för stor?
IMG_1927.jpg

Tycker inte du ser förstor ut.

Ursäkta men... skojar du eller?? :eek: Jag är också 160 lång och väger 40 kilo och jag skulle aldrig sätta mig på en shettis... stackars häst :crazy:
På vilket sätt skulle 40 kg vara orsak att utrycka: "stackars häst"??? Den vikten är ingenting för en normalbyggd shettis.
Oj vad hetsiga de flesta är på denna sida?
Här ställer jag en snäll fråga och så får jag nästan bara angrepp tillbaka?
Trodde den här hemsidan var till för att hjälpa och ge råd, men det verkar hackas mkt på varandra här.
Aja.. A men då vet jag väldigt bra vad ni tkr iaf, tack tack.
Så är det ibland på ett öppet forum. Alla tror sig ha svaren och vill inte frångå sin syn på det. Man får sålla och göra en egen bedömning. För att få riktiga svar på ev. vikt/belastning o.s.v får man leta bland forskningsresultat. SLU kan vara en bra källa att söka upp.
kl.

Vad tycker ni om att rida en liten d-ponny om man är 159 cm och väger 75 kg?
Jag blir lite förundrad över frågan då det i den här tråden vimlar av såna här frågor och svaren är lika vimlande. Är det viktigt vad "vi" tycker eller är det viktigt att du trivs med hästen och den trivs med dig?

KL

visst, rid vilka hästar ni vill
men ni frågade ju faktiskt "oss" om vad vi tyckte
och då ska man väl säga vad man tycker, eller?

Fast det är väl inte du som fått så många svar, utan Ssssofieh som undrade om 1.64 är för långt på en shettis på 1.09, om jag inte minns fel?

Då man ju inte kan fråga hästen, så skulle jag hellre avstå då jag tycker det är roligare att rida på en häst som är proportionerlig med min storlek.
Och hur rider man på en 1.09 ponny om man är 1.64? Borde inte fötterna ta i?
Jag kände mej nästan lång på en d-ponny på 1.42 och jag är 1.64.

Senast ändrad:

Vad man anser som lämpligt storlek (om man nu koncentrerar sig på längden) är mycket en vanesak. I Sverige har vi "bestämt oss" för vad normen är och den tar inte ett dugg hänsyn till hur pass väl hästen verkligen klarar uppgiften utan det estetiska. Sedan är det praktiskt om man inte släpar benen i marken.

På vilket sätt skulle 40 kg vara orsak att utrycka: "stackars häst"??? Den vikten är ingenting för en normalbyggd shettis.

40 kg tror jag inte är några problem för en shettis. Men frågan som Jessie ställde var ju om en shettis kunde bära en ryttare på 55 och ägaren menade att den var maxad för 60.
Och 60 kg kan väl knappast vara rimligt för en shettis??:crazy:

nej, jag sa att hon va 1.64 lpng och hade en shettis på 109, fötterna e långt ifrån marken.

Jag är 165 och ponnyn är mycket riktigt 125 :)

Vet att jag är lite stor för honom. Men jag håller på att rida till/utbilda honom för försäljning till våren. Så rider honom endast i utbildningssyfte.

Han är för övrigt en korsning mellan shettis och varmblod

nej, jag sa att hon va 1.64 lpng och hade en shettis på 109, fötterna e långt ifrån marken.

Det var väl det jag skrev oxå? 1.64 på en 1.09 ponny?

Fråga om du får sätta in ett kort, så får vi se istället?

Jag har svårt att tror att det ser proportionerligt ut.

Senast ändrad:

Ssssofieh som undrade om 1.64 är för långt på en shettis på 1.09, om jag inte minns fel?

sen skrev ja inte att det såg proportionerligt ut, bara att fötterna inte tog i marken

kanske inte bästa bilden, men man ser lite iaf
62540_1273330141.jpg

För några år sen hade jag en shettis i ungefär samma höjd och GROV som jag skrittade barbacka på i mellanåt kortare turer(är ca 162cm och 45kg då). Men att hoppa kanske är lite onödigt?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 292
Senast: Häst_
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
786
Senast: Ketrawzc
·
Hästmänniskan Hej nu när det börjar bli höst och mörkt senare. Hur gör ni som hämtar era hästar för att sköta/rida på kvällen när det inte finns...
2
Svar
26
· Visningar
1 842
Senast: Grazing
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar